Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Top Craft AA + AAA versie 2013

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Top Craft AA + AAA versie 2013

    Zaterdag hadden ze bij den Aldi weer Top Craft accu's, nu met een opgegeven capaciteit van "2300mAh" (AA) en "850mAh" (AAA).



    Het zijn "Ready to use" accu's met "geringe automatische ontlading" (dat noemen we gewoonlijk lage zelfontlading of in het Engels low selfdischarge of LSD accu's, dat is de term die je meestal tegen komt als het over zo'n nikkel-metaalhydride accu's gaat).

    Omdat er "Ready to use" op staat heb ik natuurlijk eerst de bruikbare capaciteit getest, zo uit de verpakking.

    Voor de AA accu's was de ready to use capaciteit gemiddeld 1646mAh bij de 4 accu's uit de verpakking.
    De laagste capaciteit was 1591mAh, de hoogste was 1683mAh.
    Alle 4 accu's waren dus bruikbaar, zo uit de verpakking, die capaciteit komt overeen met zowat alle AA LSD accu's (ook van bekende merken) die ik de laatste jaren heb getest.

    Bij de AAA accu's was de gemiddelde ready to use capaciteit 626,25mAh bij 4 accu's.
    De laagste capaciteit was 620mAh, de hoogste 639mAh, die cijfers liggen heel dicht bij elkaar.
    Die ready to use capaciteit komt ook overeen met die van de bekende merken.

    We kunnen er dus al zeker van zijn dat het werkelijk LSD accu's zijn, die hun lading goed behouden, anders zouden ze een veel lagere bruikbare capaciteit hebben als je ze uit de verpakking haalt.

    Het volgende deel van de test is het bepalen van de werkelijke capaciteit, Top Craft geeft een capaciteit op van 2300mAh voor de AA's en 850mAh voor de AAA accu's.
    Zelfs de bekende merken geven nooit zo'n hoge capaciteit op voor AA LSD accu's (behalve Sanyo XX 2500mAh en Powerex Imedion 2400mAh), daarom verwachtte ik al dat deze accu's niet de opgegeven capaciteit zouden halen, toch niet voor 4,99 euro per pakje van 4 stuks (de Sanyo XX en de Imedion zijn heel wat duurder).

    Voor de AA accu's kreeg ik na 2x refresh/analyze met 1000mA laden en 500mA ontladen deze cijfers.
    accu 1: 1933mAh
    accu 2: 1919mAh
    accu 3: 1947mAh
    accu 4: 1927mAh

    Het gemiddelde is 1931,5mAh, dat komt ook overeen met de bekendste accu's (Eneloop), de opgegeven capaciteit is wel 2300mAh, maar de werkelijke capaciteit is 16% lager.
    Zijn het daarom slechte accu's?
    Neen, het zijn geen slechte accu's, zeker niet voor die prijs, maar het lijkt erop dat de marketing-verantwoordelijken de cijfertjes steeds maar verhogen, zonder dat de accu's er beter van worden.
    Bij de eerste Top Craft LSD accu's was de opgegeven capaciteit 2100mAh, en ze hadden ongeveer dezelfde capaciteit als de "2300mAh" accu's die ze nu verkopen.
    Ze hebben dus alleen het getal op de verpakking aangepast, ik heb liever dat ze eerlijk blijven en de werkelijke capacteit opgeven.

    Praktisch gezien zal je van die 16% niet zo heel erg veel merken, met accu's die een werkelijke capaciteit hebben van 2300mAh kan de flitser 16% meer flitsen afleveren dan met accu's van 1931mAh.
    Een zaklamp zal ook iets eerder verzwakken met 1931mAh dan met 2300mAh.
    Zowat alle andere accu's met een opgegeven capaciteit van 2300mAh zullen ook een lagere werkelijke capaciteit hebben, dat is mijn ervaring (zeker bij gewone nimh-accu's, en die capaciteit vermindert dan nog heel sterk als ze een paar jaar oud zijn).
    Er zijn maar heel weinig accu's waarbij de opgegeven capaciteit ook werkelijk wordt gehaald.

