Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND Filter lange sluiterijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: ND Filter lange sluiterijd

    Oorspronkelijk geplaatst door Valloray Bekijk bericht
    En eens je de gewoonte hebt loopt het gebruik vrij vlot hoor. Toestel op stevig statief, compositie bepalen, scherp stellen (en AF afzetten) licht meten, nieuwe instellingen berekenen met filter, toestel op M en instellingen invoeren, tijdschakelaar instellen, filter erop en klik. (uiteraard hou je het diafragma constant en wijzig je de sluitertijd in functie van de filter)
    Zeker bij dit soort fotografie is een stabiel statief heel belangrijk. Je belicht soms tot 20 à 30 minuten volgens de omstandigheden.
    Het is inderdaad een gewoonte die in het begin wat oefening vergt, maar op de duur ben je er vlot mee weg. Ik heb ook een appje op de Android, Exposure Calculator genaamd. Dan kan je snel berekenen wat je sluitertijd is met eender welke ND (jammer genoeg maar tot ND 10 maar voor 95 procent van je long exposures kom je daar wel mee toe)

    Goed statief is inderdaad onontbeerlijk, en als je aan de kust gaat fotograferen, is een gewicht aan je statief zeker geen overbodige luxe. Dat kan zelfs en zware rugzak zijn desnoods.
    En denk ook aan de getijden (zijn ook apps voor trouwens). Heb je net je compo gemaakt, reken je je sluitertijd uit, heb je die superknappe 32-minuten sluitertijd en dan na 20 minuten moet je alles onderbreken en opkramen of je kan gaan zwemmen

    IZ.
    For Greater Good - Ambient Music for the Masses

    Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

    Comment


    • #17
      Re: ND Filter lange sluiterijd

      Een vraagje: waarvoor heb je in godsnaam 30 minuten sluitertijd nodig? Ik zie niet goed hoe je bijvoorbeeld een melkachtige zee niet in 30 seconden zou kunnen doen. Ik ga hier weer iets bijleren, ik voel het aan mijn kleine teen.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #18
        Re: ND Filter lange sluiterijd

        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        Een vraagje: waarvoor heb je in godsnaam 30 minuten sluitertijd nodig? Ik zie niet goed hoe je bijvoorbeeld een melkachtige zee niet in 30 seconden zou kunnen doen. Ik ga hier weer iets bijleren, ik voel het aan mijn kleine teen.

        We zijn hier om te leren he (en ik veel meer dan jullie)... Probeer eens 'star trails' te Googlen.
        Das maar één van de mogelijkheden.

        IZ.
        For Greater Good - Ambient Music for the Masses

        Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

        Comment


        • #19
          Re: ND Filter lange sluiterijd

          Ik zou eigenlijk ook liever met schroeffilters willen werken.. Heb zonet even een berekening gemaakt en kom uit op 220 eur voor 3,6 en 10 stops B+W filters... En bij Tiffen bv komt dit maar aan een goeie 100 eur.
          Last edited by Tavi; 8 september 2014, 15:46.
          https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

          Comment


          • #20
            Re: ND Filter lange sluiterijd

            Ik gebruik een hoya ndx400. Deze is geloof ik 9 stops en heeft multicoating.
            Is ook wel redelijk prijzig (rond de 100€ vr mijn 77mm, 67mm zal een stuk goedkoper zijn) maar heel content van. Geeft prachtige resultaten.
            FLICKR PHOTOSTREAM
            Just try to comprehend that which you'll never comprehend

            Comment


            • #21
              Re: ND Filter lange sluiterijd

              Kan je ook verloopringen krijgen die bv van 67mm naar 77mm gaan? Want als ik nu een setje koop van 67mm en ik koop in de toekomst misschien nog een lens die een 77mm heeft wil ik ze nog kunnen gebruiken!
              Of is het beter direct 77mm te kopen en naar 67mm te gaan met een verloopring?
              https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

              Comment


              • #22
                Re: ND Filter lange sluiterijd

                Star trails kan ik begrijpen, maar verder zie ik niet zoveel toepassingen daarvoor.
                En ja, we leren allemaal bij. Ik fotografeer al sinds de middeleeuwen en zit hier ook al bijna tien jaar, maar ik lees nog alle dagen iets dat ik nog niet wist. En er zijn takken in de fotografie waar ik echt nog alles over moet leren.


                Oorspronkelijk geplaatst door Izzy HaveMercy Bekijk bericht
                We zijn hier om te leren he (en ik veel meer dan jullie)... Probeer eens 'star trails' te Googlen.
                Das maar één van de mogelijkheden.

                IZ.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #23
                  Re: ND Filter lange sluiterijd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography
                  Star trails kan ik begrijpen, maar verder zie ik niet zoveel toepassingen daarvoor.
                  Enkel mijn eigen verbeelding maar ik zou wel eens een slak of schildpad zo willen volgen bijvoorbeeld, een torenuurwerk behoort ook tot de mogelijkheden, de baan van de zon door de heldere staalblauwe lucht,...[/quote]

                  Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography, een beetje verder in zijn post
                  En ja, we leren allemaal bij. Ik fotografeer al sinds de middeleeuwen en zit hier ook al bijna tien jaar, maar ik lees nog alle dagen iets dat ik nog niet wist. En er zijn takken in de fotografie waar ik echt nog alles over moet leren.
                  Leuk toch he?

                  IZ.
                  For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                  Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                  Comment


                  • #24
                    Re: ND Filter lange sluiterijd

                    Oorspronkelijk geplaatst door Izzy HaveMercy Bekijk bericht



                    Leuk toch he?

                    IZ.
                    Zeker! Ik heb al dikwijls bij mezelf gedacht dat als ik ooit de perfecte foto maak, het snel afgelopen zal zijn met de passie. Ik hoop dus dat die perfecte foto nooit komt, zodat ik er tot het eind van mijn leven naar kan blijven streven, en ondertussen blijven leren ook.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #25
                      Re: ND Filter lange sluiterijd

                      Tavi: Een 67mm diameter filter op een 77mm diameter lens zetten zal denk ik wel vignettering geven?
                      FLICKR PHOTOSTREAM
                      Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                      Comment


                      • #26
                        Re: ND Filter lange sluiterijd

                        Ondertussen de B+W 110 en 106 filter gekocht, het proberen kan beginnen!
                        https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

                        Comment


                        • #27
                          Re: ND Filter lange sluiterijd

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tavi Bekijk bericht
                          Ondertussen de B+W 110 en 106 filter gekocht, het proberen kan beginnen!
                          Veel plezier ermee, en hou ons op de hoogte!

                          IZ.
                          For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                          Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                          Comment


                          • #28


                            Dit is wat ik bedoelde...

                            'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                            Comment

                            Working...
                            X