Beste allen, voor het maken van eenvoudige, doch goede portretfoto's wil ik graag een goede, maar nog wel redelijk betaalbare, set verlichting aanschaffen. Ik heb al een eenvoudige flitsset, maar ik kan daar eerlijk gezegd niet zo goed mee overweg, en zoek daarom iets anders. Inmiddels ben ik op het spoor gekomen van continu-verlichting, vooral het "what you see is what you get" lijkt mij erg fijn. Na een zoektocht op internet, spraken de spullen van het merk Hedler mij aan. Nu twijfel ik ontzettend tussen de Hedler Digi C kit en de Hedler DX 15 pro 2 kit. De eerste is qua prijs aantrekkelijker, maar nadelen zijn de levensduur vd lampen en de hitte (hoeveel?) van de lampen. Ook de kleurtemperatuur vd lampen is misschien niet echt zoals ik wil. De tweede set is een stukje duurder, maar levensduur lamp is veel langer en ook veel minder hitte. Kleurtemperatuur is prima. Bedoeling is dat ik de set ook gemakkelijk op locatie mee kan nemen (voor extra licht bij het bestaande daglicht) en dat ik er eventueel ook kleine groepen mee kan uitlichten. Ik wil een redelijk eenvoudige verlichting, van een hoofdlicht, en een achterlicht. Los daarbij een reflectiescherm. Ik wil niet teveel, maar wel genoeg geld uitgeven voor een goede set. Kan iemand van jullie mij wellicht een goed advies geven? Alvast heel hartelijk dank!
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Hedler continu verlichting
Collapse
X
-
-
Re: Hedler continu verlichting
Een flitser kan op korte tijd heel veel licht geven, als je evenveel licht wil halen uit lampen, dan heb je een vrij groot vermogen nodig.
Met spaarlampen zal je wil minder vermogen nodig hebben dan met gloeilampen (halogeen).
Voor productfotografie is continu licht prima, omdat de sluitertijd daar niet belangrijk is.
Bij modelfotografie ga je daarmee het model continu verblinden, en de sluitertijd zal langer moeten zijn omdat je waarschijnlijk met minder licht werkt dan wat een flitser kan geven.
Met gloeilampen of halogeenlampen komt er nog de warmte bij, die kan ook voor problemen zorgen.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
-
Oorspronkelijk geplaatst door EsthervT Bekijk berichtIk heb al een eenvoudige flitsset, maar ik kan daar eerlijk gezegd niet zo goed mee overweg, en zoek daarom iets anders.
Bedoeling is dat ik de set ook gemakkelijk op locatie mee kan nemen (voor extra licht bij het bestaande daglicht) en dat ik er eventueel ook kleine groepen mee kan uitlichten.
je modellen zullen met de ogen knijpen... want continu licht moet dikwijls erg hard, zeker bij groeps foto's!
etc...
veel beter... Leer met je flitsen werken! volg een (strobist) workshop!! Dat zal je veel meer opbrengen en veel minder kosten.some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!
Comment
-
O jee... ik was al een beetje bang dat ik het advies van flitslicht zou krijgen... Continu-licht leek mij zoveel gemakkelijker... Maar dichtgeknepen ogen is wel het laatste dat ik wil bij mijn modellen. Ik denk dat ik komende week dan inderdaad toch maar ga proberen om een fatsoenlijke foto met mijn flitssetje te maken, om te oefenen. Hoop dat het mij gaat lukken om daar van dat mooie "Rembrandt-achtige" licht mee te maken. Alvast op voorhand: ik weet wel zeker dat mijn huidige flitsset (Mettle MT-160) onvoldoende is om een groep van 4 mensen uit te lichten. Heeft iemand voor mij een advies voor aanschaf van een flitser/flitsset (incl. formaat softbox, paraplu etc) op basis van jullie eigen ervaringen? Budget is rond 1000 euro (of minder natuurlijk).
Comment
-
Zoek eens op het internet naar "one light" van zack aria's. Interessante video . Je gaat echt wel moeten oefenen en spelen, begrijpen wat de iso, sluitertijd en diafragma doen. Dan pas kan je verder. Op strobox, ook pas ontdekt kan je veel inspiratie uit halen. Een flitsmeter kan misschien handig zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door EsthervT Bekijk berichtHeeft iemand voor mij een advies voor aanschaf van een flitser/flitsset (incl. formaat softbox, paraplu etc) op basis van jullie eigen ervaringen? Budget is rond 1000 euro (of minder natuurlijk).
edit: ah... je huidige setje is natuurlijk niet veel waard... eerst fatsoenlijk informeren voor je iets koopt! Niet tegenstaande moet dit toch voldoen om de basis beginselen te verwerven!Last edited by d_oracle; 30 december 2012, 22:35.some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk berichtZoek eens op het internet naar "one light" van zack aria's. Interessante video . Je gaat echt wel moeten oefenen en spelen, begrijpen wat de iso, sluitertijd en diafragma doen. Dan pas kan je verder. Op strobox, ook pas ontdekt kan je veel inspiratie uit halen. Een flitsmeter kan misschien handig zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk berichtneen, nieks bij kopen... dan wordt het nog complexer! eerst je huidige setje begrijpen...
edit: ah... je huidige setje is natuurlijk niet veel waard... eerst fatsoenlijk informeren voor je iets koopt! Niet tegenstaande moet dit toch voldoen om de basis beginselen te verwerven!
