Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statiefgekte: mijn eerste statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

    Tussendoor even: bedankt aan iedereen voor de reacties!

    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    Inderdaad, koop een statief met dezelfde ingesteldheid als wanneer je een lens zou kopen. Voor mij enkel nog carbonstatieven.

    Blijf weg van lichte reisstatiefjes want als het eropaan komt (bvb bij macro) blijken ze nauwelijks te voldoen.
    Je bent niets met een statief dat thuis in de kast ligt omdat het te zwaar of te licht en onstabiel is.

    Spaar desnoods wat langer en koop een degelijk carbon statief en een degelijk balhoofd, je zal het jezelf niet beklagen.

    Denk nooit ik gebruik dat toch niet zoveel dus een goedkoop statief is ook goed want dan ga je het 1 of 2 keer gebruiken (met misschien zelfs teleurstellend resultaat) en voor de rest blijft het in de kast. Koop een degelijk carbon statief en je zult er nog veel plezier aan beleven.
    Ik ga het nut van een carbon zeker niet betwisten, ookal is die dan iets duurder. Maar als ik zoek vind ik toch nog nergens een statief die mij compact genoeg lijkt bij bvb Benro. Meer dan 250 euro uitgeven vind ik momenteel echt te gek, ermee rekening houdend dat mijn materiaal ondertussen al 6j oud is en ik (nog) geen lenzen van 400+ euro heb.

    Het voordeel dat ik bij een reisstatief zie (zoals die MeFoto Roadtrip): het is licht en compact genoeg om overal naartoe te dragen, waardoor ik het in veel situaties zal kunnen gebruiken en zo zal kunnen ervaren waar ik een statief echt het meest voor (wil) gebruik(en). Mocht het dan toch zijn dat bvb portretfotografie echt mijn ding wordt, dan kan ik alsnog investeren in een groter statief, waarbij compactheid niet zo'n rol speelt. Dan zal ik nog steeds een statief achter de hand hebben voor op reis.
    Maar, misschien schat ik de kwaliteit echt verkeerd in en ga ik het mij onmiddellijk beklagen?

    Macro is bij mij niet niet zo belangrijk, overigens.
    http://kasper.photography & Flickr

    Comment


    • #17
      Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

      Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
      Maar, misschien schat ik de kwaliteit echt verkeerd in en ga ik het mij onmiddellijk beklagen?
      Bestel een statief naar keuze bij Coolblue en je hebt 14 dagen de tijd om het netjes uit te testen.

      Vind je het niet goed genoeg, dan stuur je het gratis (!) terug.
      Vind je het wel goed, dan hou je het gewoon bij.

      Ohja, mocht je Coolblue niet kennen: vandaag besteld, volgende dag in huis. Altijd gratis verzending.
      Kortom beste webshop naar mijn mening.

      Comment


      • #18
        Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

        Oorspronkelijk geplaatst door 1tio1 Bekijk bericht
        Bestel een statief naar keuze bij Coolblue en je hebt 14 dagen de tijd om het netjes uit te testen.

        Vind je het niet goed genoeg, dan stuur je het gratis (!) terug.
        Vind je het wel goed, dan hou je het gewoon bij.

        Ohja, mocht je Coolblue niet kennen: vandaag besteld, volgende dag in huis. Altijd gratis verzending.
        Kortom beste webshop naar mijn mening.
        Coolblue ken ik. CameraNU.nl biedt dezelfde service. Ze vragen wel om alles bij retour in de originele verpakking terug te sturen. Beetje moeilijk als je een plastic zakje moet openscheuren om hem te monteren, maar ze hebben er bij mij niet moeilijk over gedaan toen ik die Manfrotto 055XDB + 804RC2 terugstuurde. Natuurlijk is het wel niet de bedoeling om statieven te bestellen tot ik de juiste vind, want dan betaal ik mij blauw aan terugzendkosten . (je moet toch nog altijd betalen aan BPost hé)
        http://kasper.photography & Flickr

        Comment


        • #19
          Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

          Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
          (je moet toch nog altijd betalen aan BPost hé)
          Nee, daarom zet ik er net bij dat het gratis is.
          Je krijgt een label toegestuurd die je verzendingskosten dekt.

          Heb het al vaker gedaan, maar als je nog niet 100% zeker bent, een belletje is snel gepleegd.
          En volgens mij staat het zelfs op de site.

          Last edited by 1tio1; 5 november 2013, 09:49. Reden: linkje

          Comment


          • #20
            Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

            Oorspronkelijk geplaatst door 1tio1 Bekijk bericht
            Nee, daarom zet ik er net bij dat het gratis is.
            Je krijgt een label toegestuurd die je verzendingskosten dekt.

