Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lee filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lee filters

Ik wil een grijsverloop filter voor mijn landschapsfoto's aanschaffen en denk daarbij aan een Lee filter. Ik heb nog niets van Lee, dus ik ben mij aan het oriënteren. Kan iemand mij vertellen waar ik het beste mee uit ben? Een foundation kit of een professional kit? Ik begrijp dat je met de professional meerdere filters tegelijk kunt gebruiken, maar is dat iets wat ik vaak zal doen?
    Daarbij heb ik het grijs verloopfilter nodig, ik denk zelf dat ik het beste kan beginnen met hard. En daarna maar flink sparen voor de soft. Is mijn hard/soft idee juist?
    Ik zal hem gebruiken op mijn Sony 24-70 mm F2.8 ZA SSM Carl Zeiss Vario-Sonnar T, welke een filtermaat heeft van 77mm. Dus dat wordt de adapterring groothoek 77mm i.p.v. de standaard 77mm adapterring? Heb ik zo alles goed begrepen?

Re: Lee filters

Oorspronkelijk geplaatst door Elbee9 Bekijk bericht
    Ik wil een grijsverloop filter voor mijn landschapsfoto's aanschaffen en denk daarbij aan een Lee filter. Ik heb nog niets van Lee, dus ik ben mij aan het oriënteren. Kan iemand mij vertellen waar ik het beste mee uit ben? Een foundation kit of een professional kit? Ik begrijp dat je met de professional meerdere filters tegelijk kunt gebruiken, maar is dat iets wat ik vaak zal doen?
    Daarbij heb ik het grijs verloopfilter nodig, ik denk zelf dat ik het beste kan beginnen met hard. En daarna maar flink sparen voor de soft. Is mijn hard/soft idee juist?
    Ik zal hem gebruiken op mijn Sony 24-70 mm F2.8 ZA SSM Carl Zeiss Vario-Sonnar T, welke een filtermaat heeft van 77mm. Dus dat wordt de adapterring groothoek 77mm i.p.v. de standaard 77mm adapterring? Heb ik zo alles goed begrepen?
    Begin maar met zachte filters.
    Lees dit:
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Ikzelf ga binnenkort mij ook lee filters aanschaffen en heb hierover al heel wat gelezen en opgezocht. Bij omnifoto.nl kan je foundation kit + 77 mm adaptor + 0.9 softgrad + het boek inspiring professionals kopen voor 215 euro.
      In de foundation kit kan je normaal 3 filters plaatsen. Nadien uitbreiden kan je nog steeds. (Konijnenberg en Servix verkopen deze ook maar niet deze kit)
      Ik zelf zou dan de 0.6 hard, 0.9 hard, 0.6 soft (0.9 soft zit dan al in de kit) extra erbij kopen. Wel is het een ganse investering als je wil starten met Lee. Koop er direct een multi filter pouch bij voor de bescherming van je filters en bewaar zeker je filters niet in het origineel doekje waarin ze zijn verpakt (op diverse forums blijkt dat hierdoor soms je filters kunnen aangetast worden. (http://www.inspiring-photography.com...ad.php?t=19610) Ik denk dat het destijds om een produktiefout ging. Zie ook : http://www.truphotos.com/2011/01/06/...ilters-part-1/
      Ook denk ik eraan om de skyset en de sunrise set erbij te nemen (Alhoewel deze niet veel gebruikt worden door Bas Meelker)
      Een landschapsfotograaf die lee gebruikt is Bas Meelker www.basmeelker.nl
      Op zijn blog kan je zien welke filters hij gebruikt bij welke foto's. Opgelet : door het feit dat die man heel veel foto's neemt aan het Ijselmeer gebruikt hij dus heel veel 0,6 hard en de 0,9 hard voor perfecte afbakening van de zee en de horizon.
      Het is via zijn blog met foto's dat ik mijn keuze heb gemaakt welke filters ik wil aanschaffen.
      Als er mensen zijn die dit systeem reeds gebruiken : graag hun commentaar.
      Last edited by Dannyvg; 17 september 2012, 08:47.

Comment

beiden heel hartelijk dank voor de informatie. Dit is zeker iets waarmee ik verder kan

Comment

Bij het gebruik van een harde overgang moet je altijd het gekozen diafragma indachtig zijn want die heeft grote invloed op het resultaat.
          Ik zou dus eerder een zachte overgang aanraden.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Bij het gebruik van een harde overgang moet je altijd het gekozen diafragma indachtig zijn want die heeft grote invloed op het resultaat.
            Ik zou dus eerder een zachte overgang aanraden.

Grtz, RF
            Wat bedoel je met het gekozen diafragma indachtig zijn ? Kan je even verduidelijken RF ? Alvast bedankt

Comment

Dvgadv, bedankt voor de tip, ik heb de set plus pouch 2 weken geleden bij Omnifoto besteld. Ik had de kit al moeten hebben, maar helaas kunnen ze momenteel niet leveren. De leverdatum is weer gewijzigd. Jammer, want nu kan ik hem op mijn vakantie niet meenemen, maar mijn ervaringen met het systeem zal ik melden zogauw ik het gebruikt heb

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dvgadv Bekijk bericht
                Wat bedoel je met het gekozen diafragma indachtig zijn ? Kan je even verduidelijken RF ? Alvast bedankt
                Sorry voor het late antwoord.
                Naargelang het gekozen diafragma kan de overgang van een harde ND filter heel hard zijn.
                Als je dan een rechte horizon hebt zonder hindernissen (bomen, huizen of schoorstenen enz.) valt dit niet zo sterk op, maar zodra de horizon niet effen is zal de overgang ervan heel duidelijk te zien zijn op de onderwerpen die erboven uitsteken.
                Bij landschappen is een zachte overgang sowieso aan te raden.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Working...
                X