Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pola filter & Nd filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pola filter & Nd filter

hallo,

Ik ben van plan om deze 2 filters te kopen, ben nog aan te rondkijken welke precies.

Maar hoef ik deze constant eraf te doen en er terug op of is het beter aangeraden om ze allebei op een andere lens te laten zitten?

het is voor de lens "normaal gezien" 99.9% zeker de 10-22 van canon,

en zou de kitlens 18-55mm IS II Canon vernieuwen door de Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II Canon VC.
    die F2.8 is handig denk ik voor kerken etc.. en deze zal ik dus gebruiken als standaard lens.

Op welke lens zou ik dan de pola steken en welke de Nd filter?

of zijn er nog andere opties?

alle info is welkom

thx...
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

Re: Pola filter & Nd filter

Pola is op een 10-22 geen overweldigend succes vanwege de grote beeldhoek, waardoor het pola effect slechts op een deel van de foto voorkomt.

Beide filters gebruik je alleen als je ze nodig hebt en laat je er nooit opzitten.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ah ok, dit is duidelijk
      Dus deze filters dan het best enkel gebruiken op de Tamron 17-50? of heeft dit ook een ongewenst effect?

thx

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Pola is op een 10-22 geen overweldigend succes vanwege de grote beeldhoek, waardoor het pola effect slechts op een deel van de foto voorkomt.

Beide filters gebruik je alleen als je ze nodig hebt en laat je er nooit opzitten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
        Ah ok, dit is duidelijk
        Dus deze filters dan het best enkel gebruiken op de Tamron 17-50? of heeft dit ook een ongewenst effect?

thx
        wat wil je er eigenlijk precies mee doen? welk effect zoek je?
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Met de pola de blauwe lucht en witte wolken beter laten uitkomen en de grijsfilter de watervallen het speciale effect dat het zoals een zweem is...

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          wat wil je er eigenlijk precies mee doen? welk effect zoek je?

Comment

Ah ok, dit is duidelijk
            Ik vraag af waar je de konklusie uittrek dat je een ND niet op een UWA moet gebruiken?

Pola is op een 10-22 geen overweldigend succes vanwege de grote beeldhoek, waardoor het pola effect slechts op een deel van de foto voorkomt..
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als het geen overweldigend succes is is het voor mij de conclusie om het beter niet te gebruiken op de 10-22 omdat je dan hoogstwaarschijnlijke rare effecten zal krijgen, en zo trek ik de conclusie dat ik deze dan enkel best zou gebruiken op de 17-50??

Ik vraag af waar je de konklusie uittrek dat je een ND niet op een UWA moet gebruiken?

Comment

Even ter verduidelijking, een Pola doet het niet goed op UWA, en een ND zou je wel geruiken of hoe zit het nu?

mijn excusses ben een leek hierin.

Als het geen overweldigend succes is is het voor mij de conclusie om het beter niet te gebruiken op de 10-22 omdat je dan hoogstwaarschijnlijke rare effecten zal krijgen, en zo trek ik de conclusie dat ik deze dan enkel best zou gebruiken op de 17-50??

Comment

Even ter verduidelijking, een Pola doet het niet goed op UWA, en een ND zou je wel geruiken of hoe zit het nu?

mijn excusses ben een leek hierin.
                  Een polarisatiefilter geeft soms donkere delen met een UWA. Omdat die het licht in een bepaalde richting doorlaat. Met een UWA haal je echter over een hele breedte licht binnen, en verandert de hoek veel van de linkerhoek tot de rechterhoek.
                  Een ND filter houdt een deel van het licht tegen. Afhankelijk van de sterkte van de filter is dat veel of weinig. Dit geeft geen rare effecten op een UWA lens. Het effect is gelijk op alle brandpunten, namelijk gewoon veel minder licht.

Enkele tips: Koop een filter voor de grootste maat lens die je hebt. Je kan met een (zeer goedkope) converter-ring die dan op kleinere filtermaten ook gebruiken.
                  Die tamron is 72mm. De canon 10-22 is 77mm (even snel naar google gegrepen). Neem dus filters van 77mm, en bestel een 72-77mm convertor ring.
                  Dan kan je de filters op beide lensen gebruiken. Het nadeel is wel dat dan soms je zonnekap niet past op omdat je filter te groot is. Maar die filter haal je er toch weer af nadat je foto genomen is, dus zo erg is dat niet.
                  Dan moet je geen 2 filters kopen in verschillende maten

Je ND filter neem je best vrij sterk (veel stops verlies) als je echt hele glade golven en watervallen wilt fotograferen. 3 stops lichtverlies is niet genoeg als je in volle zon bezig bent.
                  Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Bedankt voor de reactie, zal je tips zeker gebruiken

Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                    Een polarisatiefilter geeft soms donkere delen met een UWA. Omdat die het licht in een bepaalde richting doorlaat. Met een UWA haal je echter over een hele breedte licht binnen, en verandert de hoek veel van de linkerhoek tot de rechterhoek.
                    Een ND filter houdt een deel van het licht tegen. Afhankelijk van de sterkte van de filter is dat veel of weinig. Dit geeft geen rare effecten op een UWA lens. Het effect is gelijk op alle brandpunten, namelijk gewoon veel minder licht.

Enkele tips: Koop een filter voor de grootste maat lens die je hebt. Je kan met een (zeer goedkope) converter-ring die dan op kleinere filtermaten ook gebruiken.
                    Die tamron is 72mm. De canon 10-22 is 77mm (even snel naar google gegrepen). Neem dus filters van 77mm, en bestel een 72-77mm convertor ring.
                    Dan kan je de filters op beide lensen gebruiken. Het nadeel is wel dat dan soms je zonnekap niet past op omdat je filter te groot is. Maar die filter haal je er toch weer af nadat je foto genomen is, dus zo erg is dat niet.
                    Dan moet je geen 2 filters kopen in verschillende maten

Je ND filter neem je best vrij sterk (veel stops verlies) als je echt hele glade golven en watervallen wilt fotograferen. 3 stops lichtverlies is niet genoeg als je in volle zon bezig bent.

Comment

Wat staat hier nu?

Staat geen letter over ND in......

Comment

Laat maar hoor, heb al een duidelijk antwoord

toch bedankt

Wat staat hier nu?

Staat geen letter over ND in......

Comment

Working...
                        X