            Heb het al vaker gedaan, maar als je nog niet 100% zeker bent, een belletje is snel gepleegd.
            En volgens mij staat het zelfs op de site.

            https://www.coolblue.be/klantenservi...-retouren.html
            Hola, da's we mooi dan! Thx voor de tip.
            http://kasper.photography & Flickr

            Comment


            • #21
              Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

              Hou er wel rekening mee dat originele verpakking etc. aanwezig moet zijn en niet beschadigd en artikel niet zwaar gebruikt mag zijn. Dus geen gebruikers sporen. Neem dan voor alle zekerheid contact op met Coolblue. Heb zelf helaas al aantal keer wat mindere ervaringen met ze gehad ;-)

              Waaronder een gebruikt artikel opgestuurd gekregen (beschadigd etc.) Vorige eigenaar had de tas ook aantal dagen gebruikt en terug gestuurd

              Comment


              • #22
                Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
                Houd er wel rekening mee dat deze "combinatie" (Manfrotto 190XDB Kit + HD496RC2) ook meer dan 3 kg. weegt.
                Er staat bij gewicht wel 2120 gram, maar dat is zonder de kop.
                Groeten Paul
                190XDB weegt zonder kop 1600g.
                Ik vind dit best draagbaar.
                De koppen van Manfrotto zijn nogal zwaar, er zijn beslist betere koppen die minder wegen.

                Comment


                • #23
                  Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                  ....
                  Maar als ik zoek vind ik toch nog nergens een statief die mij compact genoeg lijkt bij bvb Benro. Meer dan 250 euro uitgeven vind ik momenteel echt te gek, ermee rekening houdend dat mijn materiaal ondertussen al 6j oud is en ik (nog) geen lenzen van 400+ euro heb.
                  Zoek eens op de Benro Travel Angels maar inderdaad voor 250 euro ga je ze niet vinden (carbon versie). maar hun geld dubbele en dik waard.

                  Opgevouwen rond de 40 cm en 1.5 kg (inclusief degelijk balhoofd).


                  Ter info:
                  MeFoto = Benro
                  Rebranded Travel Angels.

                  Kijk maar naar de contactgegevens van beide firma's
                  http://www.benrousa.com/pages/contact.asp
                  http://www.mefoto.com/contact-us.aspx
                  Last edited by zunoel; 5 november 2013, 13:17.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                    Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                    De belangrijkste reden om naar een 400€+ te gaan is het gewicht en soms de dempingskracht (zoals je weet dempt carbon minder goed dan aluminium.
                    Waar aluminium dan weer een stuk slechter is op vlak van resonantie frequentie, ook geen voordeel.

                    Hier zéér tevreden over mijn Benro C2691 met BH2 ook gekocht bij Coolblue.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Waar aluminium dan weer een stuk slechter is op vlak van resonantie frequentie, ook geen voordeel.

                      Hier zéér tevreden over mijn Benro C2691 met BH2 ook gekocht bij Coolblue.
                      Die C2691 is 420 euro vs de MeFoto van 180 euro die ik aan het overwegen ben. Wanneer is die resonantie frequentie dan belangrijk? Het klinkt erg technisch, maar heeft wellicht een praktisch gevolg?
                      http://kasper.photography & Flickr

                      Comment


                      • #26
                        Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                        Je kan ook altijd 2ehands kopen.

                        Ik heb m'n eerste statief, een Vanguard Alta+ 263AP gekocht voor 100 euro een jaar geleden.
                        Geweldig dingetje, was nog nieuw, heeft zelfs een reis naar IJsland overleefd, zonder probleem.
                        Het had nog een aantal jaar kunnen meegaan. En dat voor een statiefje van 'maar' 150 euro.

                        Heb het dan ook weer verkocht toen ik deze MeFoto aankocht (om bovenvermelde redenen) en dat voor quasi dezelfde prijs.
                        Je moet zoeken en nadenken. Ik heb dus geen verlies gemaakt. En zo heb ik deze MeFoto bekostigd, met het geld van het andere.

                        (doe ik ook zo met koptelefoon: Bose OE2i > B&W P5, prijsverschil dempen door je vorige toestel te verkopen en deze zaken 2ehands te kopen)

                        Maar probeer toch te zoeken voor eentje met garantie als je niet zo zeker bent, het is altijd handig om via de garantie een eventuele fout te laten herstellen.
                        En zo kom je altijd verder.


