Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenring BR-2A??? Iemand ervaring mee???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tussenring BR-2A??? Iemand ervaring mee???

Ben bezig met het experimenteren ivm macro-fotografie.
    Heb momenteel zelf de Nikon 105mm f/2.8 met redelijke resultaten.
    Na het lezen op verschillende web-sites had ik gezien dat je je lens
    (bvb. met diameter 52mm) omgekeerd op je body kan zetten met behulp
    van de BR-2A. En ook eventueel een combinatie van lenzen.

Heeft hier iemand ervaring mee, is het de moeite om de BR-2A aan te schaffen???

Wat denken jullie?

mvg,

Luc

Re: Tussenring BR-2A??? Iemand ervaring mee???

ik zou hier beginnen: http://forum.belgiumdigital.com/f20/...ar-406903.html

Verder, als je al een 105 mm hebt, dan zou je toch goede resultaten moeten kunnen halen.

Als je toch wil experimenteren zou ik op ebay zoeken, dan kost zo'n ring maar enkele euro's.
    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
    Our English website: www.kaichitravel.com
    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

hier heb je wat leesvoer:
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

ik heb een omkeerring gebruikt samen met een 100mm objectief en ik krijg er geen scherpe makro's mee. Ik wilde het principe gewoon eens proberen en volgens mij doe ik niets fout. Ik focus altijd al manueel met mijn 105mm makro, dus daar ben ik best handig mee

Comment

een 100mm op een 105mm? Ik denk dat dit een beetje van het goede teveel is. Bedoeling is een 50mm lens omgekeerd op bv een 105mm te plaatsen, je gebruikt die lens dan eigenlijk als voorzetlens. Vergeet niet om het diafragma van de 50mm (manueel) volledig open te zetten.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Als je een lens omgekeerd op je body wil zetten, doe je dat het best met niet G lenzen, want dan kun je het diafragma nog bedienen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
              een 100mm op een 105mm? Ik denk dat dit een beetje van het goede teveel is. Bedoeling is een 50mm lens omgekeerd op bv een 105mm te plaatsen, je gebruikt die lens dan eigenlijk als voorzetlens. Vergeet niet om het diafragma van de 50mm (manueel) volledig open te zetten.
              Uiteraard heb ik niet de 100mm op de 105 gezet. Ik heb de omkeerring op de body en daarop de 100mm gezet. Dat was alles en volgens mijn leraar moest dat kunnen. Maar op deze wijze had ik minder scherpe foto's dan met mijn 105mm makrolens

Comment

Ik gebruik de Nikon omkeerring BR-2A regelmatig.
                Deze omkeerring heeft schroefdraad 52mm.
                hierop komt in mijn geval, meestal een Nikon 35mm prime lens, met flitermaat 52mm.
                Kan er ook andere lenzen op zetten, eventueel met grotere filtermaat, mits gebruik van een step-up tussenring.
                Maakt allemaal niet zoveel uit.
                Afhankelijk van je lens krijg je een bepaalde vergrotingsmaatstaf,
                voor de 35mm. is dit 1.4x maal.

Ik gebruik deze manier enkel, wanneer de vergrotingsmaatstaf groter moet zijn dan 1:1.
                Tot 1:1 gebruik ik liever één van mijn macrolenzen, bijvoorbeeld de micro NIkor 105mm. macrolens.

Het hangt er vooral van af, welk macro werk je wil doen,
                soms is een omkeerring met omgekeerde lens handig, soms gebruik je beter een echte macro lens,
                soms zijn gekoppelde lenzen een optie,
                of gebruik je beter combinaties met een balg ertussen.
                Er zijn mogelijkheden genoeg,
                het gebruik van de Nikon omkeerring BR-2A, is één van de vele mogelijkheden.

Tot slot:
                je zal de scherpte van je 105mm. macrolens, niet vaak overtreffen, zeker niet met een omkeerring in combinatie met wat anders.
                Nikon D7000, en wat glas.
                http://blog.seniorennet.be/pacha/

Comment

Is ook logisch.

Een omkeerring wordt meestal gebruikt om een 'gewone' 50 mm, niet makro versie dus omgekeerd op een body te plaatsen.

Een 'gewone' lens is zodanig gecorrigeerd dat de afstand van sensor tot brandpunt veel kleiner is dan de afstand brandpunt tot onderwerp. Bij makro kan dit anders zijn, dus dat de afstand sensor - brandpunt groter is dan de afstand brandpunt - onderwerp. Doordat de lens andersom gecorrigeerd is, is het beter dat je de lens omkeerd.

Een omkeerring gebruiken op een makrolens heeft geen enkel nut. want deze is reeds optimaal gecorrigeerd.

Wat de makromogelijkheden betreft, kan je beter gebruik maken van tussenringen of een balg.

Veel makroplezier.

Comment

Inderdaad de Br-2A staat rechtstreeks op de body, ik zat al een stap verder in gedachten.
                    Als je een macrolens hebt kan je beter die gebruiken, met een omgekeerde lens zal je geen scherpere beelden krijgen.
                    Wil je de vergroting opdrijven dan kan je een voorzetlens op je macrolens zetten. Je kan ook een 50mm lens omgekeerd op uw macrolens plaatsen, dan gebruik je de 50mm als voorzetlens. Je hebt dan wel een koppelring nodig die kan je kopen of eventueel zelf maken
                    Een andere mogelijkheid om de vergrotingen op te drijven zijn tussenringen die je voor de macrolens plaatst.
                    Een voorbeeld van de vergrotingen die je kan bereiken met de verschillende mogelijken vind je hier

Comment

Working...
                    X