Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad voor aankoop externe harde schijf voor op reis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raad voor aankoop externe harde schijf voor op reis

Binnenkort vertrekken wij voor twee maanden naar Ijsland en nu ben ik op zoek naar een nieuwe betrouwbare harde schijf.

Bij onze vorige reis naar Australië had ik een LaCieStarck Mobile Hard Drive 320GB bij maar die had al van het beging kuren,telkens ik ze aan mijn netbook aansloot moest ik dat meerdere keren opnieuw doen omdat hij de harde schijf niet herkende.
    Dus iedere keer als ik weer foto's probeerde te backuppen was het bang afwachten of het wel zou lukken.
    Toen we dan thuis kwamen ,probeerde ik de laatste foto's er af te halen en toen gaf de computer elke keer aan dat ik de harde schijf moest formateren ,maar dan ben ik mijn laatste foto's helemaal kwijt.
    Sindsdien ligt de harde schijf hier stof te vergaren omdat ik ze niet meer kan/durf gebruiken.
    Als er iemand is die hier een oplossing voor weet hoor ik het heel graag.

Nu heb ik voor onze volgende reis mijn oog laten vallen op de WD My Passport 1 TB of de 2 TB versie omdat ik van dat merk al een paar jaar 'gewone' harde schijven gebruik.
    Mischien is het wel veiliger om twee versie's te kopen van de 1TB dan éénmaal de 2TB versie omdat ik dan de kans heb om een dubbele backup te doen en mocht er dan toch één van de twee vol geraken kan ik de andere nog altijd wissen en als tweede gebruiken.

Wij nemen drie camera's mee en een gopro hero om te filmen ,bovendien ben ik van plan verschillende timelapse en panorama's te maken en in RAW te fotograferen dus het zal snel gaan met de grote van de bestanden.
    Heeft er iemand ervaring met één van deze twee of is er iemand die een betere oplossing voor mijn 'probleem' heeft.

Alle hulp is meer dan welkom en op voorhand bedankt.

Ronald
    Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

Re: Raad voor aankoop externe harde schijf voor op reis

Als een harde schijf kuren krijgt -> vuilbak...
    Ik heb ooit ook een externe harde schijf gehad die geregeld kuren had, na formatteren werkte die dan wel weer terug, tot die op een zeker ogenblik helemaal de geest gaf.
    Gelukkig was dat niet de enige backup, maar als ik nu een schijf heb die zulke problemen geeft, dan zal ik die veel sneller wegdoen.

De compacte externe harde schijven hebben bijna allemaal een micro-USB aansluiting, die gaat naar mijn ervaring ook vrij gemakkelijk stuk.
    Als de schijf dan niet meer werkt, kan je de bestanden er soms nog afhalen door die tijdelijk in een andere behuizing te steken.

Een backup is altijd noodzakelijk, het probleem is dat die notebook waarschijnlijk een te kleine harde schijf heeft, in dat geval zou je dus 2 externe schijven mee moeten nemen (anders zet je ze op de schijf van de notebook, en maak je een backup op een externe schijf).
    Hou die twee schijven dan ook niet samen in dezelfde koffer, want als er dan daar iets mee gebeurt, dan ben je nog alles kwijt.

Er zijn kleine externe harde schijven met een degelijkere behuizing, waardoor die schokbestendiger worden, dat geeft ook nog een extra veiligheid.
    Maar een schijf die niet in werking is, dan kan toch nog redelijk wat verdragen voor ze stuk gaat.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Dag Bart, bedankt voor je hulp

'Er zijn kleine externe harde schijven met een degelijkere behuizing, waardoor die schokbestendiger worden, dat geeft ook nog een extra veiligheid.'

Ik zal eens op zoek gaan naar een beter beschermd exemplaar of er een goede hard case bij kopen.

De Lacie gaat richting vuilnisbak want die is niet te betrouwen.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als een harde schijf kuren krijgt -> vuilbak...
      Ik heb ooit ook een externe harde schijf gehad die geregeld kuren had, na formatteren werkte die dan wel weer terug, tot die op een zeker ogenblik helemaal de geest gaf.
      Gelukkig was dat niet de enige backup, maar als ik nu een schijf heb die zulke problemen geeft, dan zal ik die veel sneller wegdoen.

De compacte externe harde schijven hebben bijna allemaal een micro-USB aansluiting, die gaat naar mijn ervaring ook vrij gemakkelijk stuk.
      Als de schijf dan niet meer werkt, kan je de bestanden er soms nog afhalen door die tijdelijk in een andere behuizing te steken.

Een backup is altijd noodzakelijk, het probleem is dat die notebook waarschijnlijk een te kleine harde schijf heeft, in dat geval zou je dus 2 externe schijven mee moeten nemen (anders zet je ze op de schijf van de notebook, en maak je een backup op een externe schijf).
      Hou die twee schijven dan ook niet samen in dezelfde koffer, want als er dan daar iets mee gebeurt, dan ben je nog alles kwijt.