                        Maar wat ik wilde zeggen. Als je deze dingen nieuw koopt, ga je altijd meer verlies doen bij het verkopen erna, dan dat je ze 2ehands koopt en doorverkoopt.
                        Eigen ervaring weer.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                          Zoek eens op de Benro Travel Angels maar inderdaad voor 250 euro ga je ze niet vinden (carbon versie). maar hun geld dubbele en dik waard.
                          Een alternatief voor een travel tripod (met mogelijkheid tot monopod) binnen het budget van de topicstarter en dan in carbon, zou kunnen zijn :

                          http://www.fototools.be/index.php?it...id=532&lang=NL voor 242 euro

                          of die met ander balhoofd voor 207 euro : http://www.fototools.be/index.php?ac..._id=36&lang=NL

                          Zien er goed uit en zullen als REISmateriaal best voldoen, alleen is het geen Benro (of BenroMefoto).
                          Last edited by Lalonde; 7 november 2013, 19:51.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                            Inderdaad, koop een statief met dezelfde ingesteldheid als wanneer je een lens zou kopen.
                            Ik heb ondertussen meer dan 30 jaar ervaring met statieven en heb er zelfs al eentje gegooid zover ze kon vliegen.
                            Voor mij enkel nog carbonstatieven.

                            Blijf weg van lichte reisstatiefjes want als het eropaan komt (bvb bij macro) blijken ze nauwelijks te voldoen.
                            Je bent niets met een statief dat thuis in de kast ligt omdat het te zwaar of te licht en onstabiel is.

                            Spaar desnoods wat langer en koop een degelijk carbon statief en een degelijk balhoofd, je zal het jezelf niet beklagen.
                            Het hoeft daarom geen dure Gitzo te zijn, Benro bvb maakt ook degelijke carbon statieven.

                            Een belangrijke factor in materiaalkeuze is de trillingsdemping (spiegelklap, wind, voorbijgangers, verkeer, enz)
                            In afnemende volgorde:
                            - hout (te duur en te zwaar)
                            - carbon (beste gewicht-deming verhouding)
                            - basalt (betere deming-prijs verhouding maar iets meer gewicht)
                            - aluminium (goedkoper maar zwaarder)
                            - metaal (wordt bijna niet meer gemaakt)

                            Denk nooit ik gebruik dat toch niet zoveel dus een goedkoop statief is ook goed want dan ga je het 1 of 2 keer gebruiken (met misschien zelfs teleurstellend resultaat) en voor de rest blijft het in de kast.
                            Koop een degelijk carbon statief en je zult er nog veel plezier aan beleven.
                            Dank u ! en zo zie je maar dat er nog mensen bestaan die mijn bijdragen op BD weten te appreciëren.

                            Ik heb geen carbonstatief, toen ik mijn huidige exemplaar kocht was carbon eerder uitzondering dan regel en de toenmalige beschikbare modellen waren quasi onbetaalbaar.
                            Dat is de laatste jaren sterk veranderd maar ik ben zeer tevreden over mijn exemplaar en het wordt pas vervangen wanneer het compleet versleten is.
                            Waar ik wel naar op zoek ben is een andere statiefkop maar dat heb ik reeds in een ander draadje vermeld.
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
                              Een alternatief voor een travel tripod (met mogelijkheid tot monopod) binnen het budget van de topicstarter en dan in carbon, zou kunnen zijn :

                              http://www.fototools.be/index.php?it...id=531&lang=NL voor 242 euro

                              of die met ander balhoofd voor 207 euro : http://www.fototools.be/index.php?ac..._id=36&lang=NL

                              Zien er goed uit en zullen als REISmateriaal best voldoen, alleen is het geen Benro (of BenroMefoto).
                              Zou wel eens allemaal uit dezelfde fabriek kunnen komen (lijken allemaal erg sterk op elkaar)
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Statiefgekte: mijn eerste statief

                                Volgens dit idee

                                A good tripod is the essential to take sharp photos. Of course, in some situations I handhold the camera, but whenever possible I prefer to use the tripod: a stable support is very important, in particular for landscape,...


                                heb ik de poten uit een tweedehands Manfrotto 190B van 50 EUR gehaald (niks afgezaagd, rubber stoppen opgezet, de poten kunnen er altijd terug in)
                                Met balhoofd lichter dan een carbon, maar je moet wel op je knieen gaan zitten (wat bij natuurfotos dikwijls geen probleem is en beter dan niets).

                                Comment

                                Working...
                                X