    Nu de gegevens van de AAA accu's, net uit de verpakking hadden ze dus een bruikbare capaciteit van gemiddeld 626,5mAh.
    Na 2x refresh/analyze (500mAh laden, 300mAh ontladen) kreeg ik deze cijfers:

    accu 1: 770mAh
    accu 2: 797mAh
    accu 3: 774mAh
    accu 4: 742mAh

    Dit is ook wat lager dan de opgegeven capaciteit, maar met een gemiddelde van 770mAh is het maar 10% lager dan de opgegeven capaciteit.
    Dat is niet zo slecht, en komt ook weer overeen met de capaciteit van de meeste AAA LSD accu's (de zilverkleurige Top Crafts deden het wel beter, maar die hebben ze maar2 keer in de aanbieding gehad).

    Voor 4,99 euro zijn het dus geen slechte accu's, maar de laatste jaren zijn de Eneloop en GP Recyko's flink in prijs gezakt (toch als je ze online koopt, want in de winkel durven ze 20 euro vragen voor 4 AA Recyko's:).
    De prijs van een pakje Eneloop AA accu's accu's zit nu rond de 8 euro (goedkoper als je er meer bestelt), en die hebben ongeveer dezelfde capacteit als de Top Craft AA "2300mAh" accu's.
    De oudste Top Craft LSD accu's die ik gebruik zullen nu zo'n 4 jaar oud zijn, en die werken nog allemaal perfect.
    Als het "binnenwerk" van deze accu's hetzelfde is, dan zullen ze ook vele jaren meegaan (maar dat kan ik dus niet voorspellen).

    Wat de prijs/kwaliteit verhouding betreft zijn deze Top Craft accu's nog steeds aan te raden.
    Last edited by Black B@ndit; 16 januari 2013, 20:49.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Top Craft AA + AAA versie 2013

    Bedankt voor deze info, Bart!!
    Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

    Comment


    • #3
      Re: Top Craft AA + AAA versie 2013

      ok top! zeker geen miskoop dan

      Comment


      • #4
        Re: Top Craft AA + AAA versie 2013

        Bart, puik werk.
        Misschien moeten we deze review (samen met andere o.a. Topgear kleding, en andere) groeperen in een specifieke review topic.

        Bedankt voor het werk en het delen van je resultaten.

        Groetjes

        Peter

        Comment


        • #5
          Re: Top Craft AA + AAA versie 2013

          Bedankt voor de info!!!
          Heb me zaterdag direct 3 sets gekocht, 2 reserve AA's voor m'n flitsers, en een setje AAA's voor mijn cactus 5, maar heb ze tot nu toe nog niet opengedaan.
          Voor 5 euro/set kan men nauwelijks een miskoop doen, ik heb zo mn eerste 2 sets batterij'en aan 21 euro/4 AA's gekocht, was ook een beetje een miskoop als ik het zo bekijk
          NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
          https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

          Comment


          • #6
            Re: Top Craft AA + AAA versie 2013

            Idd. respect voor Bart...
            Heb zelf de vorige Topcraft accu's (2100) en bijhorende lader gekocht.
            Werkt nog altijd perfect.
            Kon ik van mijn GP's niet zeggen.
            Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

            Comment


            • #7
              Bedankt voor het testen van de batterijen

              Comment


              • #8
                Re: Top Craft AA + AAA versie 2013

                Interessant ... ik gebruik nog steeds de vroeger aangeboden top-crafts en de "blauw-witte" hadden een gemiddelde ronde 2030 mAh en voor mijn zijn de nog oudere" groen-witte" ongeveer de beste die ik ooit had met een gemiddelde van rond de 2050 mAh ... JFWIW ...

                Comment


                • #9
                  Re: Top Craft AA + AAA versie 2013

                  mooi van Bart ... our LSD expert

                  Comment


                  • #10
                    Re: Top Craft AA + AAA versie 2013

                    Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                    mooi van Bart ... our LSD expert
                    Ben er zonet nog gaan halen, ook Baby C's voor kinderspeelgoed (geen grapje), ben van de vorige heel tevreden.

