Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Starblitz ND-Fader 77 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Starblitz ND-Fader 77 mm

    Starblitz ND-Fader 77 mm. Is er iemand die hier mee werkt en ben je tevreden?
    Ik ga naar Namibië en zoek naar een handige filter. Ik heb een gradual neutral Grey G2 Medium (nd4) van cokin. Is dit voldoende?
    Alvast bedankt
    Groetjes Hilde
    http://hildeg.smugmug.com/

  • #2
    Re: Starblitz ND-Fader 77 mm

    De Starblitz ND-fader is geen graduele grijsfilter. Hij verdonkert het beeld over het hele oppervlak gelijkmatig.
    Het "fader" gedeelte betekent hier dat je door het draaien aan het bovenste van de twee filters waaruit hij is opgebouwd, de mate van verduistering kunt aanpassen. Als je naar het maximum gaat krijg je echter een groot zwart kruis over je foto. Je kan hem dus niet tot op zijn uiterste stand benutten. Volgens mij berust het principe op twee pola-filters die je ten opzichte van elkaar draait waardoor het beeld steeds donkerder wordt. Hij is wel een pak goedkoper dan een hele reeks ND-filters.

    Aangezien je zegt dat je reeds een graduele ND-filter hebt denk ik niet dat je dit zoekt.

    Ik had er eentje in bestelling staan, maar omdat de levering te lang uitbleef heeft mijn fotowinkel mij in de plaats een gelijkaardige Hama-filter bezorgd. Ik ben die pas vandaag gaan ophalen en kan hem zeker de eerste week niet ten gronde testen. Ik heb deze middag wel even snel enkele foto's genomen met een positief resultaat op meer dan 1 sec waar de normale sluitertijd 1/50 of zo zou geweest zijn.

    Hoop dat je hier al iets aan hebt.
    Luc
    Last edited by LucFT; 9 augustus 2012, 18:24. Reden: tikfoutje

    Comment


    • #3
      Re: Starblitz ND-Fader 77 mm

      Hoi, bedankt voor de uitleg. Ik heb idd mijn vraag niet duidelijk gesteld. Het gaat wel degelijk over de fader om eventueel het te veel an licht daar op te vangen EN over de graduele filter, waar ik mij afvraag of deze voldoende is en eventueel een tip voor een betere
      Groetjes Hilde
      http://hildeg.smugmug.com/

      Comment


      • #4
        Re: Starblitz ND-Fader 77 mm

        Ondertussen heb ik even tijd gehad voor een korte test.
        De resultaten kan je hier vinden: http://s1217.photobucket.com/albums/...LucFT/ND2-400/

        De testomstandigheden waren niet ideaal omdat de zon er plots doorkwam en even later terug achter een wolk verdween.
        Ik heb de test gedaan met F22 (even diffractie en ander onheil genegeerd) en dat varieerde van 1/8 seconde zonder ND2-400 tot 13 seconden met maximale verduistering, net voor het verschijnen van het "kruis".

        Alle foto's zijn onbewerkt omgezet van RAW naar jpeg en verkleind voor het web. Eentje is ook nog eens "ontwikkeld" omdat ik het niet kon laten.

        Mijn filter is een Hama Grau Vario ND2-400 77mm Proclass (what's in a name . . . ), die gelijkaardige resultaten zou moeten geven als de Starblitz ND-fader.
        Ik hoop dat je hier nog iets aan hebt voor je vertrekt.
        Ik wens je in ieder geval een goede reis!
        Luc
        Last edited by LucFT; 16 augustus 2012, 15:20. Reden: zin toegevoegd

        Comment

        Working...
        X