Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto printer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: foto printer

Oorspronkelijk geplaatst door joske Bekijk bericht
    ik denk dat ik er bijna uit ben ik heb me een goedkope epson workforce aangekocht voor het dagdagelijkse kantoorwerk te verrichten ( text print/scan/fax) En dan zoek ik nu nog een degelijke fotoprinter om mijn foto's geen onrecht aan te doen.
    Bij de fotoprinters ging mijn aandacht uit naar de Canon Pixma Pro 10 en de Epson Stylus Photo R3000,
    iemand enige bijdrage in welke mijn voorkeur zou moeten dragen ?
    zoals al reeds vermeld gaat het puur voor eigen foto's zijn, niet voor commerciële toepassingen.
    De Canon Pixma Pro 10 kost bijna evenveel als de Epson Pro 3880, maar kan enkel A3+ afdrukken. De Epson R3000 is in feite een miniatuurversie van de Epson Pro 3880. Daarom: neem de Epson Pro 3880: tot A2 afdrukken. Om de levensduur van je printer te verlengen is het aangewezen dat de inkt tijdens reinigingen af te voeren naar een externe inkttank. Dit kan je doen met vrijwel alle Epson printers, maar niet mogelijk met Canonprinters. Bij de Epson Pro 3880 zit er een special uitneembare afvalinkttank, die je gemakkelijk kan vervangen.

Mijn Epson R3000 is voorzien van een extern afvalinktbakje en je verschiet hoeveel inkt erin wordt gedumpt bij een reiniging (al dan niet automatisch door de printerdriver). En je kan voor de R3000 refillable cartridges krijgen en met refill ink vullen ofwel -als je bij originele inkt wil blijven- originele Epson K3 vivid van grote inktpatronen voor de Epson Pro 4880/7880 (220/600 ml)).

Maar eerlijk gezegd: de Workforce printer kan met de juiste truukjes schitterend mooie foto's afdrukken. Zoals ik zei: ik heb zowel de Epson Pro 3880, de R3000 en de el-cheapo Workforce WF-7525 en ik zie met het blote oog absoluut geen verschil in afdrukkwaliteit en kleurbereik (zie mijn truuk met de speciale fotozwartpatroon) en je kan er prima tot A3+ afdrukken randloos.
    Wat wel stukken beter gaat met de Epson Pro 3880 en de R3000 is het afdrukken in zwart-wit met de ABW-mode. Dit kan je onmogelijk bereiken met een printer die geen grijsinkten heeft.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Dat van de pigmentinkten kan ik beamen.

Ik gebruik al 5 jaar in hoofdzaak de Canon MX7600, een oude all-in-one die ook met de Lucia pigmentinkten werkt (PGI-9 van 14ml), net zoals de Pixma Pro 9500 (maar enkel met de 3 hoofdkleuren).

Deze fotos verkleuren echt niet na jaren tegen de muur.
      (we hebben ook al fotos gekregen van vrienden die na een maand volledig afgeschenen waren)

Ik koop de originele cartridges bij 123inkt voor € 10 incl BTW.
      Ik schat dat een 10x15 ongeveer € 0,10 kost aan inkt en evenveel aan papier.
      Dat is natuurlijk duurder dan bij pixum ed maar ik heb ze direct en de kleuren zijn wel beter.

Totnutoe zijn die van de MG5250 ook nog goed.
      Maar omdat de fabrikanten het altijd moeilijker maken kost een goede compatiebele cartridge al 70% van de originele, het is stilaan de moeite niet meer waard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
        Mijn Epson R3000 is voorzien van een extern afvalinktbakje en je verschiet hoeveel inkt erin wordt gedumpt bij een reiniging (al dan niet automatisch door de printerdriver). En je kan voor de R3000 refillable cartridges krijgen en met refill ink vullen ofwel -als je bij originele inkt wil blijven- originele Epson K3 vivid van grote inktpatronen voor de Epson Pro 4880/7880 (220/600 ml)).

