Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sekonic L478D cameraprofiel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sekonic L478D cameraprofiel

Hallo,
    ik heb onlangs bgn lichtmeter aangeschaft en werkt naar behoren. Nu wil ik ivm diverse camera's een cameraprofiel aanmaken. Nadat ik metingen heb gedaan en via de software DTS een profiel heb ingeladen in de lichtmeter zie ik deze meting (zie plaatje). Is dit aangemaakte profiel nu alleen ter inzage om te kijken wanneer je niet buiten het dynamisch bereik gaat bij meting? Hoe kan ik op een andere manier zien of ik buiten het dynamisch bereik zit, is dit ergens zichtbaar te maken?
    Ik heb al het web doorgespit maar ik vind hier geen antwoord op. Wie heeft hier een antwoord op. Alvast bedankt.

Re: Sekonic L478D cameraprofiel

Beste Alfa156,

de afbeelding die je toont, is het scherm waarop je de gegenereerde profielwaarden nog wat kan bijschaven, met name de belichtingscompensatie (+0.3), het dynamisch bereik (-3.9, +3.4) en de clipping points (-3.5, +3.1).

Dit scherm gebruik je niet wanneer je aan het meten bent.
    Voor je gaat meten, selecteer je (met de menuknop, set profile) het profiel dat je voor je camera/lenscombinatie gemaakt hebt.

Tijdens het meten zal de meter het bereik van je profiel in kleuren weergeven in de schaal die je onderaan het meetscherm ziet (het uitzicht van deze schaal kan je kiezen: menu knop, set analog scale, "measurement scale" of "EV scale").
    Maar opdat de meter het bereik zou kunnen plaatsen op deze schaal, moet je nog twee dingen doen: naar het meetscherm gaan en een meting uitvoeren, en de meter vertellen dat dit de midtone is, dus het midden van je profiel (het sleutel-icoontje rechts onder indrukken, midtone set, set from current measurement).

En voilà, daar verschijnt je profielbereik in groene en rode tinten op de meetschaal.

Als je nu verdere metingen uitvoert, kan je op de schaal zien waar ze vallen t.o.v. de initiële midtone meting, en de grenzen van je dynamisch bereik.

Wil je nadien een nieuwe midtone zetten, of wil je er van af, dan vind je de nodige functies onder het sleutel-icoontje (set, clear).

Tot slot, nog een kleine opmerking. Ik heb hierboven geschreven "het profiel voor je camera/lenscombinatie". Wil je echt héél precies zijn, dan moet je namelijk per lens een apart profiel maken, want bij een gelijk diafragma laten verschillende lenzen soms een verschillende hoeveelheid licht door, naargelang hun optische constructie. Dit zal weinig invloed hebben op het dynamisch bereik, maar mogelijk meer op de belichtingscompensatiewaarde die ook in je profiel opgenomen is.

--
    Denis

Comment

Bedankt Denis voor het duidelijke antwoord. Ik had al een idee dat ik eerst een midtone meting moest doen alvorens ik het profielbereik kon aflezen. Maar nu bevestig jij dit. De importeur kon geen duidelijk antwoord geven omdat hij er nog niet mee gewerkt zou hebben alsook de mensen van de winkel waar de lichtmeter aangeschaft is. Blijkbaar wordt een lichtmeter niet veel meer toegepast. Nogmaals bedankt.

Comment

heeft iemand een idee hoe ik de meter moet kalibreren met mijn camera/lens ? of in stappen uitleggen hoe ik dit moet doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door QuickFlits Bekijk bericht
          heeft iemand een idee hoe ik de meter moet kalibreren met mijn camera/lens ? of in stappen uitleggen hoe ik dit moet doen.
          Staat allemaal in geuren, kleuren én video's op de website van Sekonic.
          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Ja dat klopt! maar ik zit met een probleem wat mij nog niet duidelijk is.
            als ik meet met de 478d en deze gegevens invoer in mijn camera dan staat hij niet op 0 EV. is het dan de bedoeling om de camera op gewoon op 0 EV te zetten? en daarna mijn shots maak met +3 en -3.
            ik heb het gevoel dat de meter erg afwijkt van de camera zelf.

Comment

Je moet natuurlijk wel de camera op Manueel zetten. Uit jouw opmerking hierboven heb ik het idee dat je de camera op diafragma voorkeur hebt staan en dan een belichtingscompensatie gaat doen van -3 en +3. Je moet ook verder niet kijken naar wat jouw camera meet. Daarvoor heb je nu de lichtmeter.

Comment

Ja dat klopt! maar ik zit met een probleem wat mij nog niet duidelijk is.
                als ik meet met de 478d en deze gegevens invoer in mijn camera dan staat hij niet op 0 EV. is het dan de bedoeling om de camera op gewoon op 0 EV te zetten? en daarna mijn shots maak met +3 en -3.
                ik heb het gevoel dat de meter erg afwijkt van de camera zelf.
                Was de gebruiksaanwijzing een té dure optie?
                Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Working...
                X