Er zijn kleine externe harde schijven met een degelijkere behuizing, waardoor die schokbestendiger worden, dat geeft ook nog een extra veiligheid.
      Maar een schijf die niet in werking is, dan kan toch nog redelijk wat verdragen voor ze stuk gaat.

Comment

"The Photoshop Guys" raden schijven van G-technology aan: http://www.youtube.com/watch?v=P2Q8tMN-aLs
        op 0:47:14. Ze hebben het ook niet voor Lacie.
        Ikzelf heb zo een Lacie Rugged van 1Tb en tot op heden na een klein jaar in gebruik, nog geen last mee gehad.
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Dag Tollerke,

ik ben eens gaan kijken naar het filmpje en inderdaad ,die mannen zijn ook niet bepaald liefhebbers van Lacie.
          Nu moet ik zeggen dat ik nog nooit van deze harde schijf
          G-Technology G-Drive mini 1 TB FireWire 800/USB 3 gehoord had maar als ik de revieuws mag geloven is dat wat je moet hebben.

Ik heb ze gevonden bij Icentre voor 190 euro wat niet bepaald goedkoop is maar kwaliteit heeft zijn prijs heb ik ondertusen wel geleerd.
          Ik ga nog even verder zoeken of ik ze nog ergens anders goedkoper kan vinden want ik heb er tenslotte twee nodig en dan loopt het al wel wat in de papieren.

Bedankt voor je hulp

Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
          "The Photoshop Guys" raden schijven van G-technology aan: http://www.youtube.com/watch?v=P2Q8tMN-aLs
          op 0:47:14. Ze hebben het ook niet voor Lacie.
          Ikzelf heb zo een Lacie Rugged van 1Tb en tot op heden na een klein jaar in gebruik, nog geen last mee gehad.

Comment

Professioneel kopen wij regelmatig betaalbare rugged drives van Transcend. http://www.transcend-info.com/Press/...922&axn=Detail
            Relatief weinig klachten over eigenlijk. Een hard disk blijft mechanisch - en dus kwetsbaar - maar een ssd of een flash-disk is dat ook (minder voor schokken meer voor statische electriciteit).

Comment

Hallo,

Persoonlijke ervaring:
              Acer externe USB drive (500MB) meegenomen naar Barcelona tijdens 2 weken vakantie.
              Ik dacht ze nodig te gaan hebben om mijn digitale video op te zetten, maar uiteindelijk heb ik ze niet echt nodig gehad, enkel als back-up.
              Terug thuis: noppes, nada, kaputt
              Goed dat ik alles bewaard had op de SDHC-kaart van de videocamera ...

Als je er eentje koopt, koop er dan eentje die zeker weten genoeg beschermd is tegen schokken. Anders zou je wel eens terug thuis kunnen komen zonder iets ...

Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Voor op reis heb je meestal geen 200gb of meer nodig, dus ik zou voor een 64GB usb (3) gaan. Veel betrouwbaarder als je een deftige koopt (niet zoeken achter de goedkoopste) en bijna altijd sneller dan een harde schijf.

Comment

USB 3.0 is ca. 10x sneller dan USB2.0, maar de snelheid waarmee een schijf kan lezen en schrijven is niet zo groot. Hierdoor is de snelheidswinst maar 2x en geen 10x.
                  M.a.w. een USB 2.0 is ook nog een goeie schijf (en veel goedkoper).
                  D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Ik had/heb een Lacie Rugged 500 GB; met de schijf zelf niets aan de hand maar de USB interface naar de ....
                    Ik heb nog geen andere geprobeerd, dus kan geen aanraden (wel geïnteresseerd in dit draadje dus), maar de raad is wel om ook te kijken naar de robuustheid van de interface...
                    Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                    Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

Comment

Bedankt voor jullie reactie's en meedenken
                      Maar ik ben er nog steeds niet uit

Wel moet ik even vermelden dat ik momenteel met Windows werk en mijn vrouw met Mac en daar geen USB 3.0 op heb, maar je moet met PC's nu eenmaal rekening houden met de snelle vooruitgang.
                      De bedoeling is dat ik in het najaar ook overschakel naar Mac en daar dan ook USB 3.0 op vind.

Voorlopig zit ik tussen deze drie optie's te denken:

1. WD My passport 1 TB: 79 euro bij www.Amazone.de

Pro: goedkoopste van de drie en van dit merk heb ik al drie 'gewone' harde schijven in gebruik zonder problemen.

Con: de kwestbaarste van de drie denk ik vanwege plastikombouw en dus moet ik er nog een hardcase bijkopen.

