Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

    Ik heb ook een Nikon Coolscan, weet niet juist meer welk type, staat ergens opgeborgen nu. Zo nu en dan haal ik die eens terug boven.

    Werkte perfect, een oud type dat ik denk ik 15 jaar terug gekocht had in uitverkoop toen ik nog veel met film bezig was.
    Werkte heel goed in XP,.... helaas nu met Windows 10 en ook zijn voorganger 7 doet hij het niet meer met de filmslikker.
    De Nikon Scansoftware wil maar niet deftig herinstalleren.
    Heb wel een versie van Hamrick Vuescan waarmee ik hem aan de praat hou, alleen: dia per dia afzonderlijk, en die ICE functie kan ik dus niet meer gebruiken. Al heb ik er nog goed resultaat mee.
    Wellicht zijn er workarounds om hem terug deftig te gebruiken, maar momenteel heb ik hem zelden nodig zodat ik niet onder druk naar alternatieven zoek.

    Maar toch, mooi gerief.


    Bolpoppen, dat woord ga ik zodadelijk toevoegen aan mijn dagelijks taalgebruik.

    Comment


    • #32
      Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Daar zal je nooit spijt van krijgen. Ik hoop dat je ook de SF-21 hebt en de "filmslikker". Het enige werk dat je met de SF-21 hebt is de dia's er in en er uit halen, al de rest gaat automatisch. Ik bewaar eerst de grote bestanden als archivering (ong 30 Mb per dia) en dan stuur ik de hele zwikzwak in batch voor een automatische correctie en verkleining. Tussen de 20 en de 30.000 scans gemaakt en de scanner werkt nog als nieuw. Ik ga nu wel weer mensen tegen de haren instrijken maar dat gedoe met een projector vind ik foefelen, ik vraag me af als jullie nooit zijn geconfronteerd met het bolpoppen van een dia. Ik heb wel de beste projectoren die te koop zijn (Leica's) maar ook die zijn daar teer aan. Trouwens, met fysiek ontstoffen haal je NOOIT de resultaten van de ICE-functie. Jammer dat in Zw-Wi de ICE-functie niet werkt.
      IK ben inderdaad zeer tevreden met mijn aankoop van de Nikon Coolscan V, de scans die daar uitrollen zijn zeer goed... Echter werkt op de Coolscan V die SF-21 niet en is het één per één invoeren, ik had graag een Coolscan 5000 + SF-21 gehad, maar ~1400€ hiervoor neertellen voor een tweedehands toestel is mij gewoon veel te hoog.
      Dus ik ga voor de grote batch het diaprojectorsysteem gebruiken en voor de mooiste dias (en misschien ook de slechtste qua scan en krassen) de Coolscan gebruiken.
      Nikon D300 & een beetje glas...
      Iets kleiners als carry everywhere

      Comment


      • #33
        Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Stofje per stofje ? Uitsnijden en kleurcorrectie ? Per stuk ? Make my day.
        Vele duizenden dia's blijken er nu opeens maar 3000 te zijn ?
        Blijkbaar heb jij tijd te veel man. Dat is in manuren onbetaalbaar.
        En bovendien is mijn weinige resterende tijd onbetaalbaar
        Ik wil het hier bij houden. OK ?
        Stofje per stofje : yep
        Uitsnijden : yep
        Kleurcorrectie : yep
        Stuk per stuk : yep

        3000 = duizenden : yep

        Heb ik tijd teveel : yep

        Moest ik er iemand voor betalen : nope

        Heb ik interesse voor een ander zijn tijd : nope

        Ik hou het ergens bij als ik dat wil, en niet als iemand anders dat wil : yep .

        Comment

        Working...
        X