Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macroscopic lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macroscopic lens

hallo,

Ik ben in het bezit van een 105mm 2.8macro lens en probeer fotos te nemen van kleine diertjes ( spinnen,muggen,mieren....enz)
    Het lukt maar ik willen mijn onderwerp nog vergroten bij mijn opnamen.
    Men vertelde me dat met een raynox macroscopic lens ik mijn onderwerp nog zou kunnen vergroten . ( heb ik gekocht " model M-250)
    Maar nu sukkel ik met het scherpstellen .
    Als ik scherpstel en nadien de macroscopic lens plaats is mijn scherpstelling naar de knoppe.
    Dan maar scherpstellen met de macroscopic lens er op, maar dit is zeer moeilijk . ( natuurlijk alles in manueel )
    weet iemand hoe het eigenlijk moet , met zo een macroscopic lens .

dank u

Re: macroscopic lens

Ja dat is het nadeel van voorzetlenzen, het gebied waarin nog scherp kan gesteld verkleint ongelofelijk dus oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Sven
    Sony A58 met glas, Fuji X-E1
    Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
    Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
      Ja dat is het nadeel van voorzetlenzen, het gebied waarin nog scherp kan gesteld verkleint ongelofelijk dus oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Sven
      Inderdaad oefenen , maar ik ben niet zeker dat ik goed bezig ben met dit soort voorzetlens.
      Mag ik het gebruiken op een macrolens, moet ik rekening houden met een bepaald afstand om scherp te kunnen stellen , en ik verondersel dat als er stof op je macro lens is dat je dit vergroot.
      Is het dan niet beter te werken zonder voorzetlens.
      alvast bedankt voor je reaktie

Comment

Normaal gezien bestaat die Raynox DCR-250 uit 2 stukken, de voorzetlens en het bevestigingsstuk. Eerst schroef je de voorzetlens in het bevestigingsstuk. Dan kan je door op de 2 buitenste duwers op het bevestigingsstuk de voorzetlens vasthaken in de zone waar je normaal je filters inschroeft. Uiteraard mag je scherpstellen met de voorzetlens er reeds opgeschroeft. Vergeet de VR knop niet op uit te zetten.

Hou er rekening mee dat:

1) Je 105mm lens werkt niet meer als een 105mm lens. Met de voorzetlens erop is deze enkel nog bruikbaar voor macrofotografie. Focussen op je onderwerp lukt dus enkel nog in een zone van bvb 10 cm afstand van je onderwerp.

2) Hoe dichter je op je onderwerp gaat zitten, hoe kleiner je scherptediepte wordt. Dat wil zeggen dat je een groter diafragma bvb f11 of f16 nodig zal hebben om genoeg van je onderwerp scherp te krijgen. De grootste uitdaging zal worden om genoeg licht te krijgen, vaak wordt dan ook een flits gebruikt. Anderen kiezen voor een lage f-waarde (3,5 of 5,6) en natuurlijk licht en gaan dan via focusstacking diepte in hun foto steken.

Comment

Working...
        X