Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

speedlite 430 EX kapot?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • speedlite 430 EX kapot?

    Sinds kort heb ik een probleem met mijn flits.
    Als ik hem opzet gaat het rode lichtje branden als teken dat hij opgeladen is, en als ik wil scherpstellen dan doet dat rode hulplicht zijn werk wel. Tot hier gaat alles goed. Maar als ik de foto dan efectief maak, gaat de flits niet af.
    Gezien alle andere functies zo op het eerste zicht werken, denk ik dat de lamp versleten (kapot) is. Zou dit zo kunnen zijn? En is het in dat geval mogelijk om die zelf te vervangen?

    Iemand ervaring met dit probleem?

    Jeroen

  • #2
    Re: speedlite 430 EX kapot?

    Eerste test:
    Zet de flitser aan, en druk op het rode "pilot" ledje.
    Als de flitser dan niet flitst is de flitsbuis defect (of iets anders, maar het ligt dan 100% zeker aan de flitser zelf).
    Als de flitser wel flitst, dan zal er ergens een instelling op de flitser of in de camera fout staan, of is er geen goed contact tussen de flitser en de flitsvoet van de camerabody.

    Een flitsbuisje vervangen zal op zich niet zo moeilijk zijn als je een beetje verstand hebt van elektronica.
    Maar als je bijvoorbeeld niet weet hoe je de flitscondensator moet ontladen voor je daar aan begint, dan zou ik er toch maar afblijven...
    In ieder geval is zo'n flitser niet gemaakt om zelf het flitsbuisje op een simpele manier te kunnen vervangen.

    Ik weet niet hoe lang zo'n flitsbuisje heel blijft, maar volgens mij kan je er toch heel wat foto's mee maken voor dat versleten is.
    Het buisje kan natuurlijk ook stuk gaan als er bijvoorbeeld lucht in komt.
    Last edited by Black B@ndit; 21 oktober 2012, 22:14.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: speedlite 430 EX kapot?

      Bedankt B B voor de uitleg.
      Ik heb de test eens gedaan, en het ligt aan de flitser zelf.
      Dus morgen eens uitvissen waar er een goede winkel in de buurt is, en hem dan maar binnen brengen.
      De flitser zelf heb ik al enkele jaren, dus het verbaast me niet al te veel dat hij op een gegeven moment defect zou raken.

      Jeroen

      Comment

      Working...
      X