Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Acculader op Zonne-energie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Acculader op Zonne-energie

Beste allemaal,

Ik zoek een geschikte maar compacte zonnelader voor de batterijen voor de Canon 7D en 5D mark III
    Verder moet de zonnelader ook geschikt zijn voor een laptop.

Ik had zelf dit gevonden:

Iemand nog tips of een mening/advies?
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Re: Acculader op Zonne-energie

Compacte zonnepanelen en snel laden zijn twee zaken die niet samen gaan.
    Ofwel heb je een compact systeem waarbij het heel lang duurt om accu's te laden, of je hebt een heel groot paneel, en dan gaat het sneller.

Een laptop-accu heeft doorgaans een capaciteit van minstens 50Wh, met een paneeltje dat 4W geeft (in volle zon, en dan moet het paneel nog 100% juist gericht worden om dat vermogen te halen) zal je dus wel een paar dagen geduld moeten hebben, want de zon schijnt niet de hele dag op volle kracht.

Als tijd geen probleem is, dan kan je zo'n paneeltjes gebruiken om accu's te laden.
    Ik heb op die website niet verder gezocht naar de nodige adapter/lader voor camera-accu's, ik hoop alleen maar dat die de accu's laadt volgens de voorschriften van de fabrikant zodat het veilig blijft.

Via een 5V USB stekker kan je geen laptop-accu laden, de laptop kan alleen maar stroom leveren vanuit een USB aansluiting (dat kan dus maar in één richting).
    Bovendien is de spanning van een laptop-accu hoger dan 5V.

Een camera-accu met 2 lithium-ion cellen zoals die van een 5D/7D heeft een spanning van maximum 8,4V als ze net geladen is.
    Dat is dan ook de spanning die de lader moet kunnen leveren aan de accu.

Als je toch zo'n pakket zou willen kopen, test het dan eerst thuis uit vooralleer je op reis vertrekt, dan ken de beperkingen waarmee je rekening moet houden tijdens de reis.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Compacte zonnepanelen en snel laden zijn twee zaken die niet samen gaan.
      Ofwel heb je een compact systeem waarbij het heel lang duurt om accu's te laden, of je hebt een heel groot paneel, en dan gaat het sneller.

Een laptop-accu heeft doorgaans een capaciteit van minstens 50Wh, met een paneeltje dat 4W geeft (in volle zon, en dan moet het paneel nog 100% juist gericht worden om dat vermogen te halen) zal je dus wel een paar dagen geduld moeten hebben, want de zon schijnt niet de hele dag op volle kracht.

Als tijd geen probleem is, dan kan je zo'n paneeltjes gebruiken om accu's te laden.
      Ik heb op die website niet verder gezocht naar de nodige adapter/lader voor camera-accu's, ik hoop alleen maar dat die de accu's laadt volgens de voorschriften van de fabrikant zodat het veilig blijft.

Via een 5V USB stekker kan je geen laptop-accu laden, de laptop kan alleen maar stroom leveren vanuit een USB aansluiting (dat kan dus maar in één richting).
      Bovendien is de spanning van een laptop-accu hoger dan 5V.

Een camera-accu met 2 lithium-ion cellen zoals die van een 5D/7D heeft een spanning van maximum 8,4V als ze net geladen is.
      Dat is dan ook de spanning die de lader moet kunnen leveren aan de accu.

Als je toch zo'n pakket zou willen kopen, test het dan eerst thuis uit vooralleer je op reis vertrekt, dan ken de beperkingen waarmee je rekening moet houden tijdens de reis.
      BD0338BE

Comment

Bedankt voor je advies en tips!
        Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Comment

Het staat er blijkbaar 2 keer, toen ik gisterenavond het topic wou posten was er een probleem met de website, want ik kon achteraf geen enkele pagina meer openen (andere websites werkten wel, BD niet).

Ik dacht dat mijn antwoord er niet zou staan omdat de boel blokkeerde...
          BD0338BE

Comment

Working...
          X