Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gebruik circulaire Polfilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• gebruik circulaire Polfilter

Hallo,

ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort, anders graag even de juiste rubriek melden aub.

ik heb op mijn 24-105 lens van canon buiten een UV fliter ook een circulaire polarisatiefilter staan, en vraag me af of deze permanent mag blijven staan of dat dit invloed heeft ondanks dat je hem in de neutrale stand hebt staan wanneer het bv slechter weer is (minder licht).

verder had ik nog een vraag mbt het gebruik van een grijsfliter;
    1. kan en mag deze samen met een Circulaire Pol gebruikt worden
    2. zijn er interessante tips mbt tot het gebruik van een grijsfilter.

alvast bedankt voor de reacties.

groetjes Wim

Re: gebruik circulaire Polfilter

Een pol. filter er altijd afhalen als je die niet gebruikt want een pol. filter houdt redelijk veel licht tegen (afhankelijk van de kwaliteit tot 2 stops). Trouwens je zal bij iedere foto de "neutraal" stand terug moeten opzoeken (tenzij je al uw foto's maakt in dezelfde richting, zelfde hoek t.o.v. van de zon). De "neutraal" stand is ook relatief. Je hebt, zeker met een breedhoek lens, altijd wel ergens een invloed van de pol. filter.
    Je kan die samen met een grijsfilter gebruiken. Let dan wel op dat je slim (dunne) filters gebruikt want in breedhoek zal je anders last krijgen van donkere hoeken in uw beeld (vignetting) als je meerdere filters op elkaar schroeft.
    De UV filter haal je er best af als je een andere filter gebruikt. Ik veronderstel dat je de UV filter als beschermfilter gebruikt? Gebruik dan beter een clear filter.
    Een filter die je niet nodig hebt haal je er altijd af.

Comment

Hey,

bedankt voor je antwoord.
      Als ik het dus goed begrijp zet ik mijn Pol filter er pas op als ik foto's trek met reflecties van de zon op het objectief, en of foto's met lucht of wateropp en of diepere tinten wil bekomen?
      ik schroef momenteel mijn Pol filter op de UV. Is het dus beter om deze rechtstreeks op de lens te plaatsen?
      Momenteel plaats ik deze op mijn UV filter.
      Wat betreft de UV en Clear filter, wat is daar het verschil tussen mbt lichtinval of resultaat op de foto?

mvg,

Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim De Bruyn Bekijk bericht
        Hey,

bedankt voor je antwoord.
        Als ik het dus goed begrijp zet ik mijn Pol filter er pas op als ik foto's trek met reflecties van de zon op het objectief, en of foto's met lucht of wateropp en of diepere tinten wil bekomen?
        ik schroef momenteel mijn Pol filter op de UV. Is het dus beter om deze rechtstreeks op de lens te plaatsen?
        Twee filters op mekaar is steeds om problemen vragen ...

Een pol filter stopt "gepolariseerd licht" ttz dat is altijd gereflecteerd licht, ik weet niet of je dat bedoelt met "reflecties van de zon op het objectief" ... dat dit filtereffect, voor luchten, resulteert in diepere tinten is een bonus..
        BTW een pol filter in de "neutrale" stand (als je die tenmiste éénduidig kan vinden, wat ik sterk betwijfel) werkt als een ND filter met ong. 2 stops "lichtdemping".

Momenteel plaats ik deze op mijn UV filter.
        Wat betreft de UV en Clear filter, wat is daar het verschil tussen mbt lichtinval of resultaat op de foto?
        Een UV filter is op zich vrij nutteloos (is hier al een oneindig aantal maal aan bod gekomen) tenzij men het als bescherming gebruikt. Daarvoor kan dan evengoed een "clear" filter dienen. Ze voegen niets toe aan de foto. (in het slechtste geval doen ze er wat af ... )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          BTW een pol filter in de "neutrale" stand (als je die tenmiste éénduidig kan vinden, wat ik sterk betwijfel) werkt als een ND filter met ong. 2 stops "lichtdemping".
          Mag ik hier even op verder borduren met een vraagje ?
          Ik wilde een tijd geleden eens proberen een watervalletje te fotograferen met lange sluitertijd om eens te zien wat het gaf (ivm het "melkwater").
          Ik heb echter geen ND filter en slaagde er dus op geen enkele manier in om de sluitertijd lang genoeg te krijgen.
          Ik had wel een polafilter bij. Had ik dan deze kunnen gebruiken, bvb niet in de neutrale stand maar hoger, om een langere sluitertijd te verkrijgen.
          Als ik lees wat je schrijft, meen ik van wel, of misschien zie ik iets over het hoofd ?
          Indien het antwoord ja is, dan vraag ik me af of een polafilter dan een ND filter kan vervangen ?

