Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV en Polarisatie filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV en Polarisatie filter

    Het is misschien een domme vraag, maar mag je een polarisatiefilter gebruiken samen met een UV filter?
    Heb een UV filter op mijn lens zitten om ook een beetje de lens te beschermen en vroeg mij dit nu eigenlijk af.

    Mvg
    Canon 6D mark ii / Canon 24-105 L f4 is usm / Canon EF 50mm f1.8 II / Manfrotto 190XproB ( statief )

  • #2
    Re: UV en Polarisatie filter

    Het is geen kwestie van mogen; eerder van nut en ongewenste effecten. Een filter op een filter is mi niet handig. Een Polarisatiefilter bestaat al uit drie delen: twee dunne glaasjes, daartussen een polariserende folie. Er is een goede kans dat het beeld verslechtert, en dat interne reflecties optreden. Dit moet je zelf vaststellen, is afhankelijk van het/de filter(s), lichtomstandigheden en lens. Fotografeer eens een brandende lamp, onder verschillende invalshoeken. Beoordeel je beelden kritisch.

    Groet Hans.

    Comment


    • #3
      Re: UV en Polarisatie filter

      Een pola filter dient om blauwe luchten er nog blauwer te doen uitzien, om reflecties weg te nemen op bijvoorbeeld water en koetswerken,
      een UV filter dient eigenlijk tot ........ niets.
      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

      Comment


      • #4
        Re: UV en Polarisatie filter

        CP filter kan handig zijn als je deze goed weet te gebruiken ;-)


        UV filter word vaak gebruikt als bescherm filter. Zelf ben ik er niet zo fan van. En gebruik ik deze niet. Paar B+W en Hoya filters getest ruim een jaar geleden. En ging toch wel ten kosten van scherpte en de bekende perikelen als je het filter gebruikt bij avond fotografie.
        Zelf gebruik ik altijd een zonnekap en heb de spullen goed verzekerd tegen diefstal, schade etc (wereld dekking)

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
          Een pola filter dient om blauwe luchten er nog blauwer te doen uitzien, om reflecties weg te nemen op bijvoorbeeld water en koetswerken,
          een UV filter dient eigenlijk tot ........ niets.
          Een UV heeft wel degelijk een functie. Het is subtieler maar toch.

          In de pola zit meestal al UV filtering ingebouwd dus de twee gebruiken kan er alleen maar voor zorgen dat je in sommige zoomstanden in de hoeken de filterring ziet.
          Portret fotograaf

          Comment


          • #6
            Re: UV en Polarisatie filter

            Oorspronkelijk geplaatst door Gerald Photo Bekijk bericht
            Een UV heeft wel degelijk een functie. Het is subtieler maar toch.
            Welk subtiele funktie dan?

            De enige die ik ken zit hem in het verdienmodel van de handel.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: UV en Polarisatie filter

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Welk subtiele funktie dan?

              De enige die ik ken zit hem in het verdienmodel van de handel.
              Idd ... gezien een sensor niet gevoelig is voor UV, is een UV filter behoorlijk nutteloos tenzij als "breekbuffer" ...

              Comment


              • #8
                Re: UV en Polarisatie filter

                Oorspronkelijk geplaatst door Gerald Photo Bekijk bericht
                Een UV heeft wel degelijk een functie. Het is subtieler maar toch.
                LMFAO

                man man...
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • #9
                  Re: UV en Polarisatie filter

                  Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                  LMFAO

                  man man...
                  Censor van dslr is niet gevoelig voor UV licht zover ik weet.

                  Het enige nut wat een UV filter zou kunnen hebben; bij fotograferen boven de 1500 meter hoogte de bij fotografie zonder UV-filter optredende hinderlijke blauwzweem corrigeert. (zelf nooit getest, maar hoe vaak kom je boven de 1500 meter in NL of BE ? )

                  Negatieve effecten die kunnen optreden.
                  • Oorzaak van flares en spookbeelden, vooral bij frontaal licht, niet enkel bij heldere lichtbronnen maar zeer goed zichtbaar 's nachts (straatverlichting)
                  • Beeldonscherpte, ieder stuk glas in het lichtpad betekent twee lucht-glas overgangen meer, met bijhorende refraktiestoringen.
                  • Kleurdenaturatie, de verhouding van de verschillende lichtfrekwenties wordt verstoord, waardoor de werking van de automatische witbalans in de war kan worden gebracht.
                  • Lichtverlies, zelfs in het doorlaatgebied haalt de UV-filter een deel van het licht tegen (in het slechtste geval zou dit kunnen oplopen t/m 30% van het zichtbaar licht).

                  To help answer a question regarding whether UV filters are any use with digital cameras, DRTV take a couple of filters out (Hoya & Hoya Pro, http://bit.ly/ho...
                  Last edited by Apple; 10 augustus 2012, 06:42.

