Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haida 100 series filter systeem.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Haida 100 series filter systeem.

    bedankt

    Comment


    • #17
      Re: Haida 100 series filter systeem.

      Ik ben ook op zoek naar ND filters. Ook al gelezen over Haida filters. Als ik de prijzen van Pro Photoshop vergelijk met bv. Cameraland zijn deze toch groot. De ND 3.0 100x100 kost bij Pro Photoshop €84,90 en bij Cameraland €149.
      Kan dit zo verschillen in prijs?

      Verder zou ik graag meer info hebben over die Haida filters. Zoals de verschillen tussen de ND filters -> de sterktes dus. En welk formaat heb je nodig voor bv. 24-120 f/4 Nikon lens?
      Wat is de levertijd? Verzendkosten?
      Verder heb je nog een filterhouder en adapter met juister filtermaat nodig?

      Wel jammer dat Pro Photoshop enkel in het Duits is, en ik spreek niks Duits.

      Comment


      • #18
        Re: Haida 100 series filter systeem.

        Oorspronkelijk geplaatst door Svekke84 Bekijk bericht
        Ik ben ook op zoek naar ND filters. Ook al gelezen over Haida filters. Als ik de prijzen van Pro Photoshop vergelijk met bv. Cameraland zijn deze toch groot. De ND 3.0 100x100 kost bij Pro Photoshop €84,90 en bij Cameraland €149.
        Kan dit zo verschillen in prijs?
        Ik woon vlakbij Cameraland en koop er toch weinig vanwege die (te) hoge prijzen voor filters, step-up ringen, diffusers en ander klein spul. Heb indertijd mijn Haida's ook via eBay bij ProPhotoshop in Duitsland aangeschaft.

        Verder zou ik graag meer info hebben over die Haida filters. Zoals de verschillen tussen de ND filters -> de sterktes dus.
        Sterktes zijn gerelateerd aan het aantal stops vertraging en het percentage licht wat ze tegenhouden:
        ND1000 (3.0) - 10 stops, laat 1% van het licht door. Goed voor lange belichtingen van tot enkele minuten.
        ND64 (1.8) - 6 stops, laat zo'n 10% door en goed voor belichtingstijden van enkele seconden
        ND8 (0.6) - 3 stops, goed om bijvoorbeeld een groot diafragma en kleine scherptediepte te bereiken zelfs bij veel licht waarbij de sluitertijden je nog steeds uit de hand laten schieten.
        Het zijn allemaal machten van 2 dus ND8= 2 tot de derde macht: 3 stops, ND64= 2 tot de 6e macht: 6 stops, ND1000= 2 tot de 10e macht (eigenlijk ND1024 dus): 10 stops

        En welk formaat heb je nodig voor bv. 24-120 f/4 Nikon lens?
        Ik ken de lens niet maar de filtermaat staat meestal op de voorste ring van de lens. Ik heb er één opgezocht op DPR en die had 77mm als filtermaat. Als je met een FF camera schiet verdient het wel aanbeveling een z.g. slimline filter aan te schaffen om vignettering in de groothoekstand te voorkomen. Bij Haida zijn dat alle filters met "Pro II MC" aanduiding.

        Wat is de levertijd? Verzendkosten?
        Levertijd enkele dagen en verzendkosten €4 staat er op eBay bij.

        Verder heb je nog een filterhouder en adapter met juister filtermaat nodig?
        Als je de vierkante filters aanschaft heb je inderdaad een filterhouder nodig maar met een schroefdraad van 77mm en wat step-up ringen voor je andere lenzen kan je probleemloos de ronde filters in schroefvatting gebruiken.

        Wel jammer dat Pro Photoshop enkel in het Duits is, en ik spreek niks Duits.
        Je kunt de teksten even door Google Translate halen (knippen op eBay en plakken in Google), dat lever bijvoorbeeld het volgende goed leesbare resultaat op:
        Merk: Haida Pro II MC ND grijsfilter kit 77mm

        bestaande uit 3 filters: ND8x, ND64x, ND1000x + filter container + lensdop met innerlijke handvat
         

        Gemaakt van hoogwaardig optisch glas - met front schroefdraad voor gebruik
        meerdere filters.

        Hoge kwaliteit, extreme ND grijsfilter, de nieuwe Pro II professionele MC serie

         

        Speciaal ontworpen voor digitale camera's met nieuwe 8-voudige digitale multi-coating

        Zeer goed bestand tegen vuil, krassen en water

        Reflexfuncties effectief worden geminimaliseerd, waardoor de helderheid van de opnamen.

