Ben aan t twijfelen tussen een lumiquest FX of omnibounce (dome) voor mn 430 EXII. Wil het gebruiken voor algemeen gebruik maar ook voor macro in combinatie met een canon 100L f/2.8. Heeft iemand hier ervaring mee? Of andere voorstellen?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Lumiquest FX of omnibounce
Collapse
X
-
-
Re: Lumiquest FX of omnibounce
Wanneer je kan of gaat bouncen gebruik je best een omibounce of gelijkaardige dome (of gewoon helemaal niks).
Wanneer je niet kan bouncen en rechtdoor moet gaan flitsen, dan gebruik je best een softbox (of type reflectiepaneel). Ik gebruik zo soms een Lumiquest softboxje dat een voorganger van deie FX is, zonder gels en met de voorgaande velcrostrap ter bevestiging. Die strap houdt de softbox goed vast maar komt soms los van de flitskop waardoor ik het boeltje soms verlies en op reportage is er al meer dan eens een omstaander achter me aan gelopen om me mijn softbox terug te geven. Maar die velcrostrap is nu vernieuwd en hopelijk is ie wat beter...
Voor gebruik bij macro-opnames zie ik van beide niet goed het nut in. Voor lichtsturing rondom een macro-onderwerp gebruik je in studio best een lichttent. Ten velde daarentegen heb je bvb veel meer aan een flitskabel om je speedlight aan te koppelen: camera vast op statief, te bedienen met een hand terwijl je in de andere je manueel gestuurde/gedempte en gecableerde flash een goede variabele richting probeert te geven. Of je daar dan zo'n klein softboxje op zet zal niet veel uitmaken.
Comment