Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filtervatting, omkeerring

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• filtervatting, omkeerring

Hallo

Na maanden sparen is het zover, op het einde van de maand ga ik over tot de aankoop van een 150mm Macro.
    Mijn vader heeft thuis nog 3 manuele nikon lenzen liggen (35, 50, 135).
    Nu had ik die graag via een omkeerring aan de macro bevestigd om zo grotere vergrotingen te verkrijgen (vooral die 35 dan). Het probleem is echter dat ik nergens zo'n ring vind.
    Iemand die weet waar ik dat kan kopen?

Het gaat dus om dergelijk principe, maar dan wel met een vorm van schroef:

Jeroen_Demaeght
    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
    hier vind je mijn foto's en hier ook

Re: filtervatting, omkeerring

Zoiets?
    Ik googlede op "reverse ring adapter 72 to 52mm"; ik neem aan dat de Nikon filtermaat 52 mm is.

Waarom je de Sigma lens ertussen zou willen plaatsen. Voegt een hoop glas, gewicht en lengte toe. Je zou een omkeerring kunnen gebruiken.

Groet Hans.

Comment

inderdaad voegt die sigma een hoop gewicht toe, maar als ik het goed heb dan heb ik al direct vergrotingen groter dan 1:1 (sigma is vergroting 1:1) en door die omgekeerde lens zou ik grotere vergrotingen moeten kunnen bewerkstelligen.

Comment

Daar heb je wel gelijk in
        Ter indicatie: een omgekeerde 35mm AF-D Nikon lens doet op een Nikon camera plm 1,5 keer vergroting. Dezelfde lens tegen een 200mm gewone lens geeft een vergroting rond 6x. (= verhouding van de brandpuntsafstanden)

Groet Hans.

Comment

Al gekeken bij fotoshopaalten. Heb er zelf mijn omkeerring voor 50mm gekocht destijds.
          Al doende leert men...

Flickr

Comment

Kun je niet net zo goed de 35mm omgekeerd op een pb-6 balg zetten of zo? In feite gebruik je de 150mm gewoon als tube.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Kun je niet net zo goed de 35mm omgekeerd op een pb-6 balg zetten of zo? In feite gebruik je de 150mm gewoon als tube.
              Ik vermoed dat TS een paar Nikkor lenzen omgekeerd wil gebruiken op een objectief met Canon vatting (Canon 1000D lees ik bij zijn fotomateriaal). Die Nikon balg heeft een regelbare vergroting...maar om hem aan een Canon body te koppelen zal hij nog een andere adapter moeten gebruiken. Hij wil al zowiezo een Sigma 150mm kopen om tot 1:1 vergroting te geraken....door nu enkel een goedkoop adapter 72-52mm bij te kopen kan hij tot net voorbij 4:1 vergroting geraken en heel goedkoop experimenteren. Een balg is een veel grotere kost......maar uiteindelijk zal het behaalde resultaat met zo'n balg veel scherper zijn omdat het aantal lagen glas tussen voorwerp en sensor veel geringer is.. Wie weet...indien extreme vergrotingen TS wel liggen kan hij achteraf nog steeds een balg kopen.....of opteren voor de MP-e65 voor eos body's.
              Last edited by RUPSELKOPKE; 5 juli 2012, 12:54.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Jeroen,

Voor zo prullen kijk je best op Ebay.
                Zoek op "macro reverse" met de filterdiameters(bvb : "macro reverse 55 62").
                Wel wereldwijd zoeken en sorteervolgorde "prijs+verzendkosten laagste" en je zal zien dat de Chinezen die zaken voor minder dan 2 Euro verkopen(verzendkosten inbegrepen).

Het enige nadeel is dat ze een maand onderweg kunnen zijn.

Sven
                Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Ik werk inderdaad met Canon. Een balg is misschien wel scherper, maar ik ben een student dus veel budget hebben we niet ( al heel lang mogen sparen voor de sigma). Daarom dat die omkeerring zo interessant lijkt.

Ik ben ook wel een beetje bang van kopen via ebay. Nog nooit gedaan.

Btw: Rupselkopke: hoe reken je die maatstaven uit?
                  Last edited by Jeroen Demaeght; 8 juli 2012, 18:05.

Comment

2 Cokin oid koppelringen kopen, met de schroefdraden van beide lenzen, en die op elkaar plakken met 2 componenten lijm.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Demaeght Bekijk bericht
                      Ik werk inderdaad met Canon. Een balg is misschien wel scherper, maar ik ben een student dus veel budget hebben we niet ( al heel lang mogen sparen voor de sigma). Daarom dat die omkeerring zo interessant lijkt.

Ik ben ook wel een beetje bang van kopen via ebay. Nog nooit gedaan.

Btw: Rupselkopke: hoe reken je die maatstaven uit?
                      Ik weet niet of het een 100% correcte manier is om te berekenen. Maar ik heb het altijd zo gedaan en het komt toch dicht in de buurt. Je deelt gewoon de brandpuntsafstand van het langste objectief (bv 150mm) door de brandpuntsafstand van het kortste objectief(bv 35mm). Dus 150 : 35 = 4.28.....dus net iets meer dan een vergroting van 4:1.

Bij de vierde reactie is er ook nog iemand die dezelfde manier gebruikt.....zijn voorbeeld is met een 200mm : 35mm = 5.7:1

Bij tussenbuizen (extention tubes) kan je rekenen dat voor bijvoorbeeld een macrolens van 50 mm die standaard tot 1:1 vergroting gaat... je 50 mm tussenbuis moet toevoegen om tot 2:1 vergroting te raken. Voor 3:1 moet je reeds 100mm bijvoegen.
                      Je hebt dus makkelijk meer vergroting door tussenbuizen toe te voegen aan een korter objectief.....nadeel bij kortere brandpunten is dat je ook een heel korte werkafstand krijgt.Soms zelf maar een paar cm. Met heel korte objectieven samen met een tussenbuis kan het zelfs zo zijn dat het punt van scherpstelling ergens binnen in het objectief komt te liggen. In dat laatste geval is het objectief te kort om nog als macro objectief te dienen.
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 8 juli 2012, 18:48.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        2 Cokin oid koppelringen kopen, met de schroefdraden van beide lenzen, en die op elkaar plakken met 2 componenten lijm.
                        maar is 72 naar 52 niet een beetje een groot verloop hiervoor?

Ik weet niet of het een 100% correcte manier is om te berekenen. Maar ik heb het altijd zo gedaan en het komt toch dicht in de buurt. Je deelt gewoon de brandpuntsafstand van het langste objectief (bv 150mm) door de brandpuntsafstand van het kortste objectief(bv 35mm). Dus 150 : 35 = 4.28.....dus net iets meer dan een vergroting van 4:1.

Bij de vierde reactie is er ook nog iemand die dezelfde manier gebruikt.....zijn voorbeeld is met een 200mm : 35mm = 5.7:1
                        Bedankt

Comment

Working...
                        X