                    Bedankt voor de tip, Bart

                    Comment


                    • #11
                      Re: Top Craft AA + AAA versie 2013

                      dit kreeg ik van de persoon waar ik mijn maha lader heb gekocht. Hij wou ook batterijen aan mij verkopen, maar vertelde over de aldi batterijen zoals ik hier op het forum had vernomen. Deze mail kreeg ik net van hem binnen (blijkbaar wil BD niet te veel spaties, dus het staat niet mooi onder elkaar zoals ik het in mail kreeg dus wel beetje kijken):

                      U sprak over Aldi batterijen en uit nieuwsgierigheid heb ik een paar setjes gehaald en even vergeleken met GP, Eneloop. Dit zijn de resultaten, de Eneloops zijn toch nog steeds de beste.

                      aldi 2300 ||| % afwijking tov opgegeven ||| eneloop 2400 ||| % afwijking tov opgegeven ||| GP 2700 ||| % afwijking tov opgegeven
                      1853 19,43% 2383 0,71% 2259 16,33%
                      1944 15,48% 2413 -0,54% 2311 14,41%
                      1964 14,61%
                      1897 17,52%

                      gemiddelde 1914,5 2398 2285


                      Na ga ik de batterijen nog een paar maanden laten liggen om te zien hoe snel ze ontladen. Dat resultaat kan ik u binnen een paar maanden vertellen :-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Top Craft AA + AAA versie 2013

                        Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
                        dit kreeg ik van de persoon waar ik mijn maha lader heb gekocht. Hij wou ook batterijen aan mij verkopen, maar vertelde over de aldi batterijen zoals ik hier op het forum had vernomen. Deze mail kreeg ik net van hem binnen (blijkbaar wil BD niet te veel spaties, dus het staat niet mooi onder elkaar zoals ik het in mail kreeg dus wel beetje kijken):

                        U sprak over Aldi batterijen en uit nieuwsgierigheid heb ik een paar setjes gehaald en even vergeleken met GP, Eneloop. Dit zijn de resultaten, de Eneloops zijn toch nog steeds de beste.

                        aldi 2300 ||| % afwijking tov opgegeven ||| eneloop 2400 ||| % afwijking tov opgegeven ||| GP 2700 ||| % afwijking tov opgegeven
                        1853 19,43% 2383 0,71% 2259 16,33%
                        1944 15,48% 2413 -0,54% 2311 14,41%
                        1964 14,61%
                        1897 17,52%

                        gemiddelde 1914,5 2398 2285


                        Na ga ik de batterijen nog een paar maanden laten liggen om te zien hoe snel ze ontladen. Dat resultaat kan ik u binnen een paar maanden vertellen :-)
                        Ik vind je getallen niet erg duidelijk, zijn het de Aldi accu's die een gemiddelde hebben van 1914,5mAh, de Eneloop 2400 heeft dan een gemiddelde van 2398mAh, en de GP 2700mAh is dan maar 2285mAh?
                        De Eneloop 2400 is een heel stuk duurder, en die hebben inderdaad een hogere capaciteit dan de gewone Eneloop en de Aldi accu's.
                        Hoeveel procent de afwijking te opzichte van het opgegeven getal is, dat maakt voor mij veel minder uit dan wat je krijgt voor je geld.
                        Per euro geven de Aldi Top Craft accu's de beste prestaties, die zijn vergelijkbaar met die van de gewone Eneloop accu's (die heb ik hier ook, ik weet dus wel waarover ik spreek).

                        Dat de GP's van 2700mAh maar een werkelijke capaciteit hebben van 2285mAh vind ik eigenlijk veel erger dan de 1914 (1931 volgens mijn metingen) bij de Aldi accu's.
                        Als je gewone Nimh-accu's koopt in plaats van LSD accu's, dan is dat alleen maar omdat er een groter getal opstaat.
                        Je weet dan dat ze na een paar weken bijna leeg kunnen zijn als je ze hebt geladen, een LSD accu van 1900mAh zal na 2 weken zo goed als zeker meer vermogen over hebben dan een gewone accu van 2700mAh (die dan nog maar aan 2285mAh geraakt nadat ze net geladen is).

