Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oplaadbare batterijen voor speedlight 580 EXII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oplaadbare batterijen voor speedlight 580 EXII

    Hallo,

    Ik sta op het punt om me nog een set oplaadbare AA batterijen + laadtoestel aan te schaffen voor in mijn flitser 580 EX II.
    Heeft er iemand ervaring met oplaadbare batterijen en eventuele pro' s en contra's tov de gewone NiCa of Lith batterijen in gebruik met flitsers?
    Alle info is welkom.


    mvg,

    Wim

  • #2
    Re: oplaadbare batterijen voor speedlight 580 EXII

    zoek eens op eneloop / topcraft via de zoekfunctie alsook powerex maha en je zal hopen leesvoer vinden omtrent heroplaadbare AA-batterijen en batterlijladers.

    veel leesplezier
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: oplaadbare batterijen voor speedlight 580 EXII

      Ik heb al altijd deze gehad & nog nooit problemen mee gehad:

      Comment


      • #4
        Re: oplaadbare batterijen voor speedlight 580 EXII

        Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
        Ik heb al altijd deze gehad & nog nooit problemen mee gehad:
        http://www.fotokonijnenberg.be/produ...plaadbaar.html
        Ik moet zelf geen gewone nimh-accu's meer hebben, die werken het eerste jaar gewoonlijk wel vrij goed, maar na 2 jaar waren ze hier meestal alleen nog maar goed voor recyclage.
        De zelfontlading neemt alleen maar toe, en de capaciteit vermindert heel sterk op een paar jaar tijd.

        Ik ben hier nu alle nimh-accu's (allemaal low selfdischarge) nog eens aan het controleren (refresh/analyze in de Maha-lader), zelfs de accu's die meer dan 3 jaar oud zijn hebben nog steeds dezelfde capaciteit als in het begin.
        Die accu's van fotokonijnenberg zullen een wat hogere capaciteit hebben als ze nieuw zijn, maar dat vermindert dus vrij snel.
        Bovendien heb ik zelf nog geen enkele nimh-accu van 2700mAh gezien die ook een werkelijke capacteit heeft van 2700mAh (met wat geluk kom je aan 2400-2500mAh).
        En als je die een week na het laden wil gebruiken, dan hebben ze door de zelfontlading al een lagere capaciteit dan low-selfdischarge accu's met een capaciteit van rond de 2000mAh.
        Die kan je gerust een jaar in de kast laten liggen na het laden, dan hebben ze nog zo'n 70-80% van hun capaciteit over.

        Ik raad dus alleen maar low-selfdischarge accu's aan, de andere zijn voor mij veel te onbetrouwbaar.
        Welk merk je koopt, dat speelt eigenlijk niet zo'n grote rol, want zelfs de goedkope Top Craft "Precharged" of "Ready to Use" blijven zelfs na jaren nog even goed presteren.
        De GP Recyko's zijn de oudste nimh-accu's die ik gebruk, die hebben een iets hogere capaciteit dan de gewone Eneloop accu's (zo'n 5% meer), maar als je de kostprijs per mAh bekijkt, dan koop je beter Eneloop accu's bij bijvoorbeeld www.nkon.nl .

        Koop er ook een degelijke lader bij waarmee je de accu's af en toe eens kan testen (1 keer per jaar is meer dan voldoende voor low-selfdischarge accu's), dan ben je er zeker van dat je niet plots zonder stroom valt tijdens een belangrijke fotoshoot.

        Een van de betere laders is de Maha MH-C9000, daarover kan je hier op het forum alle mogelijke info vinden.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: oplaadbare batterijen voor speedlight 580 EXII

          Ik ben altijd tevreden geweest van Eneloop-batterijen. En lees inderdaad deze topic erop na (de nuttigste info is al samengevat in de eerste post):
          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment

          Working...
          X