Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eizo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Eizo

    Ik heb er ook geen moeite mee om te betalen voor iets wat écht goed is. Maar ik weet graag waarom ik precies meer betaal. Daarom ook mijn vraag over Eizo schermen, omdat die toch zowat gelden als de standaard bij de betere schermen. En dat antwoord is er nog niet echt gekomen. Ik zie dat veel mensen tevreden zijn met hun scherm, maar de reden waarom de betere schermen duurder zijn, vind ik niet terug. Mijn Samsung scherm is best OK, is ook gekalibreerd. Maar kost de helft van een 'gewone' Eizo. Misschien is het wel de beste methode om dezelfde foto te kunnen vergelijken op al die verschillende schermen, en dan zal het allicht nog een kwestie zijn van persoonlijke voorkeur....

    Comment


    • #17
      Re: Eizo

      De eizo schermen hebben een grote kleurdiepte (gammut) en kunnen dus meer kleuren correct weergeven.
      Ze hebben ook hardwarecalibratie (calibratietabel wordt in het scherm opgeslagen en niet op de computer).
      3D LUT voor exacte hardware calibratie van helderheid, witbalans en gamma
      Calibratiesoftware wordt meegeleverd.
      Sommige Eizo schermen hebben een ingebouwde calibratietoestel.

      Voor fotografie en post-productie kies je best voor een ColorEdge CG monitor, die zijn daar speciaal voor gemaakt.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #18
        Re: Eizo

        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
        Voor fotografie en post-productie kies je best voor een ColorEdge CG monitor, die zijn daar speciaal voor gemaakt.
        Het is vast een prachtig staaltje techniek, maar 2000 euro voor een 27 inch monitor lijkt mij toch weggelegd voor de professionele gebruiker. Dit kan je toch alleen maar goed gebruiken als je een volledig gecalibreerde workflow hebt en voor elke stap in de ketting een correct kleurprofiel hanteert?

        Begrijp me niet verkeerd - ik breek zoiets absoluut niet af - maar kan je als consument ergens terecht met een foto met custom AdobeRGB-profiel om die exact te laten afdrukken zoals hij verschijnt op dit scherm? Want laten we eerlijk zijn, voor de knappe schermweergave alleen hoef je dit niet te doen, en de doorsnee afdrukcentrale vraagt om bestanden op te slaan met standaard sRGB.

        Heb jij zelf zoiets in huis? Hierboven lees ik dat MarkEL ook een scherm van 1100 euro heeft.
        Het is jullie volkomen gegund natuurlijk. En als je modellenwerk in studio doet, moet het allemaal wel wat preciezer zijn omdat huidtinten vaak delicaat zijn.
        Ikzelf ben al behoorlijk tevreden met de weergave van een 8-bit IPS met sRGB van minder dan 500 euro. Misschien ben ik wat minder veeleisend geworden...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #19
          Re: Eizo

          Wel Pieter, ik kan alleen voor mijzelf spreken natuurlijk

          Ik werk sinds een paar jaar als freelance fotograaf. Vooralsnog naast mijn kantoorbaan, maar wel met als doel om uiteindelijk volledig zelfstandige te worden. Ik heb dus een bedrijfje en kan hierdoor de BTW terugvorderen (scheelt alweer 21%) en afschrijving toepassen. Dit wil uiteraard niet zeggen dat 1100,- voor mij niet veel geld is. Maar ik vind kwaliteit wel dusdanig belangrijk dat ik hier wel iets meer voor over heb. Zéker omdat ik bijvoorbeeld bruidsboeken lever waarvan ik zeker wil weten dat de huidtinten overeen komen met wat ik op m'n scherm zie. Daarnaast doe ik pogingen om mij te ontwikkelen op gebied van (High End) productfotografie en ook daarvoor is een correcte kleurweergave erg belangrijk. Ik kalibreer mijn schermen dus ook regelmatig en maak (met name in de studio) gebruik van een XRite Colorchecker voor juiste witbalans.

          Ik probeer in alle gevallen de juiste balans te vinden (voor mij) tussen kwaliteit en prijs. Ik had ook het liefst een ColorEdge CG277 gekocht, maar het verschil tussen die en de CS270 was mij toch ook te groot.
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #20
            Re: Eizo

            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            Ik probeer in alle gevallen de juiste balans te vinden (voor mij) tussen kwaliteit en prijs. Ik had ook het liefst een ColorEdge CG277 gekocht, maar het verschil tussen die en de CS270 was mij toch ook te groot.
            Ik snap zeer goed dat waarheidsgetrouwe kleuren uiterst belangrijk zijn in het soort fotografie dat je beoefent. Goed, je koopt zonder BTW en schrijft je kosten af, maar je moet het geld alsnog eerst op tafel leggen. Als zelfs jij die CG277 (die mij ook meteen aansprak tot ik de prijs zag) links laat liggen, dan denk ik dat dat niveau van apparatuur toch niet vaak buiten de professionele (grafische) sector wordt verkocht.

            Je foto's zijn trouwens stuk voor stuk een streling voor het oog. Zelfs op deze goedkope Dell monitor waar ik nu op zit te kijken, die te helder is en te weinig contrast geeft...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #21
              Re: Eizo

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Je foto's zijn trouwens stuk voor stuk een streling voor het oog. Zelfs op deze goedkope Dell monitor waar ik nu op zit te kijken, die te helder is en te weinig contrast geeft...
              Dank voor 't compliment :-)
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #22
                Re: Eizo

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Heb je er echt last van of heb je last van het feit dat het er is?
                Ik heb vorige jaar een eenvoudig EV2336 toonzaalmodel gekocht en die heeft die IPS glow ook.

                Dit is geen full gamut scherm, gewoon 96-97% sRGB.
                Voor wat ik ervoor betaald heb zijn de kleuren veel beter dan mijn oude Dell, en het energieverbruik absoluut minimaal.
                Maar ik denk dat de huidige Dell's en consoorten in hetzelfde segment even goed zijn.

                m.i. koop je als amateur beter eerst een calibratietoestel voor je scherm en printer en begint zo te werken, en als je dan ziet wat je scherm niet ziet is het tijd om naar het betere materiaal over te gaan.

                Comment

                Working...
                X