        Door de hogere transmissie, maar ook de lichtopbrengst van de kwaliteit trekken

        Lenzen volledig uit.

        "Slik", afhankelijk van het filter 3 om 10 stops, dwz inschakelen verlengd met een factor 8-1000 belichtingstijd.
        Perfecte orde in heldere omgevingen objecten met groot diafragma vrijwaren.
        Ook zachte en vloeiende verbeelden bijvoorbeeld water, of drukke plaatsen door Ideal
        Langdurige blootstelling aan "leeg".
        Maakt zeer interessante experimenten - Voor veel creatieve ideeën en alle lichtomstandigheden altijd de bijpassende grijze filter parat.- perfect beschermd door de meegeleverde Stack Cap Filter container - uiteraard ook geschikt voor andere filters.
        Levering:
        1x ND PRO II MC ND filters 0,9 (ND8x) 77mm
        1x ND PRO II MC ND filters 1,8 (ND64x) 77mm
        1x ND PRO II MC ND filters 3,0 (ND1000x) 77mm
        1x Stack Cap filter container gemaakt van metaal 77mm
        1x lensdop met binnenkant handvat 77mm
        Oorspronkelijke Duitse tekst:
        Brandneu: Haida Pro II MC ND Neutral Graufilter Set 77mm

        bestehend aus 3 Filtern: ND8x, ND64x, ND1000x + Filtercontainer + Objektivdeckel mit Innengriff


        Hergestellt aus hochwertigem optischem Glas - Mit Frontgewinde zur Verwendung
        mehrerer Filter.

        Hochwertiger, extreme ND Neutral Graufilter, der neuen professionellen Pro II MC Serie



        Speziell für Digitalkameras entwickelt, mit neuartiger 8 facher digitaler Mehrschichtvergütung

        Extrem resistent gegen Schmutz, Kratzer und Wasser

        Reflextionen werden wirksam minimiert, die Klarheit der Aufnahmen erhöht.

        Durch die höhere Transmission schöpfen sie zudem die Lichstärke ihrer hochwertigen

        Objektive voll aus.

        "Schlucken" je nach Filter zwischen 3 und 10 Blendenstufen, d.h. ermöglichen eine um den Faktor 8-1000 verlängerte Belichtungszeit.
        Perfekt um in heller Umgebung Objekte mit großer Blende freizustellen.
        Ideal auch, um beispielsweise Wasser weich und fließend abzubilden, oder auch belebte Plätze durch
        Langzeitbelichtung zu "leeren".
        Ermöglicht sehr interessante Experimente - Für viele kreative Ideen und alle Lichtverhältnisse immer den passenden Graufilter parat.- Perfekt geschützt durch den mitgelieferten Stack Cap Filtercontainer - natürlich auch für weitere Filter geeignet.
        Lieferumfang:
        1x ND PRO II MC Neutral Graufilter 0,9 (ND8x) 77mm
        1x ND PRO II MC Neutral Graufilter 1,8 (ND64x) 77mm
        1x ND PRO II MC Neutral Graufilter 3,0 (ND1000x) 77mm
        1x Stack-Cap Filtercontainer aus Metall 77mm
        1x Objektivdeckel mit Innengriff 77mm

        Comment


        • #19
          Re: Haida 100 series filter systeem.

          Oorspronkelijk geplaatst door Svekke84 Bekijk bericht
          Wel jammer dat Pro Photoshop enkel in het Duits is, en ik spreek niks Duits.
          t' Ja sommigen moeten 300% winst maken anderen zijn tevreden met minder.
          Zo is Amazon.de ook duurder dan Pro Photoshop.
          Ik heb volgen rechtstreeks bij hem gekocht:
          - Filterhouder 100 series
          - 77mm Adapterring 100 series
          - 72mm Adapterring 100 series
          - 58mm Adapterring 100 series
          - 52mm Adapterring 100 series
          - Haida ND3.0 1000x 100 X 100mm (Big Stopper dus)
          - Haida Soft GND 0,6 100 X 150
          Deze twee filters zijn ruim voldoende om landschapsfoto's te nemen.

          Verzendtijd = +/- 4 dagen daar je internationaal overschrijft duurt dit langer.
          Ik heb per lens een adapterring gekocht omdat ik dat geknoei met step up ringen niet zie zitten.
          De eerste keer dat ik hem mailde was in het Duits (mijn kennis van Engels is heel beperk) toch kreeg ik antwoord in het Engels.
          Dus de man zal wel begrijpen wat u hem vraagt.
          De service vind ik redelijk snel want het zal een één man bedrijfje zijn.
          De filters zijn erg zuiver, je ziet het verschil niet met het beste glas.
          Alles wordt stevig verpakt opgestuurd.
          Ik heb alleszins heel goede ervaringen met Pro Photoshop.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #20
            Re: Haida 100 series filter systeem.

