Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monopod

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monopod

    Als beginnend amateur fotografe ben ik opzoek naar een degelijke Monopod dit lijkt mij makkelijker om foto's te nemen tijdens voetbalwedstrijden , deze is bedoeld om een Canon 7D met 70-200mm f/2.8L IS USM ojectief te ondersteunen ( ongeveer 3.150kg ).
    Nu er zijn natuurlijk verschillende merken en prijzen en weet ik ook niet of je een Monopod gebruikt in combinatie met statiefkop of balhoofd
    Nu zie ik hier wel een groot statieven topic maar vind ik eigenlijk weinig over Monopods wil dit zeggen dat men toch eerder zal kiezen voor een statief dan voor een Monopod zijn deze laatste minder populair in gebruik ?
    Graag had ik jullie meningen hierover qua gebruik en functionaliteit , welke merken jullie gebruiken en waar ik specifiek moet opletten .

    Mvg
    Kathleen

  • #2
    Re: Monopod

    Wat is je budget ?

    Zoek eens met Google en je wordt overspeeld met nuttige tips.

    Balhoofd is lastig. Zijn er genoeg die voor sportfotografie geen balhoofd gebruiken. Balhoofd is niet perse nodig. Zelf vindt ik het wel prettig.
    Zelf de Manfrotto 234RC gehad, maar de had moeite met de 5D III 70-200 II + extender III 2x combinatie. Gebruik nu een Gitzo carbon GM2541 met GH2781TQR. Balhoofd gebruikte ik voorheen op het statief.

    Comment


    • #3
      Re: Monopod

      Dag,
      tijdje geleden zat ik met gelijkaardige vraag, en doorworstelde het ganse statieventopic. Op basis daarvan koos ik voor een statief met afschuifbare monopod en balhoofd (Sirui N2204 + K20X - mijn zwaarste combo is 7D + 70-200 F4IS). Lees mijn bevinden in dat topic #137.
      Intussen al meer met de monopod dan met volledig statief gewerkt, maar ben toch heel tevreden dat ik de combinatie heb. Bij atletiekfoto's gebruik is soms monopod, bij lowlight (theater) gebruik ik meestal monopod, maar voor portret en macro toch blij dat ik een tripod kan gebruiken. Niet echt goedkoop, maar voor heel lang plezier.
      Last edited by bejo; 12 mei 2013, 15:20.

      Comment


      • #4
        Re: Monopod

        Ik heb een cullman gekocht bij studio 73 voor de helft van de prijs , maar weet niet of je er nog terecht kunt in de winkel.
        Ik gebruik deze ook voor voetbalwedstrijden ( STVV voor de geintereseerden ) en ik gebruik een 7D met 300mm 2.8 .
        Persoonlijk vindt ik het niet nodig om met een statief te werken met jouw combinatie , ik heb deze ook , maar gebruik deze uit de hand , maar met de 300mm die is al iets groter , gaat het moeilijk zonder statief
        Groeten , VDSDigit@l

        Comment


        • #5
          Re: Monopod

          Oorspronkelijk geplaatst door VDSDigit@l Bekijk bericht
          Ik heb een cullman gekocht bij studio 73 voor de helft van de prijs , maar weet niet of je er nog terecht kunt in de winkel.
          Ik gebruik deze ook voor voetbalwedstrijden ( STVV voor de geintereseerden ) en ik gebruik een 7D met 300mm 2.8 .
          Persoonlijk vindt ik het niet nodig om met een statief te werken met jouw combinatie , ik heb deze ook , maar gebruik deze uit de hand , maar met de 300mm die is al iets groter , gaat het moeilijk zonder statief
          Voor mij persoonlijk zou het aangenamer zijn om te werken met een Monopod als vrouw zijnde vind ik de combinatie wat zwaar om de ganse wedstrijd uit de hand te trekken .

          Kathleen

          Comment


          • #6
            Re: Monopod

            Oorspronkelijk geplaatst door kaboke Bekijk bericht
            Voor mij persoonlijk zou het aangenamer zijn om te werken met een Monopod als vrouw zijnde vind ik de combinatie wat zwaar om de ganse wedstrijd uit de hand te trekken .