Comment
-
Ik zal niet zeggen dat bijgaande foto supergeweldig is, maar moet zeggen dat ik zelf onverwacht heel blij ben met het resultaat. Voor het eerst ervaar ik dat je met een flitsset ook kunt "schilderen met licht". Ik ben óm: ik ga verder met flitsers!
Volgende vraag dient zich nu aan: voor een portret van één persoon lukt het wel met mijn flitssetje (Mettle MT-160). Maar wat voor apparatuur heb ik nodig om een groep(je) uit te lichten? Ik ga er vanuit dat ik een van de flitsers van het Mettle setje kan gebruiken voor evenueel haarlicht en een reflectiescherm voor de donkere kant. Dus ik wil graag een goede flitser (met softbox?) nieuw kopen. Zou iemand mij hier een goed advies voor kunnen geven?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door EsthervT Bekijk berichtVolgende vraag dient zich nu aan: voor een portret van één persoon lukt het wel met mijn flitssetje (Mettle MT-160). Maar wat voor apparatuur heb ik nodig om een groep(je) uit te lichten? Ik ga er vanuit dat ik een van de flitsers van het Mettle setje kan gebruiken voor evenueel haarlicht en een reflectiescherm voor de donkere kant. Dus ik wil graag een goede flitser (met softbox?) nieuw kopen. Zou iemand mij hier een goed advies voor kunnen geven?
ik kan dat ook met twee reportage flitsen (2 X SB800 + shoot through paraplu)
of met een stel elinchrom flitsen van 600-2400Watt...
in feite doet het er niet toe, alle materiaal leent zich op één of andere manier tot het resultaat! vertel ons eerst welk resultaat je wilt bereiken...
wat softbox betreft: clickLast edited by d_oracle; 1 januari 2013, 21:37.some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Comment
-
Ik wil foto's kunnen maken van kleine groepjes mensen (max 5/6 personen), driekwart of ten voeten uit. Wat belichting betreft niet van links en rechts helemaal uitgelicht, maar juist "dynamisch" of hoe je dat ook noemt: verlichting van één kant, reflectiescherm aan de andere kant, eventueel haarlicht boven achter. Gebruik in principe in een "studio" (redelijk groot, iets van 7 x 7 m ofzo), maar moet ook redelijk goed mee te nemen zijn op locatie, waar ik de flitser dan icm daglicht kan gebruiken. De foto's zijn bedoeld om als referentie te dienen bij het schilderen van portretten. Het gaat mij dus niet zozeer om de foto zelf, als wel om een mooie belichting, (scherpe) beelden in verschillende poses.
Ik heb nu wat rondgekeken op internet en kom tot de volgende conclusies:
- 1 flitser van minimaal 600 WS (eventueel/liefst meer, maar dan iig goed terugregelbaar voor overig gebruik) met grote paraplu (zilver)
- flitser zo ver mogelijk weg van de groep zodat licht overal even sterk op de groep valt.
Klopt dit een beetje? Reden dat ik op 600 WS uit kom, is dat bv 1200 WS erg duur is en dat ik verder overal lees dat ze 600 WS al heel erg (te) veel vinden... 600 WS die goed terugregelbaar is, leek mij dus een mooie tussenweg.
Ik las ergens dat als je niet genoeg hebt aan 600 WS, je ook de iso waarde kunt verhogen, naar laten we zeggen 400. Het schijnt dan van het soort camera dat je hebt, af te hangen of het resultaat vwb de ruis nog acceptabel is. Weet iemand of dat met de Nikon D80 nog een beetje binnen de perken blijft? (Lijkt mij op zichzelf best een handige methode, maar als ik daarvoor dan ook nog aan een nieuwe camera moet, dan wordt het wel een beetje kostbare toestand).
Al met al zit ik te denken aan een Elichrom Style RX 600. Is denk ik goed van kwaliteit, snel (prettig!), multifunctioneel ivm redelijk hoog WS en toch goed terugregelbaar zijn. Of is dit overdreven en kun je met minder toe? Of moet ik juist aan meer denken? Ik hoor heel graag!
wat softbox betreft: click
Comment
-
-
Een reflectie scherm is niet erg effectief wanneer je het inzet voor een groepsfoto... een tweede licht als fill-light is veel effectiever.
haarlicht voor een groep, dan heb je zoiets als een strip-light nodig... dat is 3 lichten...
maar je kan evengoed voor elk onderdeel aanwezig licht gebruiken. Dan heb je er maar twee nodig...
de RX 600 kan traploos 6 stops gevariëerd worden, dus dat is best ok... je kan natuurlijk je huidige licht als fill licht gebruiken (als hairlight is hij te zwak)
600Watt lijkt me ok als je 7 meter breed kan gaan... 7 meter lang, vind ik wel redelijk kort!! Daar krijg je moeilijk een hairlight achter...
je kan misschien beter eens een studio huren en alles eens uitproberen alvorens je iets aanschaft, of lid worden van BelgianDigital, dan kan je de studio set van BD lenen en alles eens uitproberen...some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Comment
Comment