Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

B+W ND 11O op Sony NEX

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• B+W ND 11O op Sony NEX

Hallo,

Ik heb al in verschillende topics gelezen dat er door de zoeker niets meer te zien is wanneer er een ND110 op de lens staat.

Ik ben in het bezit van een nex5, zonder zoeker, dus enkel LCD-view.
    Gaat mijn LCD dan ook volledig zwart worden met de filter of werkt dit anders en ga ik toch de compositie kunnen maken?

Ik heb ooit al eens een tiffen ND 0.6 grijsfilter gekocht maar deze is veel te licht voor wat ik wil bereiken.
    > Lange sluitertijden overdag dus... En ook een poging doen om waterpartijen, wolken,... vloeiend, zacht vast te leggen.

Dus ga ik nog iets zien met de ND110 of raden jullie mij eerder een B+W ND106 aan die ik kan combineren met de Tiffen 0.6?

Re: B+W ND 11O op Sony NEX

Met een ND 10 stops zie je op het LCD ook niets meer.
    Dat is normaal. Je zet het toestel op statief, kies je compositie, meet het licht, manueel of matrix van toestel, kies je scherpstelling en zet dan deze op manueel, dan keuze van diafragma en iso en dan ga je rekenen en de sluitertijd 10stops verlengen. Deze gaat op bulb indien langer dan 30sec.
    Daarna ND opschroeven of inschuiven. Afstandsbediening en stopwatch en klik
    succes
    Canon EOS 5D MIV
    https://www.flickr.com/photos/valloray/

Comment

Bedankt voor je reactie Valloray!

Zou het voor iemand met weinig ervaring niet makkelijker zijn om de B+W ND106 te combineren met de Tiffen 0.6?
      Dan zit ik aan 8 stops, ik veronderstel dat ik dan toch nog iets ga zien op mijn LCD?

Of ga ik hier kwaliteitsverlies mee behalen en ga ik toch beter voor de 110?

Je zegt "meet het licht". bedoel je hiermee dat ik dan zonder de filter het diafragma en de ISO instel en dan kijk op welke sluitertijd ik uitkom? Of bedoel je hier nog iets anders mee?

Comment

Ook met de combinatie van filters doe je wilt gaan gebruiken, zul je niet veel zien in je zoeker/LCD scherm.

De werkwijze als bovenstaand is de enige juiste. Gewoon eens proberen, dan ga je het ook onder de knie krijgen. Anders blijf je onervaren (-;

'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

Comment

Inderdaad, filter bestellen en proberen. Zo zal ik het wel onder de knie krijgen.

Bedankt voor de reacties.

Comment

Working...
          X