Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera- en Objectiefplaten Novoflex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Camera- en Objectiefplaten Novoflex

Ik bezit twee balhoofden van Novoflex (de lichtere versies) maar wil een zwaarder balhoofd aanschaffen (Arca-Swiss, Acratech of dergelijke). Aangezien ik echter op al mijn camera's en objectieven nu snelkoppelingsplaten van het merk Novoflex geplaatst heb, wil ik zeker zijn of deze ook passen op de hogergenoemde balhoofden zodat ik niet verplicht wordt om ook deze te vervangen. Kan iemand mij hierbij helpen?
    Alvast bedankt!

Re: Camera- en Objectiefplaten Novoflex

Ik paste zojuist een QPL-2 plaat in een klem van NatureStuff, ReallyRightStuff en Gitzo met adapter GS5160CDT. De plaat past in alle drie.

Let op dat beveiliging tegen onverhoeds afglijden er niet is. Novoflex plaatst de beveiligingspen in de klem (Q=mount); andere merken doen dat in de plaat dmv korte, uitstekende schroeven aan kop en kont van de plaat.

Platen van RRS en Kirk passen wel in de Novoflex klem, niet in de Gitzo.
    De V-groef in deze platen ligt te hoog voor de Gitzo adapter.

Groet Hans.

Comment

Hartelijke dank voor uw reactie, dit was zeer verhelderend voor mij!

Comment

Sirui gebruikt ook universele plaatjes van het Arca-type http://www.fotoshopaalten.nl/statief...c-347_348.html , en in de bevestigingsklem van het balhoofd zit ook een beveiligingspin om te voorkomen dat het plaatje (met camera en lens) zomaar uit de houder schuift.

De snelkoppelingsplaatjes zijn daar ook niet zo duur als bij de grote merken http://www.fotoshopaalten.nl/statief...c-347_351.html .
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Dank voor de tip!

Comment

Aanvullend op mijn eerdere bericht: ik paste zojuist een Novoflex QPL-1 plaat (nieuwe model met rubber stripjes) in RRS klem. Ik kon de klem geheel aandraaien, maar de plaat zat niet vast. Een ouder model QPL-1 plaat zat net-aan vast; een QPL SLim-25 zat ook niet vast, evenals een QPL-3.
            Een lapmiddeltje zou zijn om de onderzijde van de platen te beplakken met karton/metaal strip. Een losse strip karton van 0.3mm dik deed al wonderen.

Alternatief zou je ook kunnen kijken naar platen van Chinees fabrikaat. Ik heb een plaat van Benro (PU-60), die goed past (niet in Gitzo), er goed uit ziet en niet duur is. Ik denk dat Sirui van hetzelfde laken en pak is.

De Nature-Stuff klem (NEK-1) gaf geen last met Novoflex.

Bij nader inzien klemde de QPL-2 wel in de RRS, maar het hield bijna niets over. Algemeen zou ik zeggen dat Novoflex platen alleen met het lapmiddeltje in RRS klemmen passen.

Groet Hans.

Comment

Bedankt voor je heel verhelderende uitleg. Ik denk, om geen moeilijkheden te hebben, dat ik de Classic Ball 5 van Novoflex ga kopen!

Comment

Working...
              X