            Kathleen
            Inderdaad Kathleen ,
            Hierin kan ik je alleen maar gelijk in geven , zag het namelijk te laat , en daarom deze reactie.
            Er zal wat tijd over gaan , want er zijn er zoveel , en budget is ook van heel groot belang, maar twijfel er niet aan , dat je wel iets vindt dat bij je past .
            Groeten , VDSDigit@l

            Comment


            • #7
              Re: Monopod

              Voorkeur voor volledig statief heeft meestal voorkeur bij 'stilstaande objecten'. Een monopod heeft minder stabiliteit tov een 3-poot he.

              Veel basis monopod's voldoen wel voor die combinatie. Als het niet nodig is om de camera er snel terug af te halen en weer op te zetten...dan is een statiefkop niet nodig denk ik. Met je monopod kan je zelf makkelijk alle kanten op.

              Let vooral op de lengte die je nodig hebt. en misschien de diameter van de benen, dit helpt echt wel bij stabiliteit bij een toch ietwat zwaardere combinatie.

              Comment


              • #8
                Re: Monopod

                Een degelijk beginners statief heb ik namelijk een vangaurd alta pro 263 At ik zou er nu wel een andere balhoofd opzetten (K20X) maar een statief bij voetbalwedstrijden is niet zo handig omdat het moeilijker is de beweging te volgen .
                Dus een Monopod zou de oplossing zijn minder belastend voor de armen mischien iets meer stabiel dan uit de hand en toch mobiel genoeg om de bewegingen te volgen .

                Comment


                • #9
                  Re: Monopod

                  Maar wat is je budget ?
                  Prijzen verschillen nogal. Van paar tientjes tot honderden euro's.
                  Zelf gebrui ik zoals eerder een Gitzo combinatie, maar dit is niet de goedkoopste oplossing

                  Comment


                  • #10
                    Re: Monopod

                    ik gebruik nooit een kop op mijn mono, lensmount er gewoon opgeschroefd. gebruik een carbon type van benro, heeft me iets rond 110 euro gekost.
                    licht en stevig, breed stuk padding.
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: Monopod

                      Monopod besteld het is de Manfrotto Monopod Pro 3-section 681B geworden , deze is betaalbaar en had ook nog es goede revieuws .

                      Nu nog een vraagje ik zou graag het balhoofd veranderen op het statief die ik heb de vangaurd alta pro at zou het mogelijk zijn om daar een Sirui KX30 op te zetten momenteel staat daar een SBH 30 op met maximale belasting van 5 kg en dit betrouw ik niet volledig met de combinatie Canon 7D met batterijgrip , EF 70-200mm F/2.8 L IS USM soms met extender 2X III

                      Of zou het toch beter zijn om wat te wachten en een andere combinatie te kopen
                      Mvg

                      Kathleen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Monopod

                        Ik zou zeggen test het eerst alvorens je gaat investeren ;-) Ben je achteraf niet zo tevreden over je huidige combinatie kun je altijd nog het balhoofd vervangen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Monopod

                          Ik weet niet wat er nog overblijft maar bij foto Rubens (Wilrijk) en studio 73 (Geel) zijn er serieuze kortingen (uitverkoop) tot wel 75%. Maar mss op voorhand is bellen want studio 73 zou er nu al volledig mee stoppen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Monopod

                            Bij mij komt de monopod (een Manfrotto 680B) met tilthead 234RC enkel in de zomer uit de statieftas, als ik aan zee, met mijn EF 100-400 op de 7D op jacht naar overvliegende meeuwen ga. Die tilthead dient om makkelijker van portret naar landscape te wisselen, al zou je evengoed de gondel onder de lens kunnen verdraaien.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Monopod

                              Oorspronkelijk geplaatst door mapech Bekijk bericht
                              Ik weet niet wat er nog overblijft maar bij foto Rubens (Wilrijk) en studio 73 (Geel) zijn er serieuze kortingen (uitverkoop) tot wel 75%. Maar mss op voorhand is bellen want studio 73 zou er nu al volledig mee stoppen.
                              Zo heb ik onlangs bij Studio 73 in Geel een Monostat RS16SL Carbon ART voor 80 euro gescoord. Was voor mij geen bekend merk maar is wel superstevig en dik tevreden van.
                              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                              Comment

                              Working...
                              X