                  Comment


                  • #10
                    Re: UV en Polarisatie filter

                    Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
                    Het enige nut wat een UV filter zou kunnen hebben; bij fotograferen boven de 1500 meter hoogte de bij fotografie zonder UV-filter optredende hinderlijke blauwzweem corrigeert. (zelf nooit getest, maar hoe vaak kom je boven de 1500 meter in NL of BE ? )
                    Ieder jaar neem ik mijn dslr mee op wintersportvakantie en bovenaan op de skipiste (2250m) nog nooit last gehad van die zo gezegde hinderlijke blauwzeem, zelfs niet op een sneeuwwitte onder en achtergrond
                    bij volle zon en uiteraard straalblauwe lucht.
                    Maar dat komt wellicht omdat ik dan een polarisatiefilter voor m'n lens schroef...

                    En inderdaad, in BE of NL kom je in principe dus nooit boven de 1500m uit
                    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                    Comment


                    • #11
                      Re: UV en Polarisatie filter

                      Ik heb zojuist de handleidingen van Nikon D80 en D300 nagezocht op "filter", "violet", "UV". Geen van resultaten geeft aan dat een UV-filter nodig/ gewenst zou zijn in bepaalde omstandigheden.
                      Als een teveel UV zou resulteren in een blauwzweem, dan is dat met beeldbewerkingssoftware toch eenvoudig te corrigeren, evt al in de camera.

                      Groet Hans.

                      Comment


                      • #12
                        Re: UV en Polarisatie filter

                        Daarom zeg ik ook " zou kunnen hebben " Ik begrijp het nut van een UV ook niet, maar respecteer de gene die ze gebruiken.
                        Wel vind ik het jammer dat speciaal zaken een UV filter blijven adviseren. Met de meest onzinnige argumenten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: UV en Polarisatie filter

                          Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
                          Daarom zeg ik ook " zou kunnen hebben " Ik begrijp het nut van een UV ook niet, maar respecteer de gene die ze gebruiken.
                          Wel vind ik het jammer dat speciaal zaken een UV filter blijven adviseren. Met de meest onzinnige argumenten.
                          Is onderhand wel het enige zinnige dat ik hier lees in dit topic. Al dat gebakkelei over al dan niet UV. Daar werden zeker reeds 100 topics over geopend. Laat wie er eentje wil gebruiken er eentje kopen en die het niet wil gebruiken koopt er geen.
                          Er zal toch nooit een eensgezinde stelling komen aangaande het al of niet gebruik ervan.
                          Dus waarom er verder over ........ ik ga het woord maar inslikken.
                          De één is voor de ander is contra, dus voor elk wat wils.
                          En wat winkels/verkopers betreft, het is toch logisch dat ze trachten te verkopen.
                          Waarom kopen we allemaal een wagen die meer als 130 km/u haalt...... om in Duitsland op die enkele resterende korte stukjes 'autobahn' te gaan rijden waar de snelheid nog onbeperkt is, of om hier naar de bakker te rijden ??????

                          Groetjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: UV en Polarisatie filter

                            Dus kort samengevat , UV filter goed als bescherming, maar verder geen nut, en UV er af halen als je Pola wil gebruiken.
                            Want ik heb eigenlijk alleen maar een uv filter er opstaan als bescherming voor de lens.
                            Canon 6D mark ii / Canon 24-105 L f4 is usm / Canon EF 50mm f1.8 II / Manfrotto 190XproB ( statief )

                            Comment


                            • #15
                              Re: UV en Polarisatie filter

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Is onderhand wel het enige zinnige dat ik hier lees in dit topic. Al dat gebakkelei over al dan niet UV. Daar werden zeker reeds 100 topics over geopend. Laat wie er eentje wil gebruiken er eentje kopen en die het niet wil gebruiken koopt er geen.
                              Er zal toch nooit een eensgezinde stelling komen aangaande het al of niet gebruik ervan.
                              Dus waarom er verder over ........ ik ga het woord maar inslikken.
                              De één is voor de ander is contra, dus voor elk wat wils.
                              En wat winkels/verkopers betreft, het is toch logisch dat ze trachten te verkopen.
                              Waarom kopen we allemaal een wagen die meer als 130 km/u haalt...... om in Duitsland op die enkele resterende korte stukjes 'autobahn' te gaan rijden waar de snelheid nog onbeperkt is, of om hier naar de bakker te rijden ??????

                              Groetjes
                              Uw stelling klopt, op het hardrijden op de Duitse Autobahn na dan toch, volledig maar wanneer iemand mij vraagt naar het nut van ga ik trachten om de persoon erop attent te maken dat ie niet onnodig geld uitgeeft.

                              Oorspronkelijk geplaatst door sqaulid Bekijk bericht
                              Dus kort samengevat , UV filter goed als bescherming, maar verder geen nut, en UV er af halen als je Pola wil gebruiken.
                              Want ik heb eigenlijk alleen maar een uv filter er opstaan als bescherming voor de lens.
                              Precies!
                              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                              Comment

                              Working...
                              X