Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon dr-5 en 6

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon dr-5 en 6

Geachte forumleden, ikzelf bezit een d300 en een d800, nu wil ik mezelf een hoekzoeker aanschaffen en ging op het internet kijken naar de prijs.
    Daar kwam ik er achter dat voor beide camera's een verschillende hoekzoeker nodig is.
    Dat betekent voor de d300 de hoekzoeker dr-6 waar een rechthoekig kijkgat opzit.
    En voor de d800 de hoekzoeker dr-5 waar een rond kijkgat opzit.

Waar Nikon deze ideeën vandaan haalt begrijp ik niet, maak gewoon eenzelfde aansluiting voor alle modellen.
    Ik weet nu niet welke ik aan moet kopen, maar in ieder geval geen 2 !
    De prijs is voor een hoekzoeker ongeveer €200- per stuk.

Het is voor gebruik macrofotografie, allebei de camera's hebben hun eigen voor en nadelen hierin.

Ik vind dit raar.........

Mvg, Jacques
    Nikon en glaswerk

Re: Nikon dr-5 en 6

Ik heb bij Fotoshop Aalten een adapter gekocht, die een vierkante aansluiting van de hoekzoeker omzet naar één voor een patrijspoort zoeker.

Deze hoekzoeker is niet van Nikon, maar aangezien de aansluiting hetzelfde is, zal dit ook wel passen of je neemt een Seagull zoeker daar voor veel minder.

Het werkt niet ideaal als je de adapter er steeds af moet halen, want je moet de adapter zeer goed vastzetten op de hoekzoeker, want ander blijft die weer in de camera vastzitten en moet met een tangetje aan het werk.

BTW 2 Seagulls is nog steeds goedkoper als één Nikon.
    Last edited by hjanssen; 10 oktober 2012, 10:48.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Re: Nikon dr-5 en 6

Geachte forumleden,
      Navraag bij Nikon zelf geeft het antwoord dat dit mogelijk is, echter omdat de dk-22 van kunstof is bestaat de kans van breken na verkeerde belasting op de dk-22 bij intensief gebruik.
      Nu is deze dk-22 niet de grootste kostenpost en ik heb er dan ook maar gelijk 2 besteld à €4,- het stuk.
      Ook de hoekzoeker dr-5 is besteld.
      Dus in combinatie met de hoekzoeker dr-5 en dk-22 is deze geschikt voor de d300 .
      En alleen de hoekzoeker dr-5 is los geschikt voor de d800 .

Ik ben hierbij enorm geholpen.

Hartelijk dank voor alle tips !

Mvg, Jacques.
      Nikon en glaswerk

Comment

Working...
      X