PS Sorry Wim De Bruyn dat ik hiermee in je topic kom binnenvallen, maar dit lijkt me toch een interessante vraag ?

Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
            Let dan wel op dat je slim (dunne) filters gebruikt want in breedhoek zal je anders last krijgen van donkere hoeken in uw beeld (vignetting) als je meerdere filters op elkaar schroeft.
            D
            Ik heb me er bij mijn 24-105 ook aan laten vangen, pol filter op de UV filter gedraaid en op 24mm vignettering natuurlijk. Ok, dan maar een extra dunne gekocht en dan is er geen vignettering als je de UV eraf haalt.

Djienbe

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Ik wilde een tijd geleden eens proberen een watervalletje te fotograferen met lange sluitertijd om eens te zien wat het gaf (ivm het "melkwater").
              Ik heb echter geen ND filter en slaagde er dus op geen enkele manier in om de sluitertijd lang genoeg te krijgen.
              Ik had wel een polafilter bij. Had ik dan deze kunnen gebruiken, bvb niet in de neutrale stand maar hoger, om een langere sluitertijd te verkrijgen.
              Als ik lees wat je schrijft, meen ik van wel, of misschien zie ik iets over het hoofd ?
              Indien het antwoord ja is, dan vraag ik me af of een polafilter dan een ND filter kan vervangen ?

PS Sorry Wim De Bruyn dat ik hiermee in je topic kom binnenvallen, maar dit lijkt me toch een interessante vraag ?

Groetjes
              Als je beide filters stackt ga je 2 extra stops verlies hebben.
              Dus als je ND filter bv 3 stops tegenhouden, en je zet er je polarisatie filter voor, dan heb je 5 stops tegenhouden.

Je moet dan wel beginnen oppassen voor vignettering (afhankelijk van je lens + focale lengte).

Een polarisatiefilter houdt maar 2 stops tegen, dus je kan het moeilijk als een vervangen voor een ND filter zien.
              Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Groetjes
                Met mijn 7D en een 70-200 f/2.8 IS heb ik met een polafilter en het diafragma op f/32 een tweetal jaar geleden (mei 2010) een watervalletje in de tuinen van Annevoie kunnen fotograferen. Sluitertijd bedroeg 2s. EXIFs zitten nog in de foto. Het effect is al merkbaar; een nog langere sluitertijd was nog beter geweest. Ook ik beschik nog altijd niet over een ND-filter:
                Last edited by LesC; 26 januari 2013, 16:37. Reden: Dropbox foute link verbeterd
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Met mijn 7D en een 70-200 f/2.8 IS heb ik met een polafilter en het diafragma op f/32 een tweetal jaar geleden (mei 2010) een watervalletje in de tuinen van Annevoie kunnen fotograferen. Sluitertijd bedroeg 2s. EXIFs zitten nog in de foto. Het effect is al merkbaar; een nog langere sluitertijd was nog beter geweest. Ook ik beschik nog altijd niet over een ND-filter:
                  https://dl.dropbox.com/u/21104980/20...%20pola%29.jpg
                  Dit is zeker reeds een goed resultaat, precies hetgeen ik wilde. Ik kreeg zelfs met m'n diafragma piepklein, "mooie witte foto's".
                  Volgende keer ga ik het dus toch maar eens proberen met de pola, want ik vind het een beetje weggegooid geld om voor die "ene" keer een variabele ND filter aan te schaffen.
                  Bedankt voor de uitleg, ook Eanx.
                  Groetjes

Comment

Dit is zeker reeds een goed resultaat, precies hetgeen ik wilde. Ik kreeg zelfs met m'n diafragma piepklein, "mooie witte foto's".
                    Volgende keer ga ik het dus toch maar eens proberen met de pola, want ik vind het een beetje weggegooid geld om voor die "ene" keer een variabele ND filter aan te schaffen.
                    Bedankt voor de uitleg, ook Eanx.
                    Groetjes
                    andere oplossing zoeken om het licht tegen te houden he
                    mss is panty's proberen, tip dat iemand anders mij ooit gaf wel zelf nog niet geprobeerd
                    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
                      mss is panty's proberen, tip dat iemand anders mij ooit gaf wel zelf nog niet geprobeerd
                      Daar kreëer je een softfocus effect mee.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                      X