Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

OPTIMUS III Meopta

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• OPTIMUS III Meopta

Een vriend heeft een OPTIMUS III Meopta voor me opzij staan.
    Ik kende het niet, maar weet ondertussen dat dit een tsjechisch apparaat is om negatieven te vergroten.
    Ik vroeg me af of er ooit al iemand heeft geprobeerd om dit om te bouwen zodat het in digitale fotografie kan gebruikt worden zoals voor microfotografie.
    Ik vind er echter niets van terug op het internet.
    Ik heb het apparaat nog niet gezien in 'reallife'.
    Iemand?
    Grtjs Isabel

Re: OPTIMUS III Meopta

tja, dat noemen ze een "vergroter" in de basis is het dit: een licht dat door een negatief schijnt en dan door een lens waarna het een beeld vormt op de vergroterplank. Of anders: een verticaal gemonteerde dia-projector met een houten plaat als "beeldscherm" (daar leg je dan eigenlijk je fotopapier op om een analoge vergroting te krijgen)
    Hoe zou je dat gaan gebruiken voor macro? Je kan de lens gebruiken om hem voor je toestel te zetten, ze zijn kwalitatief meestal behoorlijk goed (hangt van het merk af natuurlijk) maar hoe je het voor de rest wil combineren met macro??? Ik denk dat je idd niet goed wist wat je ging krijgen

Tom

ter info:
    http://lmgtfy.com/?q=vergroter+fotografie
    Last edited by TomStr; 27 januari 2013, 13:10. Reden: LMGTFY linkje
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Er staat er zo één op mijn zolder, het was ooit mijn eerste vergroter.
      Heel elementair, het lensje is heel lichtzwak, daarom is er een vreemde scherpsteltruc : je trekt de schuif met het negatief half uit en dan krijg je twee lijntjes die je in elkaars verlengde moet zetten. De zuil staat schuin.

Ik kan me voorstellen dat het mogelijk moet zijn om een camera vast te maken aan de zuil maar met de vergroterkop zelf zie ik me weinig doen.

Comment

Ben je zeker dat het een "optimus III" is. Zoek ook eens op "Meopta OPEMUS III".
        Ik denk dat ik hier op zolder nog een Opemus III heb staan.
        Ik weet niet of er een verschil is tussen de opemus en de optimus.

Comment

Hoi,
          Het is dus inderdaad een "meopta opemus III". Die vriend zal wat te veel naar Transformers hebben gekeken in zijn jeugd
          Ik wist wel dat het om een vergroter ging van iets uit het analoge fotografietijdperk.
          Ik had dit reeds gevonden op het internet.
          Met het balgje waar je een lens op kan plaatsen dacht ik onmiddelijk aan dit.
          Ik had al heel veel schema's gevonden om zelf een softbox , sound en speedtriggers in elkaar te steken.
          Ik hoopte dat iemand al eens een schema had teruggevonden op het internet waar men creatief mee aan de slag is gegaan met zo'n vergroter.
          Ik heb echter nog niets gevonden buiten vele van deze apparaten die 2e hands op internet worden aangeboden of bewaard worden uit nostalgie op zolder.
          Slechts een kleine groep mensen lijkt dit nog te gebruiken.
          Zou een mooie herbestemming zijn , niet?
          Grtjs Isabel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
            Ben je zeker dat het een "optimus III" is. Zoek ook eens op "Meopta OPEMUS III".
            Ik denk dat ik hier op zolder nog een Opemus III heb staan.
            Ik weet niet of er een verschil is tussen de opemus en de optimus.
            ja, de optimus is de aanvoerder van de transformers de opemus maar een vergroter

het waren mooie dingen, maar ik ben toch meer tevreden van mijn "modernere" vergroters in de doka

Tom
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

er bestond indertijd een accessoire dat je in de plaats van de negatiefhouder kon steken en waar onbelichte film in kon.
              kon gebruikt worden om documenten te fotograferen. Voorloper van de copieermachine dus.

als soort 'statief' om je digitale camera in te leggen ( met dus zowel lamp, condensator, lens en balg er af) om zo perfect horizontaal te werken zou je het nog kunnen 'transformen'.

grten, Geert

Comment

Working...
              X