Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gradual ND Filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Gradual ND Filters

    @Red Falcon Ik heb dit fenomeen softer worden op 3 zooms ude 17-35,24-72,70 -200.Zijn alle drie 2.8 over totale zoombereik.Dus diafrgama zal miscchien wel iets veranderen,maar dat zal het niet uitmaken.Ook op een 100 mm macro.
    @Sieg:Je staat versteld hoe weinig of nauwelijks je de rand van de filter,die eigenlijk de bovenkant is en dwars door het beeld loopt,maar ziet op telé's.Dus bovendeel van lens is bedekt door omgekeerde filter,onderste deel geen filter.Zeer softe overgang.
    Ligt ook wat in de lijn van de topics over krasjes etc op frontlens die niet te zien zijn.Hier is het wel een heel streep.
    Op groothoek is het een ramp,en misschien sporadisch bruikbaar,maar daar heb ik zeer grote twijfels over.Voor landschap met een UW:vergeet het maar.
    Natuurlijk is het effect niet te vergelijken met een reversed filter,en zoals ik hierboven al zei,deftige foto's die een beoordeling toelaten,heb ik niet genomen.Wel gewoon lucht met filter dwars op de lens.En daar moet je al moeite doen om de overgang te zien.Met tele.
    Maar eigenlijk ging het over de uitspraak van die man;Harde overgang voor tele.Wordt inderdaad soft.

    Comment


    • #17
      Re: Gradual ND Filters

      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
      @Sieg:Je staat versteld hoe weinig of nauwelijks je de rand van de filter,die eigenlijk de bovenkant is en dwars door het beeld loopt,maar ziet op telé's.Dus bovendeel van lens is bedekt door omgekeerde filter,onderste deel geen filter.Zeer softe overgang.
      Met de tele zal dit inderdaad minder opvallen want daar krijg je dan weer hetzelfde effect als met de hard grad.
      Ik had het uiteraard bij gebruik onder de 70mm en zeker bij breedhoek

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #18
        Re: Gradual ND Filters

        Op korte brandpunten is het inderdaad sowieso onbruikbaar.
        Daarboven ??? Misschien wel,maar zal wel het ideaal niet zijn.
        Zijn er veel die landschap doen met tele ?

        Comment


        • #19
          Re: Gradual ND Filters

          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
          .... Zijn er veel die landschap doen met tele ?
          Ja hoor dat komt regelmatig voor, ikzelf heb verschillende landschapsfoto's die zelfs gemaakt zijn op 840mm
          Maar het meest gebruikte bij de landschapsfotografen zijn toch de korte brandpunt afstanden

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #20
            Re: Gradual ND Filters

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            @Red Falcon Ik heb dit fenomeen softer worden op 3 zooms ude 17-35,24-72,70 -200.Zijn alle drie 2.8 over totale zoombereik.
            Dus diafrgama zal miscchien wel iets veranderen,maar dat zal het niet uitmaken.
            Niet veel uitmaken zegt u?
            Bekijk dan eens onderstaande foto's. Bij elke foto is het diafragma vermeld.











            Het effect van een dreamfilter ziet u, maar om tot dit resultaat te komen zijn het ook scherpe randen aan die filter.
            En hoe kleiner het diafragma is hoe meer effect u krijgt.
            Dat is ook zo met een Soft filter, een Zoom filter en eigenlijk alle creatieve filters.
            Een soft filter heeft geen randen en het effect is meer of minder naar gelang het gekozen diafragma.

            Deze foto's stellen in wezen niet veel voor omdat ze van te dicht met een 50mm f/1.8 zijn genomen, maar de rol die het diafragma speelt is hier toch duidelijk aangetoond dacht ik.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #21
              Re: Gradual ND Filters

              Wij begrijpen mekaar verkeerd.
              De lenzen die ik gebruik,zijn Canon L-lenzen.Die hebben een vast diafragma 2.8 over het hele zoombereik.Maar niets is ideaal,dus kan ik mij voorstellen,bij zoomen,dus bewegen van de optiek,er een verschuiving kan zijn van de lichtsterkte (cfr.macrolenzen bij max. uitrek).Maar dit zal nog geen kwart stop çf minder zijn ,als er al een verandering is.En deze eventueel lichte verandering van lichtsterkte,bij hetzelfde ingesteld diafragma,2.8, is niet de oorzaak dat bij zoomen dat overgangen softer worden.
              Het is inderdaad zo dat als je het diafragma gaat toedraaien,er wel een invloed is op het beeld,zoals je hierboven mooi illustreerde.
              Als je een zoom zou hebben die een lichtsterkte zou hebben varierend van 1.8 tot 11 bij uitzoomen,dan speelt natuurlijk je diafragma ook een rol in het softer worden.

              Comment


              • #22
                Re: Gradual ND Filters

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Niet veel uitmaken zegt u?
                Bekijk dan eens onderstaande foto's. Bij elke foto is het diafragma vermeld.
                ........................
                Je ziet het totaal verkeerd Luc, uiteraard verandert je voorbeeld doordat je het diafragma verandert.
                Maar doet in ons gesprek hier helemaal niets ter zake
                Het gaat hier bij het verschillende effect een filter (in ons geval graduele verloopfilters) geeft bij verschil in brandpuntafstand maar bij hetzelfde diafragma.
                bvb
                - een landschapsfoto met een brandpuntafstand van 24mm en een diafragma van f11 geeft met een harde gradueelfilter een harde overgang
                - een landschapsfoto met een brandpuntafstand van 200mm en een diafragma van f11 geeft met een harde gradueelfilter een zachte overgang.
                En dat is gewoon een feit

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #23
                  Re: Gradual ND Filters

                  Jawel hoor ik ben mee, ik reageerde enkel op de bewering van demuro dat het diafragma miniem is, niets is minder waar.
                  Ik vermelde het al bij de foto's, ze zijn genomen met een Canon EF 50mm f/1.8 en die is eigenlijk te kort voor het effect van de filter te benutten.
                  Als ik die filter voor een 135mm had geplaatst pas dan was het effect veel beter zichtbaar geweest, ook de afstand speelt een rol en hoe anders in fotografie, ook het aanwezige licht.
                  Onlangs nog een foto genomen met een sunset filter met een diffuus filter erachter op een 24mm het diafragma weet ik niet meer maar de foto was afgrijnselijk en dat kwam door die 24mm.
                  Veel zoomlenzen veranderen van diafragma en dat speelt dus ook een rol.
                  Maar een ND Grad gebruiken voor een ND zou ik toch niet doen.
                  Ik heb een 10stops + een ND Grad en daar heb ik ruimschoots genoeg mee.
                  Die filters zijn me te duur om ze allemaal te kopen.
                  Ik gebruik creatieve Cokin filters sinds de begin jaren '70 en ben daar altijd tevreden van geweest met uitzondering van hun PL filter, die vond ik te zwak.
                  En als je nu hun laatste creaties ziet dan zijn die enorm goed hoor.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Gradual ND Filters

                    Om even terug te komen op de initiële vraag ... kan een graduele nd filter als nd filter gebruikt worden :
                    In sommige gevallen wel
                    een 100mm filter voor een objectief met filtermaat van bv 77mm daar zal het u niet lukken
                    maar gebruik je bv een 50mm met laat zeggen filtermaat 55 mm dan zal dat wel lukken hoor.
                    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                    Comment

                    Working...
                    X