Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke flits?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke flits?

Hallo Iedereen,

Ik werk met een Nikon d90 en zou graag een beetje meer kunnen dan met mijn cameraflits.
    Er zijn vele functies die heel handig lijken te zijn op verscheidene flitsten, maar zoals met alle verkoopspraat is het niet altijd even duidelijk wat nu wat is.

Ik ben verschillende interessante modellen tegengekomen tussen een prijs van 50 en +-150 euro (om niet naar de duurdere nikon te moeten gaan).
    Zo is er bijvoorbeeld Yongnuo, er zijn een aantal modellen met een redelijke prijs, maar wat bedoelt men met die manuele strobist flits?
    Kan ik deze gewoon op mijn camera gebruiken zoals bv een sb700? En zoja, waar zit dan het verschil tussen het manuele en automatische?

Er wordt bij enkele modellen gesproken van de high speed synch, ik begrijp ongeveer wel wat dit wil zeggen maar heb ik dit vaak nodig? (Zal vooral voor portretten zijn)

Alvast bedankt voor alle hulp!

Re: Welke flits?

Met een manuele of strobist flits ga je niet dezelfde mogelijkheden hebben als met een SB-700.

De SB-700 ondersteunt de TTL-meting welke de zogenaamde youngnuo YN-460(-II) & YN-560(-II) niet ondersteunen.

Wat is TTL? Dit gaat meten hoeveel licht een flits moet geven op basis van de instellingen (diafragma & sluitertijd) die zijn ingesteld.

Als 1ste flits wordt meestal een flits met TTL-ondersteuning aangeraden. Dit omdat je dan de keuze hebt. Je kan automatisch / TTL gaan werken maar je kan ook als je verder wilt gaan, je flits manueel gaan instellen.

High Speed Sync of FP zoals dit bij Nikon vnl genoemd wordt, houdt in dat je flits kan gaan synchroniseren op sluitertijden korter dan 1/250ste, nl bvb 1/1000ste of nog korter. Dit kan in bepaalde gevallen een meerwaarde bieden, vooral indien je veel zonlicht hebt bvb maar volgens mij is dit minimaal.
    Voor sportfotografen is dit dan ook weer interessant deels omdat zij zo hun onderwerpen kunnen bevriezen door de combinatie van de flits & de korte sluiter.

Het gaat er allemaal om waar je je flits voor wenst te gebruiken en in welke toepassing.

Als jij zegt dat je hem vnl voor portretten wil gaan gebruiken, zou ik ook heel sterk overwegen om ergens een workshop te gaan volgen zodat je beter begrijpt wat flitslicht doet en kan doen.
    Er zijn hier zeker een aantal personen op het forum die bepaalde workshops aanbieden, al dan niet gekend. Ook kan je altijd eens kijken om zelf iemand aan te spreken voor een eventuele workshop op maat deels.

Naast de merkeigen flitsers zoals de nikon SB-600/700/800/900/910 heb je idd nog de chinese Younguo flitsers die in verscheidene modellen ook TTL ondersteunen.
    Daarnaast heb je ook nog andere merken die perfect in 95% van de belgische / nederlandse winkels verkrijgbaar zijn.
    Deze merken zijn:
    - Sigma
    - Metz
    - Nissin

Ik kan je sowieso al aanraden om niet te goedkoop te willen gaan enigzins, ook al is het je 1ste flits.
    Een budget van 150-200 € om mee te starten, lijkt me iets interessanter zodat je toch beschikt over een degelijke basisflits.

Stel een budget voorop dat je wilt uitgeven en ga dan kijken in die prijsklasse wat er beschikbaar is voor jouw merk / toestel van camera.
    Dan kan je gaan vergelijken qua specificaties o.a. Hier heb je een hele goed website voor welke de eigenschappen naast elkaar opneemt zodat je mooi een vergelijking kan maken. Zo kan je een keuze maken op basis van je noden en eisen.
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Working...
    X