Wat wel stukken beter gaat met de Epson Pro 3880 en de R3000 is het afdrukken in zwart-wit met de ABW-mode. Dit kan je onmogelijk bereiken met een printer die geen grijsinkten heeft.
        Je hebt me alleszins overtuigd van de epson printers door het voordeel van de mogelijkheid van een externe inktafvalbak, ik ga voor de R3000 kiezen gezien het aantal afdrukken dat ik zal maken en de afdrukgrootte van A3+ lijkt me ruim voldoende voor mijn aspiraties op dit moment.

ik had wel graag geweten waar ik ergens kan terug vinden hoe ik een externe inktwastetank kan installeren en hoe ik dank de grotere inktcartridges kan gebruiken om de refillable cartridges bij te vullen.

ik wil je ook alvast bedanken voor je geduld en tijd die besteed om me verder te helpen.
        Canon EOS 5D Mark III, Canon EF 24-70mm f/2.8 II USM , Canon EF 400mm F5.6

Comment

Je moet eens kijken op de amerikaanse website: www.nifty-stuf.com/forum en op deze link en dan vooral pagina 3 en 4 van deze topic:

Navullen uit grote inktcartridges: een grote spuit zonder naald en uitzuigen zonder meer. Een kind kan de was doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
            Mijn Epson R3000 is voorzien van een extern afvalinktbakje en je verschiet hoeveel inkt erin wordt gedumpt bij een reiniging (al dan niet automatisch door de printerdriver).
            Ik heb ook een Epson Stylus Photo R3000 staan , maar heel dat verhaal over dat inktafval bakje is me iets nieuws ..
            Is dit een optie ?
            Is dit een noodzaak?
            Waar blijft het afvalinkt anders ?

grts Peter
            Last edited by Peter EOS-500D; 27 november 2013, 23:50.
            grts Peter
            BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
              Ik heb ook een Epson Stylus Photo R3000 staan , maar heel dat verhaal over dat inktafval bakje is me iets nieuws ..
              Is dit een optie ?
              Is dit een noodzaak?
              Waar blijft het afvalinkt anders ?

grts Peter
              In de printer is een bodem bedekt met een sponsachtig materiaal, die de inkt opvangt bij reinigingen. Op een gegeven moment raakt dit verzadigd en krijg je een service error in je printermenu dat bepaalde onderdelen van de printer aan het eind zijn van hun levensloop. Een dure gang naar een service center is dan aangewezen, waarbij de printer volledig uit elkaar gehaald moet worden om de spons te vervangen. Bij duurdere printers zoals mijn Epson Pro 3880, zit er rechts onderaan een uitneembare inktafafvaltank, die je kan vervangen voor zo'n 25 euro (ja inderdaad: zelfs afval wordt tegenwoordig ten gelde gemaakt), maar ik heb een resetter die de chip naar vol kan zetten en vervang ik de spons van die bak met laagjes keukenrolpapier of watten (maandverband voor vrouwen is ook uitstekend).

Daarom gebruik ik dat inktafvalbakje om de inkt erin te laten lopen, zodat het binnenste van de printer zo lang mogelijk proper blijft. Ik heb een resetprogrammaatje die de interne counters reset naar leeg, wanneer mijn printer tegen die fout aanloopt. Uiteraard kan je dit programmaatje ook draaien ZONDER een inktafvaltankbakje, maar dit raad ik ten zeerste af: het risico bestaat dat de inkt op een gegeven moment uit je printer gaat lekken, omdat de spons dan reeds oververzadigd is. De inkt moet immers van de printer worden afgeleid en NIET in de printer blijven.

Het enige nadeel is dat bij randloos afdrukken, de overtollige inkt niet naar dit afvalinkt wordt afgeleid, maar via de oversprayspons langzaam in de bodemspons druppelt, maar dit is toch een fractie van de afvalinkt die je bij reinigingen (worden op regelmatige tijdstippen door de printer uitgevoerd, zonder dat je daarover controle hebt) wordt afgevoerd naar die bodemspons. Tegen de tijd dat door het randloos afdrukken, de spons echt helemaal verzadigd mocht zijn, is mijn printer waarschijnlijk al lang kapot, en heb ik toch honderden euro's uitgespaard aan mijn toestel moeten opsturen naar een Epson servicecenter om de printer te laten viseren. Bij de Epson Pro 3880 loopt de oversprayspons spits af richting de verwijderbare afvalinkttank (in een een soort inktviaductje) en druppelt het gewoon daar in.

Comment

Working...
              X