Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer heeft een flitser nut?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wanneer heeft een flitser nut?

Die houdt niet van bloemen :-P

Comment

Bij bepaalde takken van de fotografie is een flits noodzakelijk of alleszins: wreed handig. Zo kan ik me best voorstellen dat Bouk geen flits meeneemt als ie de polders intrekt voor wat landschapsfotografie (ik heb mijn flash ook niet bij aan zee voor wat seascapes of meeuwen), maar als je bv met macro's bezig bent, portretfotografie, partyfotografie, e.d. heb je wel wat extra licht nodig. De meeste dSLRs (behalve de topmodellen) hebben een ingebouwde flits, maar echt voldoet die niet goed: altijd recht vooruit (je kunt niet "bouncen") met als gevolg: rode oogjes, valse schaduwen (zeker als je je zonnekap niet verwijdert) enz. Uiteraard kun je er een zakdoek over draperen, of een sigarettenfilterblaadje gebruiken, maar waar ben je dan mee bezig?
      Mijn eerste aankoop na aanschaf van mijn eerste dSLR met twee kitlenzen was een lichtsterke standaardzoom: de EF-s 17-55 f/2.8 die nog altijd mijn meest gebruikte lens is. Maar voor binnenopnames (bv rond de feesttafel) e.d. was die lichtsterkte nog onvoldoende, en zoals gezegd: de ingebouwde flits voldeed niet.
      Toen maar de knoop doorgehakt en een externe flits gekocht. Meteen maar de beste die toen te vinden was, de 580EXII, en die wordt echt wel geregeld ingezet, hoor.
      Wij hebben er nu twee en met wat extra strobistmateriaal (trigger/receiver/reflector/achtergrond/paraplu...) heb je zo een studiootje opgesteld, om je onderwerp zo goed mogelijk in beeld te brengen.

Alles hangt dus af van wat je wil fotograferen. Wacht dus maar tot je dat extra licht echt nodig hebt.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        gebruik van een flitser vereist best wat oefening, ben je bereid om dit te leren? gebruik van de flitser los van de camera? bouncen van licht? want anders zal die externe flitser nog meer "knal" erop zijn...
        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        ik gebruik flits eerder om shaduwen te creëeren... flitsen in kerken en kapelletjes en goed resultaat neerzetten is aartsmoeilijk
        Met beide stellingen ben ik het eens, goed leren flitsen is inderdaad oefenen. Een flits gebruik ik ook vooral bij portret en denk de meeste hier.
        Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
          Met beide stellingen ben ik het eens, goed leren flitsen is inderdaad oefenen. Een flits gebruik ik ook vooral bij portret en denk de meeste hier.
          precies... bij 3/4 van m'n portret foto's maak ik gebruik van flits of reflectie scherm... click
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            heb hem nog geen dag gemist hoor.
            grt,bouk.
            Jij hebt ook geen tijd om hem te gebruiken ,je zit constant op het forum

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
              Ik wou gewoon jullie mening of het de moeite loont om er een te kopen als je dit waarschijnlijk weinig gebruikt.
              Iets waarvan je vooraf weet dat je het "waarschijnlijk" weinig zal gebruiken, dan wordt een mening geven moeilijk.
              Het hangt er voor een groot stuk van af wat U met fotografie wil aanvangen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Iets waarvan je vooraf weet dat je het "waarschijnlijk" weinig zal gebruiken, dan wordt een mening geven moeilijk.
                Het hangt er voor een groot stuk van af wat U met fotografie wil aanvangen.
                Weet ik niet hé,misschien bevalt het me zo goed dat ik ze wel meer ga gebruiken dan ik nu denk. Fotografie zou idd voor macro en portret/familliefoto's zijn.. Ik hoop er de harde schaduwen mee weg te werken en zoals lesc zegt de schaduw van de zonnekap als je ze vergeet,en die is vrij hard aanwezig met het ingebouwde flitsje..

Comment

Ik hoop er de harde schaduwen mee weg te werken
                  wat is hard licht, wat is zacht licht (schaduwen) click
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Weet ik niet hé,misschien bevalt het me zo goed dat ik ze wel meer ga gebruiken dan ik nu denk. Fotografie zou idd voor macro en portret/familliefoto's zijn.. Ik hoop er de harde schaduwen mee weg te werken en zoals lesc zegt de schaduw van de zonnekap als je ze vergeet,en die is vrij hard aanwezig met het ingebouwde flitsje..
                    Flitsen zal je bevallen als je goed oefent. Voor je t weet staat je flitser naast je camera op statief en dan gaat je fotowerk ineens een ander niveau inslaan, dat waar de fotograaf bepaalt hoe het licht het mooiste van het onderwerp kan laten zien ipv overgeleverd te zijn aan de omstandigheden.
                    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Flitsen zal je bevallen als je goed oefent. Voor je t weet staat je flitser naast je camera op statief en dan gaat je fotowerk ineens een ander niveau inslaan, dat waar de fotograaf bepaalt hoe het licht het mooiste van het onderwerp kan laten zien ipv overgeleverd te zijn aan de omstandigheden.
                      Ok thx voor de reacties maar ik denk dat ik er toch nog wat mee ga wachten..Da's weer een paar 100€ die ik in de nieuwe 80-400 van nikon kan steken in de toekomst.Deze staat namelijk een pak meer op mijn wishlist dan een flitser...

Comment

Met zo'n tele (op 400mm tenminste) kun je met een flitser niet veel doen, tenzij je een trigger en receiver aanschaft, om de flits off-camera veel dichter bij je onderwerp te plaatsen dan waar jij je foto neemt.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Les,
                          Als ik die lens koop, koop ik geen flitser ze
                          Last edited by marc1201; 28 mei 2013, 16:18.

Comment

Wanneer is een flits nuttig of wanneer niet ,dat is eigelijk en vraag die jezelf een beetje moet invullen ,valt natuurlijk te zien welke soort fotografie
                            dat je het meeste doet ,ikzelf heb twee flitsen en en trigger set ik gebruik dit vooral om in mijn ministudio te gebruiken ,niet dat ik dit elke dag doe
                            maar het is wel een leuk hulpmiddel en voor de rest blijf ik zoveel mogelijk van mijn flits af ,ook bij nachtfotografie gebruik ik geen flits .
                            Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

je kan niet alles willen he, een flitser of een 400mm lens liggen in gebruik wel mijlen ver uit elkaar.
                              Aan jou de keuze, al heb ik het idee dat je die al lang gemaakt hebt, zo te lezen aan de vele positieve flits reactie's hier.
                              Toch een leuk topic anders
                              Succes.
                              Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

Comment

Oh als ik moet kiezen tussen een zoom of een flits hoef ik niet eens na te denken,dan ga ik zowieso voor de lens..Flits had ik zowieso al niet veel interesse in...

Verstuurd van mijn GT-P7510 met Tapatalk

Comment

Working...
                                X