Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik ben reeds een tijdje aan het overwegen om van een 'gewone ' lowepro rugzak over te stappen naar een slingshot.
Welk zijn de ervaringen met deze fototas?
Voor jouw materiaal zou ik de grootste Slingshot voorstellen - de 302 AW (www.lowepro.com/slingshot). Welke rugzak heb je momenteel ?
Ik heb de pro runner 200 AW, is een vrij kleine rugzak en al het materiaal past er net in. De slingshot 302 lijkt me vrij groot, ik had gehoopt dat de 202 voldoende zou zijn.
Kan je met zo'n slingshot ook makkelijk een lens wisselen als die zak vooraan op je buik hangt/ligt?
Een Slingshot is ontworpen om naar voor te 'trekken' en zo snel aan je materiaal te kunnen, net zoals de Fastpacks van Lowepro. Het is wel geen Flipside natuurlijk - die kan je met de buikriem vastmaken en gebruiken om ander materiaal te nemen.
Met relatief zwaar materiaal - een full-framecamera en een 70-200mm (f/2.8 denk ik ?) zou ik de 302 aanraden aangezien die comfortabeler zal zijn dan een Slingshot 202 AW (die heeft een erg goede heupriem waardoor je tas ook stabieler op je rug hangt). Met licht materiaal maakt het niet zoveel uit, maar zwaar materiaal begint snel door te wegen.
Een ander heel goed alternatief zouden de al genoemde Fastpacks zijn. Er is de klassieke versie, zonder All Weather Cover en de nieuwste versie (september 2011) met All Weather Cover. Daar kan je ook snel aan je materiaal...
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
Ik heb de 302 AW in gebruik, naast de pro messenger 180. De slingshot 302 gebruik ik enkel als ik veel materiaal moet meenemen. Hij is vrij groot, maar gerieflijk. Heel gemakkelijk om een lens te verwisselen als hij op je buik gedraaid zit omdat je de tas als "tafeltje" kan gebruiken. Je hebt beide handen vrij en legt je gerief in de open tas.
De heupriem van de 302 geeft goede bijkomende steun. Vooral op moeilijk terrein (rotspaden).
LET WEL OP DAT DE RITSEN GESLOTEN WORDEN !!!! Meermaals kwam ik mensen tegen die dit vergaten waardoor dure lenzen op de grond terecht kwamen, wat natuurlijk niet leuk is.
Wat kan je zoal kwijt in de 302AW: canon 5D MII met erop de 24-70 2.8L zelfs met geplaatste joekel van een zonnekap. (deze combi is te vergelijken met 5D+70-200 zonder zonnekap) een flitser canon 580EX, minimum drie losse lenzen afhankelijk van de grootte, reserve body zonder lens en in het bovenste vak een regenjas of je lunchpakket. Dan blijft er in de andere tasjes nog voldoende plaats voor batterijen, kabels, kaartjes ed.
Ik zou zeggen, ga eens langs in je winkel en vergelijk, want zoals ik hierboven reeds schreef; ze is (te)groot voor dagelijks gebruik.
groeten, Ray
Ik heb de 302 AW in gebruik, naast de pro messenger 180. De slingshot 302 gebruik ik enkel als ik veel materiaal moet meenemen. Hij is vrij groot, maar gerieflijk. Heel gemakkelijk om een lens te verwisselen als hij op je buik gedraaid zit omdat je de tas als "tafeltje" kan gebruiken. Je hebt beide handen vrij en legt je gerief in de open tas.
De heupriem van de 302 geeft goede bijkomende steun. Vooral op moeilijk terrein (rotspaden).
LET WEL OP DAT DE RITSEN GESLOTEN WORDEN !!!! Meermaals kwam ik mensen tegen die dit vergaten waardoor dure lenzen op de grond terecht kwamen, wat natuurlijk niet leuk is.
Wat kan je zoal kwijt in de 302AW: canon 5D MII met erop de 24-70 2.8L zelfs met geplaatste joekel van een zonnekap. (deze combi is te vergelijken met 5D+70-200 zonder zonnekap) een flitser canon 580EX, minimum drie losse lenzen afhankelijk van de grootte, reserve body zonder lens en in het bovenste vak een regenjas of je lunchpakket. Dan blijft er in de andere tasjes nog voldoende plaats voor batterijen, kabels, kaartjes ed.
Ik zou zeggen, ga eens langs in je winkel en vergelijk, want zoals ik hierboven reeds schreef; ze is (te)groot voor dagelijks gebruik.
groeten, Ray
Ik ga in elk geval die 202 eens proberen in de winkel, de 302 lijkt me idd te groot. Groot pluspunt is dat je de lenzen kan wisselen terwijl de tas op je buik hangt. Blijft de vraag om mijn materiaal in die 202 past, testen dan maar
Ben tevreden van mijn SlingShot 300, maar zoals al gezegd: opletten dat de ritsen goed gesloten zijn!
De 300 reeks heeft een buikriem om het gewicht op je heupen te laten rusten ipv je schouder/rug en dit is zeker een aanrader.
Als je in de winter "dikker" aangekleed bent (winterjas), lukt het "slingen" niet meer zo goed.