            Bedankt voor de info
            Ik heb de website (vertaald) eens bekijken en ik denk dat ik weet wat ik wil.
            Het zal dus het volgende worden:
            - ND 3.0 1000x (100x100)


            - Filter houder 100 serie


            - Metalen adapterring 100 serie 62mm (voor mijn olympus 12-40)

            - Metalen adapterring 100 serie 77mm (voor mijn Nikon 24-120mm)


            Nu heb ik nog wel een paar vraagjes

            100x100mm is toch groot genoeg? Wanneer heb je een ND filter 150x150mm nodig?
            Is er een groot verschil tussen de verschillende ND filters zoals ND 0.3 / 0.6 / 0.9 / 1.8 / 3.0 / 3.6?
            Ik weet nu wel dat die de sluitertijd verlengen. Maar ik zou eerder wanneer je deze kan gebruiken willen weten (overdag, 's avonds?)
            Wat raden jullie mij van filter aan? De ND 3.0 voor alle gebruik? of nog een andere?
            Ook een soft of hard ND filter aanschaffen? Welke dan? Soft of hard?

            Alles apart kopen? Of voor een bepaalde set gaan?

            Sorry voor de vele vragen, maar ik stel jullie hulp erg op prijs
            Last edited by Svekke84; 31 december 2015, 13:27.

            Comment


            • #21
              Re: Haida 100 series filter systeem.

              Ik weet niet of u al een 150 x 150 in handen hebt gehouden?
              Das verdomme groot hoor.
              Bon, ik heb al vermeld wat ik gebruik voor landscapsfotografie en dit is ruim voldoende hoor.
              Vergeet niet dat die filters veel plaats innemen want elke filter zit in een eigen nogal dik pochetje.
              En denk ook om het gewicht.

              Wat betreft hard of soft.
              Hard is enkel bruikbaar bij een effen horizon of een diafragma tot hoogstens f/2.0 op voorwaarde dat je niet scherp hebt gesteld op de horizon.
              Ik werk al van in de jaren zeventig met soft (en nog andere filters van Cokin A) en zou niet weten wat hard aan meerwaarde heeft.
              Soft heeft wel een meerwaarde om de overgang van horizon naar de voorgrond te verdoezelen.
              Zelden, buiten aan zee, hebben we een effen horizon en als je dan een hard neemt zullen de bomen of bergtoppen die boven de horizon komen ook donkerder zijn en afsteken tegen de rest wat niet zo mooi is.

              Kijk eens naar het materiaal die ik gebruik in mijn handtekening.
              Zolang u de Nikon 14-24 niet gebruikt is die 100 serie goed.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #22
                Re: Haida 100 series filter systeem.

                Ik zal wel iets niet snappen maar waarom een 100x100mm ND filter met houder aanschaffen als je maximum filter lens maat 77mm is en daar gewoon een schroeffilter voor is? Als het een grad is, snap ik het nog wel enigszins maar een gewone ND?
                Last edited by newmikey; 31 december 2015, 14:42.

                Comment


                • #23
                  Re: Haida 100 series filter systeem.

                  misschien is de ruim gevuld geweest zijnde beurs van de kerstman gewoon de oorzaak dat niet alles op voorraad is en is het over 2 weken er weer wel.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Haida 100 series filter systeem.

                    Oorspronkelijk geplaatst door newmikey Bekijk bericht
                    Ik zal wel iets niet snappen maar waarom een 100x100mm ND filter met houder aanschaffen als je maximum filter lens maat 77mm is en daar gewoon een schroeffilter voor is? Als het een grad is, snap ik het nog wel enigszins maar een gewone ND?
                    Wel dat is toch verstaanbaar, je kiest voor één systeem en geen twee.
                    Bij het schuifsysteem hoef je enkel de adapterring op te schroeven en je veranderd van filter als een fluitje van een cent.
                    Je kunt tot drie filters over elkaar gebruiken.
                    EN natuurlijk het grootste voordeel is dat je de camera mooi recht kunt houden en het grad filter kunt verschuiven tot waar je dat zelf wenst.
                    Enfin, dat is mijn idee en ondervinding als een ander daar anders over denkt moet hij natuurlijk zijn eigen ingeving volgen, ik zou ook nooit iets tegen mijn gedacht kopen.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Haida 100 series filter systeem.

                      PS: De nieuwe brochure van Cokin: KLIK
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment

                      Working...
                      X