Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cokin of niet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Cokin of niet

Hallo,

Ik trek volgend jaar naar Costa Rica. Met het oog op de watervalletjes wil ik aan de slag met ND filters om de sluitertijden laag te kunnen houden. Ik heb hier wat gezocht maar niet echt veel concrete pro's en con's gevonden over het Cokin systeem. Ik heb mijn oog laten vallen op hun P systeem ook hun ND filters en ND grad filters. Heeft iemand ervaring met deze. Zijn ze ok of toch van weg blijven?

Thanks,

Groeten

Gilles

Re: Cokin of niet

ik heb een grad filter van hun? ben er heel content van. wel lang moeten wachten eer ik alles (filter, houder, ring) had. in mei besteld en pas in begin oktober was alles er. denk er ook aan de je gewone lensdop er niet meer op krijgt met de adapter ring erop. ze hebben wel een eigen dop die er oppast, evenals zonnekappen.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Prijs/kwaliteit vond ik ze redelijk meevallen, tenminste als je geen filters begon te stacken, bij stacken van verschillende filters kreeg ik heel vaak last van lelijke kleurzwemen... Als je enkel ND's nodig hebt en een courante filtermaat zou ik ook eens kijken naar een goed opschroeffilter. Wil je echt met ND grads ook aan de slag dan heb ik een LEE set die me zeer goed bevalt trouwens, is wel niet echt goedkoop te noemen... ( www.teamworkphoto.com heb ik de mijne gehaald... best inderdaad op tijd bestellen want sommige filters hebben lange levertijden...)
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

hartelijk dank voor de reacties

Comment

Ik heb ook die van Cokin, maar erg gelukkig ben ik er toch niet mee , het glas is eigenlijk kunststof en het is toch een heel gedoe.
          Die filters van Lee schijnen veel beter te zijn en ik geloof het echt (kijk maar naar de prijs)
          Bij Cockin had ik echt last dat er licht binnen komt langs de zijkanten.
          Ik gebruik nu geen verloopfilters meer omdat ik dit oplos met meerdere belichtingen te combineren in PS.
          Ik gebruik wel nog de ND filters die je kan opschroeven , in mijn rugzak zit altijd een ND8 , ND400 en een Fader ND Mark II .
          Als je wil ik verkoop mijn Cockin filterhouder met ring 77 mm en ND verloop . nu dienen ze toch maar om stof te vangen.

Comment

Dank voor de tips en het voorstel Jan. Ik denk echter dat ik ook voor een opschroef-filter zal gaan.
            Prachtig, inspirerend landschapwerk op je site man!

Comment

Crispyn, Hoe ga je met photoshop-HDR te werk als er wolken of andere bewegende elementen in het landschap zitten?
              Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
                Crispyn, Hoe ga je met photoshop-HDR te werk als er wolken of andere bewegende elementen in het landschap zitten?
                Door te beginnen met de foto's direct na elkaar te maken.
                Ik stel mijn camera in met automatische Bracketing en naargelang de situatie kies ik +-1 of +-2 stops .
                Ik neem mijn draadloze afstandsbediening en stel mijn camere in op burst .
                Een druk en klak-klak -klak alle opnames direct na elkaar .
                Gezien je met layer blending bezig bent zal de meeste beweging van de wolken niet aan de horizon zijn maar bovenaan, net bovenaan zal je ook geen doorlaat in het laagmasker maken , de overgang van de verschillende belichtingen zit meestal rond de horizon en in de voorgrond.

Comment

Ik gebruik ND en een variabele ND-schroeffilters 77mm en een paar step-up ringen (72 en kleiner, een setje 77-49 kost 10 euro op ebay), en verder Cokin P ND-graduals (Cokin of compatibel). Soms komt er eerst een ND op de lens, en dan een P-houder met een ND-Grad. Of 2 grads, één boven en één onder, bijv. voor een rij bomen in een sneeuwlandschap.
                  Beide systemen (schroef en schuif) hebben hun voor- en nadelen. Rechthoekige filters zijn vrij goedkoop, en snel te wisselen, en je kunt de overgang plaatsen waar je wil. Ze hebben soms last van lichtlekken, maar dat kun je opvangen, in een extreem geval (harde, hoge zon) heb ik een stuk duct tape gebruikt. De optische kwaliteit van schroeffilters is doorgaans beter, de prijs is navenant.
                  Terloops: ik ben nog van de oude stempel, de dynamic range verbeter ik liever "on-camera" (want dat is in se wat je doet met ND-Grads) dan door post-processing. Persoonlijke voorkeur, en zeker geen oordeel over HDR.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Er bestaan lenskappen voor Cokin, eentje die je in de filterhouder schuift, de andere komt over de adapter (als er geen houder op staat, dus enkel de ring)
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

weer een paar nuttige tips gelezen, waarvoor dank.

Comment

Working...
                      X