Heel leuke fototas voor de materiaal die ik nu heb.
1 reflex D7000 en 4 lenzen passen er perfect in.
Ik ben nu aan het rondkijken voor een flitser en die zal er helaas niet meer bijpassen.
Heel veel opbergplaatsen en relatief safe voor zakkenrollers.
Ik krijg wel last van mijn schouder/rug nadat ik de tas een 2 tal uurtjes op mijn rug heb gedragen.
Prijs kwaliteit zeker een aanrader.
Ik gebruik de Flipside 300
Daar kan de 5d2 in de lengte in met een 400 erop, op zijn kant, en inclusief statiefplaat.
Dan nog drie losse lenzen van max 15 cm, een 580ex met grote Flex Pocket wizard ernaast
en voor de mini ttl, plus Phottix remote en batterijen is er binnenin nog plaats zat in een gesloten vak
Aan de zijkant is er o.a een veilig vakje voor de geheugenkaart.
Ik heb de Slingshot 202AW en ben op zoek naar een andere/"gewone" schouderfototas.
De Slingshot is goed om ze van op je rug naar je buik te brengen en je toestel met lens er uit te nemen........ maar je moet eens van objectief wisselen met dat ding voor je buik.
Je moet dan de rits(en) volledig openen om aan je andere objectieven te geraken en als je veel geluk hebt dan totteren je objectieven net niet allemaal op de grond.
Bij de demo filmpjes van Lowepro zie je ze ook nergens van objectief wisselen..... hoe zou dat komen .
Ik had vroeger een lekker ouderwetse schouderfototas waar alles van bovenaf in en uit genomen werd. Bij het wisselen kon je eerst je objectief van de body halen en in een leeg vakje plaatsen, dan het andere objectief uithalen....enfin je snapt het wel.
Niks kon er uitvallen, dat was pas super.
Ik zoek dus een schouderfototas en er moet echt niet zo veel in kunnen : 60 D / 17-50 / 55-250 / 10-22 en flitser. Voor de andere prullaria die ik bij heb zijn er altijd wel zijvakjes of zakjes waar je van alles in kwijt kan.
Wie mij een tip kan geven voor een degelijke schouderfototas (ik dacht bvb. aan een Lowepro Magnum 200 aw)...... graag en bij voorbaat dank.
Last edited by Guest17; 11 oktober 2012, 06:09.
Reden: typfouten
Bij de demo filmpjes van Lowepro zie je ze ook nergens van objectief wisselen..... hoe zou dat komen .
Dat zie je ze voor de Flipside ook niet doen. Ik zet er bij een wissel mijn 400 rechtop in... en die heeft niet de neiging te vallen.
Zonder jas heb ik wel 60 cm buikriem op overschot. Disclaimer: Poza is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen in de States.
Ik heb de Slingshot 202AW en ben op zoek naar een andere/"gewone" schouderfototas.
...
Ik zoek dus een schouderfototas en er moet echt niet zo veel in kunnen : 60 D / 17-50 / 55-250 / 10-22 en flitser. Voor de andere prullaria die ik bij heb zijn er altijd wel zijvakjes of zakjes waar je van alles in kwijt kan.
Wie mij een tip kan geven voor een degelijke schouderfototas (ik dacht bvb. aan een Lowepro Magnum 200 aw)...... graag en bij voorbaat dank.
Kijk dan eens naar de Stealth Reporter reeks van LowePro. Ik heb een 200 en een 550 en ben er uiterst tevreden van.
Ik gebruik zowel een Slingshot 350 AW alsook een schoudertas van Domke...
Afhankelijk van wat ik ga fotograferen kies ik de meest geschikte tas...
een schoudertas laat lenzen wisselen eenvoudig toe, maar als je een grote wandeling maakt is de slingshot dan weer meer geschikt.
Ik gebruik zowel een Slingshot 350 AW alsook een schoudertas van Domke...
Afhankelijk van wat ik ga fotograferen kies ik de meest geschikte tas...
een schoudertas laat lenzen wisselen eenvoudig toe, maar als je een grote wandeling maakt is de slingshot dan weer meer geschikt.
Die Stealth Reporter 550 van Lowepro lijkt me ook wel handig. Ik zal ze eens naast de Magnum reeks moeten houden om het precieze verschil te zien want ze lijken wel erg goed op elkaar.
Domke lijkt mij, voortgaande op de afbeeldingen, niet zo stevig, maar ik kan verkeerd zijn, ook de sluiting met klep lijkt me niet zo secuur. Ik heb liever ritssluitingen.
En aangezien lange wandelingen er door omstandigheden niet meer inzitten, zal ik meer deugd hebben aan een schoudertas als aan een Slingshot denk ik..... vooral bij het wisselen van objectief.
Bedankt voor de tips en groetjes.
Een Magnum 200 AW is niet gemaakt om lange tijd mee rond te lopen. Het is een heel goede tas (mooi afgewerkt, stevig, enz), maar als je die gaat volsteken met zwaar materiaal ga je je schouders voelen. Dat is meer een studiotas eigenlijk...Een waarmee je van de koffer van je auto naar de studio gaat, maar niet om de hele dag mee rond te lopen. Hier zijn een paar interessante links voor je.
Comment