                        Dat de 2400mAh Eneloop accu's beter zijn dan de Aldi accu's, dat is zeker, maar ze kosten ook dubbel zoveel.
                        2 setjes Top Craft leveren veel meer vermogen (2(x 1931 = 3862mAh) dan 1 setje Eneloop XX 2400mAh.
                        Je moet dan wel iets eerser wisselen, maar je hebt dus meer aan 2 setjes Top Craft accu's dan aan één setje Eneloop XX 2400.

                        Op lange termijn weet ik dat de eerste serie Top Craft accu's nog altijd prima werkt, die hadden wel een iets grotere capaciteit dan de huidige (en de vorige) ready to use accu's.
                        De eerste Top Craft ready to use accu's waren vergelijkbaar met GP Recyko's die een wat hogere capaciteit hebben dan de gewone Eneloop accu's (de GP's zijn ook iets dikker, in sommige apparaten zullen die misschien niet zo goed passen).
                        Die GP Recyko accu's werken hier ook nog allemaal even goed als toen ze uit de verpakking kwamen, die zijn meer dan 4 jaar oud.

                        Andere nimh-accu's heb ik nooit zo lang kunnen gebruiken, dan moest ik gewoonlijk na 2 jaar al vervangen omdat ze na een paar dagen al leeg waren door zelfontlading, dat heb ik met geen enkele low selfdischarge accu meegemaakt.
                        Zelfs de voorloper van nimh, de nikkel-cadmium accu's, die gingen nog langer mee, maar die hadden wel een veel lagere capaciteit.
                        Zo'n 30 jaar geleden werkte mijn fietslicht op nikkel-cadmium accu's van 500mAh (AA accu's dus), daarmee geraakte ik net op het werk, ik moest dat pakketje dus dagelijks laden.
                        Dat was een zelfgemaakt pakketje, want toen was zo'n fietslicht nog science-fiction (alle automobilisten stonden te gapen als ze zagen dat mijn fietslicht bleef branden als ik stilstond aan de verkeerslichten).
                        De lader voor dat pakketje was ook "zelfbouw", ik heb dus al heel wat jaren ervaring met herlaadbare AA accu's...
                        Een paar jaar later was ik aan het experimenteren met overspanning om meer licht te krijgen uit diverse fietslampjes, ze brandden dan wel wat sneller door, maar toen de halogeenlampjes voor zaklampen uitkwamen was dat probleem ook zo goed als opgelost. Voor fietslichten hadden ze later ook wel halogeenlampjes, maar met een vermogen van 2,4W was daar minder uit te halen dan uit een lampje voor een zaklamp dat bij 4,8V zo'n 0,85A trok (= 4W, maar met 6V bleven die lampjes ook nog heel, en gaven ze héél veel licht voor een fietslicht, tot de reflector begon te smelten, dat was nog een ander probleem...).

                        Ondertussen gebruik ik ledlampjes op mijn fietsen, bij de ene fiets is dat met lithium-ion accu's, bij de andere branden de 2 XML-T6 leds met stroom die komt van de naafdynamo.
                        Last edited by Black B@ndit; 18 januari 2013, 17:59.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Top Craft AA + AAA versie 2013

                          Inderdaad de resultaten zoals je zegt. Het is onduidelijk (heb ik er ook bijgezet) maar ik kreeg het niet meteen goed (spaties worden niet geplaatst op bd blijkbaar).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Top Craft AA + AAA versie 2013

                            Hebben ze die nu altijd op stock of is dit een tijdelijke actie?
                            Heb er nl ook nodig en heb deze gemist.
                            Mijn vorig setje van de aldi begint erop achteruit te gaan en het wordt tijd voor nieuwe.
                            Groetjes,
                            Dominic

                            Comment


                            • #15
                              Re: Top Craft AA + AAA versie 2013

                              ik had er woensdag nog in Berchem
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment

                              Working...
                              X