Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D Mark III compatibele accessoires

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5D Mark III compatibele accessoires

    Daar de 5D Mark III redelijk nieuw is staat nog niet bij ieder accessoire (matglazen, afstandsbedieningen, ...) of het compatibel is met dit toestel.

    Ik sta momenteel voor de aankoop van een nieuwe afstandsbediening... maar heeft iemand een idee met welk (ouder) toestel de 5D Mark III qua aansluiting compatibel is?
    Als het al compatibel is gezien de volledige nieuwe software waarop hij draait...

    alvast bedankt!

    groetjes,
    K
    Canon eos 1DM3 & 550D
    Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM, Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM, Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM, , 580 EX II en wat extraatjes

  • #2
    Re: 5D Mark III compatibele accessoires

    Ik heb de Canon RS-80N3 afstandsbediening, en die werkt prima op de 5D MKIII.
    Voor zo'n afstandsbediening maakt het volgens mij niet veel uit welke software er op de camera zit, want het is eigenlijk een schakelaar die eerst een contactje sluit als je die half indrukt (om scherp te stellen), en daarna een tweede contactje sluit als je de knop helemaal indrukt om de foto te maken.

    Er zijn goedkopere alternatieven te vinden dan die Canon afstandsbediening, en die zouden ook gewoon moeten werken.
    Of die even degelijk zijn, en even goed "aanvoelen" als de RS-80N3, dat is een andere zaak, maar met wat geluk zal dat ook best meevallen.

    Voor zover ik weet kan je het matglas niet meer zelf vervangen bij de 5D MKIII.

    De flitsers die ik heb werken nog altijd op de 5D MKIII (580EX en 430EX II).

    De Sigma 1,4x teleconverter werkt op alle lenzen waar die op past, en de AF werkt zolang de maximale diafragma-opening van de lens f5,6 of groter blijft in combinatie met de teleconverter.

    De Kenko 1,4x MC4 DGX teleconverter laat de camera blokkeren (je moet de accu eruit halen om die te resetten) als je die gebruikt in combinatie met een Sigma 150mm f2,8 (oude versie zonder OS, de andere heb ik niet), en ook met de Canon 300mm f4 L IS krijg je hetzelfde probleem.
    Met andere lenzen werkt die dan weer wel prima (70-200 f2,8 L IS II - 100-400 L IS - 70-300 L IS), zelfs de AF blijft werken op de 100-400 en de 70-300.

    Dat is wat ik tot nu toe al heb getest op de 5D MKIII.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: 5D Mark III compatibele accessoires

      Bedankt voor je antwoord!

      Het gaat eigenlijk vooral om een niet-canon afstandsbediening, maar eerder een extern live vieuw systeem, welk ook als afstandsbediening werkt.

      wat de extender betreft... bedoel je dan een diafragma van f5.6 van de lens zonder extender, of f5.6 als verdubbeld diafragma bekeken die de extender levert?

      groetjes,
      K
      Canon eos 1DM3 & 550D
      Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM, Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM, Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM, , 580 EX II en wat extraatjes

      Comment


      • #4
        Re: 5D Mark III compatibele accessoires

        Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Wouters Bekijk bericht
        wat de extender betreft... bedoel je dan een diafragma van f5.6 van de lens zonder extender, of f5.6 als verdubbeld diafragma bekeken die de extender levert?

        groetjes,
        K
        Bij de Sigma teleconverter geldt dat wanneer door de combinatie van TC + lens de maximale diafragma-opening f5,6 of groter is, dat dan de AF nog werkt.
        De 300mm f4 L IS wordt dus een 420mm f5,6 als er een 1,4x teleconverter tussen zit, en dan werkt dat AF nog zonder problemen.

        Met de Kenko teleconverter maakt dat niets uit, want als je die combineert met een 70-300 L IS of een 100-400 L IS, dan blijft de AF nog gewoon werken, zelfs al is de maximale diafragma-opening op de langste brandpuntsafstand dan beperkt tot f8 ( De AF werkt wel iets minder snel, maar dat is zo bij elke lens die je combineert met eender welke TC).
        Maar die Kenko heeft dan weer een probleem als je die op de Sigma 150mm of de Canon 300mm f4 L IS gebruikt, dan blokkeert de 5D MKIII.

        Diezelfde Kenko op de 1D MKIII kan ik combineren met elke lens die ik heb, er is dan geen enkel probleem, en de AF werkt op elke lens (ook op de Sigma 15mm fisheye, maar ik zie geen reden om die combinatie te gebruiken).
        Zelfs op de 100-400 en de 70-300 L IS zou dan alleen het centrale AF-punt nog moeten werken, maar met de Kenko kan je dan nog elk AF punt gebruiken.
        Als ik de Sigma 1,4 op de 100-400 zet, dan werkt alleen het centrale AF-punt van de 1D MKIII, die Sigma past niet op de 70-300 L, dat is dus een combinatie die niet mogelijk is.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: 5D Mark III compatibele accessoires

          Heb nog een third party remote liggen, deze werkt prima op mijn 5D III....
          Belangrijkste is dat de connector past (tot op heden werkte alles netjes op de 5D III)

          Comment


          • #6
            Re: 5D Mark III compatibele accessoires

            Ik heb een Yongnuo afstandsbediening die perfect op de canon 5d III past evenals een manuele flash trigger van hetzelfde merk ( zijn voordien op een 5dII gebruikt met precies dezelfde functionaliteiten en aansluitingen )
            A picture says more than a thousand words

            Comment

            Working...
            X