2. Transcend Storejet M3 Antishock 1TB: 85,85 euro bij www.Amazone.de

Pro: gebouwd als een tank als ik de revieuws mag geloven ,weinig openingen en dus goed beschermd tegen stof.
                      makkelijk een backup te maken en om te schakelen van USB 2.0 naar 3.0 (als ik die later heb teminste)

Con: vind ik zo direkt geen.

3. G Technology 1TB G Drive mini USB 3.0: 190 euro bij www.icentre.nl

Pro: ziet er degelijk/doordacht uit.

Con: duur,veel openingen wat hem heel vatbaar voor stof en dergelijke maakt denk ik en dus ook een soft/hardcase bijkopen.
                      Moet blijkbaar telkens geformateerd worden als je hem zowel op een Windows als Mac wil gebruiken.

Voorlopig gaat mijn voorkeur naar de Transcend harde schijf vanwege zijn eenvoud in gebruik en het makkelijk maken van backup's en omschakelen van USB 2.0 naar 3.0.

Als jullie een andere mening hierover hebben of andere oplossingen hoor ik het graag.

Alvast bedankt

Comment

Een hardcase heb je niet nodig. De harde schijf op zich is volledig gesloten.
                        Enige nut van een hardcase kan zijn om de usb-sata electronica tegen vocht te beschermen, maar dat kan je even goed met een plastiek zakje doen. Ideaal zijn gemetaliseerde plastiek zakjes (doorzichtig zwart-grijs) die beschermen tegen statische electriciteit. Antishock is enkel nuttig als je de schijf wil gebruiken terwijl je over ruw terrein rijdt.
                        M.a.w. bazeer je op merk en prijs. Bij WD weet je alvast dat er een WD schijf in zit, welke er bij de beide ander in zit weet je niet.

Een andere oplossing is om afzonderlijk één usb-sata omvormer en één of meerdere 2,5" harde schijven te kopen. Zo weet je exact wat je koopt. Die omvormers bestaan onder de vorm van docking-stations of gewone modules. Gebruik je 2,5" harde schijven dan volstaat de usb aansluiting om stroom te leveren. Een 3,5" harde schijf heeft extra voeding nodig.
                        alternate.be (1)
                        alternate.be (2)
                        Last edited by cojon; 28 april 2013, 14:14.
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

++++ Bij WD weet je alvast dat er een WD schijf in zit, welke er bij de beide ander in zit weet je niet.++++ deze zin is wat me uiteindelijk voor mijn eerste keuze ( WD My passport 1 TB: 79 euro bij www.Amazone.de) heeft doen kiezen en het feit dat ik al een paar jaar gewone harde schijven van dit merk in gebruik heb zonder problemen.

Toen ik mijn defekte LaCieStarck Mobile Hard Drive 320GB wou weggooien dacht ik laat ik hem eens open maken,hij gaat toch niet meer en tot mijn verbazing zat daar inderdaad een 'vreemde' harde schijf in van Panasonic in.
                          Is dit de gangbare manier van werken in de wereld van de harde schijven en kan dat zo maar?

Nog bedankt voor jullie meedenken en tips, niet alleen ik heb er iets aan maar ook de meelezers,hé

Comment

Volgens mij hangt het er een beetje vanaf hoe je ermee omgaat tijdens die reis. Als de schijf best wel wat schokken of knotsen moet verduren gaat elke gewone harde schijf volgens mij kapot.

Oplossing is volgens mij flashgeheugen of iets dergelijk. (wel minder opslagcapaciteit, voor de moment). Een usb stick van 32gb ofzo? Hiermee kan je gooien als je wil, geen probleem. (naar mijn ervaring toch)
                            Ik weet niet of er iets dergelijks bestaat in externe schijf vorm met meer geheugen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
                              ++++ Bij WD weet je alvast dat er een WD schijf in zit, welke er bij de beide ander in zit weet je niet.++++ deze zin is wat me uiteindelijk voor mijn eerste keuze ( WD My passport 1 TB: 79 euro bij www.Amazone.de) heeft doen kiezen en het feit dat ik al een paar jaar gewone harde schijven van dit merk in gebruik heb zonder problemen.

Toen ik mijn defekte LaCieStarck Mobile Hard Drive 320GB wou weggooien dacht ik laat ik hem eens open maken,hij gaat toch niet meer en tot mijn verbazing zat daar inderdaad een 'vreemde' harde schijf in van Panasonic in.
                              Is dit de gangbare manier van werken in de wereld van de harde schijven en kan dat zo maar?

Nog bedankt voor jullie meedenken en tips, niet alleen ik heb er iets aan maar ook de meelezers,hé
                              Hoeveel fabrikanten van harde schijven zijn er?
                              Maken die zelf wel alle schijven met alle mogelijke opslagcapaciteiten?

Met beeldschermen is het ook zo, niet alle fabrikanten zullen die panelen maken in alle mogelijke afmetingen.
                              Daardoor zou je in merk "x" wel eens een paneel van fabrikant "y" kunnen vinden en omgekeerd...
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X