Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    1) Ik ben van Manfrotto afgestapt nadat bleek dat de Manfrotto-kop die ik had (een 322RC2), mijn 'zware' combinatie (was toen -denk ik- de EOS 50D en een zware breedhoek, de EF-s 17-55 f/2.8) niet kon houden in PORTRAIT-stand.
    2) Een andere kop (Markins Q3) had met dezelfde combo niet de minste moeite, in de 'moeilijke' portrait stand
    Nogmaals: het probleem ligt niet aan het statief of de kop, maar aan de koppeling tussen het statiefplaatje en de camera. Ik gebruik zoals gezegd een 3D-kop en géén balhoofd.

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    3) Bij een L-plate (zit nu vast onder mijn 7D) is het zo dat de statiefaansluiting NIET aan de onderkant van de camera zit, maar aan de onderkant van de L-plate, dus zowel op de lange kant -landscape- als op de korte kant -portrait. Het is die L-plate die ik op mijn Markins Q3 zet.
    Bij mijn weten zit de statiefaansluiting àltijd aan de onderkant van de camera. Bij de L-plates die ik al heb gezien zit ook maar 1 schroef, die je aan de onderkant van de camera moet vastmaken. Ik zie niet in hoe je die L-plate anders aan je camera bevestigt.

    Ik apprecieer het dat er wordt meegedacht, maar misschien moet iedereen eerst eens zelf de opstelling uitproberen, dan wordt het hopelijk meteen duidelijk waar het letterlijk en figuurlijk wringt.

    Comment


    • #17
      Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

      Oorspronkelijk geplaatst door bielski Bekijk bericht
      Nogmaals: het probleem ligt niet aan het statief of de kop, maar aan de koppeling tussen het statiefplaatje en de camera. Ik gebruik zoals gezegd een 3D-kop en géén balhoofd.

      Bij mijn weten zit de statiefaansluiting àltijd aan de onderkant van de camera. Bij de L-plates die ik al heb gezien zit ook maar 1 schroef, die je aan de onderkant van de camera moet vastmaken. Ik zie niet in hoe je die L-plate anders aan je camera bevestigt.
      Het soort kop maakt in feite weinig verschil. Zeker aangezien je het probleem ervaart ter hoogte van de bevestigingsschroef.
      Wat Les en ik dus ervaren hebben, en proberen duidelijk te maken, is het volgende:
      1. Je toestel staat in portretstand.
      2. Je L-plate zit aan de onderkant van de body, dus aan de rechterzijde van je opstelling op statief (van achter de camera bekeken).
      3. In deze opstelling zit de kant van de L-plate zonder schroef vast op de statiefkoppeling, en sluit die mooi aan tegen de zijkant van je body (die dus nu onderaan zit, aangezien je toestel 90 graden tegenwijzerzin gedraaid is).

      Het belangrijke verschil is dat je body onderaan dus altijd gesteund blijft, ook in portretstand. Dat zou de kans op verdraaiing ter hoogte van de bevestigingsschroef aan de body grotendeels moeten verhelpen.
      Misschien ligt het gewoon aan het materiaal van de body en/of het plaatje. Ik kon mijn 1D en 30D met 24-70L (900g lens) probleemloos in portretstand kantelen zonder L-plate. Alles bleef mooi in positie. Ik gebruikte een Manfrotto 229 3-weg kop met zeshoekige QR plaat.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #18
        Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

        Ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen, Pieter, alleen dat ik mij met L-plate wat geruster voel.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #19
          Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

          Ik heb jaren zitten tobben met allerlei koppen die gingen doorzakken totdat ik Arca compatible materiaal heb ontdekt.
          Een bracket en kop kosten je 200-500 euro, maar je bent wel van de ellende af.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #20
            Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Ik heb jaren zitten tobben met allerlei koppen die gingen doorzakken totdat ik Arca compatible materiaal heb ontdekt.
            Een bracket en kop kosten je 200-500 euro, maar je bent wel van de ellende af.
            Omdat heel wat merken hun materiaal compatibel hebben gemaakt met de Arca-Swiss koppeling is het inderdaad veel gemakkelijker om de juiste "hulpstukken" te vinden.
            Zelfs Manfrotto heeft ondertussen al Arca-Swiss compatibele balhoofden, ze hebben het zelf dus ook wel door dat het beter is om met een universeel systeem te werken.
            Als ze blijven vasthouden aan hun eigen plaatjes die alleen maar op hun eigen statiefkoppen passen, dan verliezen ze daardoor klanten.

            Ik heb er ook geen spijt van dat ik mijn Manfrotto statief heb vervangen door een Sirui.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik heb er ook geen spijt van dat ik mijn Manfrotto statief heb vervangen door een Sirui.
              Enig idee qua arca-swiss compatibiliteit bij 3-weg koppen toevallig?
              Het is maar dat ik er binnenkort weer eentje ga willen bestellen, want het statief van mijn Leica bouwlaser werkt niet zo prettig
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #22
                Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                Kijk hier eens, "Universal Anti Twist Spotting Scope Plate"




                Groeten,
                Eric

                Comment


                • #23
                  Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  Enig idee qua arca-swiss compatibiliteit bij 3-weg koppen toevallig?
                  Het is maar dat ik er binnenkort weer eentje ga willen bestellen, want het statief van mijn Leica bouwlaser werkt niet zo prettig
                  Ik weet niet welke merken allemaal compatibel zijn, maar dat zal je wel ergens kunnen terugvinden voor je er een koopt.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door extrazone Bekijk bericht
                    Kijk hier eens, "Universal Anti Twist Spotting Scope Plate"

                    http://www.manfrotto.com/universal-a...ng-scope-plate
                    Deze had ik ook al gezien, maar past helaas niet op mijn statiefkop.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                      Nog een idee, "How to Make a DSLR Anti-Twist Plate":
                      DSLRs have a tendency to twist while on a tripod or rig. In this episode, I show you how to make an affordable anti-twist plate for your DSLR.



                      Groeten,
                      Eric

                      Comment


                      • #26
                        Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door bielski Bekijk bericht
                        Probleem: Als de camera op de 3D-kop (Manfrotto type 029 met hexagonaal koppelplaatje) in de portretstand staat, dan gaat de camera door het grote gewicht van de lens naar voren/beneden wringen. De spanvijs mag nog keihard aangedraaid zijn, dan nog durft de rubber aan de onderkant van de camera wringen op de rubber van het koppelplaatje.

                        Bestaan hier oplossingen voor om dit tegen te gaan?
                        Laagje kurk, onbewerkt kurk is een zeer goed frictie materiaal, te verkrijgen in bladen bij verkopers van autoparts.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                          Oorspronkelijk geplaatst door extrazone Bekijk bericht
                          Nog een idee, "How to Make a DSLR Anti-Twist Plate":
                          https://www.youtube.com/watch?v=MSdNpPmHUqo
                          Ik heb me ondertussen zo'n plaatje (http://tiffen.com/stroboframe/anti-twist-plates/) aangeschaft en ga één dezer dagen met de ijzervijl aan de slag om het te doen passen, zowel op het koppelplaatje als op de camera.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Torsie tussen statiefplaat en camera vermijden.

                            Hou ons zeker op de hoogte, en post eventueel een detailfoto van het resultaat.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment

                            Working...
                            X