Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf flitser voor macrofotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aanschaf flitser voor macrofotografie

Beste BD leden,
    Ik lees al enkele jaar met grote aandacht jullie forum.
    na een jaar gefotografeerd te hebben met de nikon 105 VR II lens ben ik gaan zoeken naar mogelijkheden om >1:1 te knippen.
    Na experimenteren met een ranyox 250 opzetlens heb ik laatst tussenringen aangeschaft.
    Aangezien ik nog niet in bezit was van een externe flitser loop ik dus vaak tegen het feit aan dat foto`s vaak een te kleine scherpte diepte hebben dus slecht kleine details scherp kan stellen of juist te donker zijn.

Ik wil overgaan tot aanschaf van een externe flitser/set maar kom niet wijs tussen de extreme aanbod.

Knip vaak in de A-stand. M stand lukt me nog niet goed. Kan iemand me op weg helpen naar een verstandige keus. Het klopt toch dat doormiddel van een flitser meer scherpte diepte creeer + korte sluitertijd/ meer kans op minder bewegingsscherpte.

Budget speelt geen rol.

Ik zie vaak terugkerende methodes maar ieder heeft zo zijn voor en tegens.
    -opzet flitser met diffusor vlak boven een onderwerp plaatsen (hoe te bevestigen??)
    -ringflitsers?? (zijn ook veel varianten van bijv de linker kant belichten terwijl de andere kant uit gezet kan worden.

Ik hoor graag advies van jullie zodat ik de volgende stap kan zetten in de wereld van de >1:1 macro.

MVG
    Amateur fotografist.

Re: Aanschaf flitser voor macrofotografie

Er ringelt in mijn hoofd iets van ledverlichting (continu verlichting) als ring om de lens. Vraag me niet hoe en wat, maar dit is naar mijn idee én enerziezuinig, én een wat blauwere kleurtemperatuur, én het is continulicht, waardoor scherpstellen ook een stuk makkelijker gaat en je object niet wegvliegt/schrikt. (een vlieg zal dit niet merken omdat zijn visie met 200fps gaat ongeveer...)

Slechts mijn gedachte
    portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
    Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

Comment

Ik gebruik sinds een poosje de Sigma Macro flits, en ben er best tevreden van.
      http://www.sigmaphoto.com/shop/em-14...ro-flash-sigma
      Heeft voldoende instelmogelijkheden (lichtsterkte, links, rechts,...).
      Ik weet niet of je dat ook kan met de led systemen die continu lecht geven.
      It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotografism Bekijk bericht
        Het klopt toch dat doormiddel van een flitser meer scherpte diepte creeer + korte sluitertijd/ meer kans op minder bewegingsscherpte.
        Grotere scherptediepte creëer je met een kleiner diafragma en de flitser is daar slechts een hulpmiddel bij.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als je macro wil doen met een flitser, dan moet je zeker in S of M staan, zodat je je sluitertijd onder 1/250ste kan houden. Als concrete flitser blijken Nikon SB-r1's zeeer goed te zijn (aangezien dat je zegt dat budget geen probleem is) Je kan er enorm veel sb-r200's aanhangen voor veel power. Je moet eigenlijk geen kit kopen met een SU-800, want van die afstand is je Commander in je camera al voldoende.
          Wat ik persoonlijk gebruik voor macro fotografie is dit: Rayflash
          Werkt zeer goed, maar soms is zelfs op 1/128ste van de snelheid van de flitser nog te veel vanop deze afstanden. Ik gebruik deze met een SB-900.

Had wel graag het eerste gewild, maar budget liet het in de tijd niet toe . Er zijn ook veel namaak rayflashes, dat slechts 89 euro kosten.

Comment

gebruik al enkele jaren meerdere keren per week de r1c1 ringflits. De Su-800 laat een gemakkelijke sturing van de flitsers toe.
            Opgepast de flitskracht van de sb200 is relatief beperkt. Dus enkel geschikt voor macro toepassingen.
            Voor bezitters van de r1c1, ik gebruik deze met oplaadbare batterijen zonder problemen.
            Als ik me niet vergis wordt er hier een r1c1 te koop aangeboden.
            Paul
            Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
              Als je macro wil doen met een flitser, dan moet je zeker in S of M staan, zodat je je sluitertijd onder 1/250ste kan houden.
              Volgens mij moet je hem er boven houden.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ikal-1 Bekijk bericht
                Opgepast de flitskracht van de sb200 is relatief beperkt. Dus enkel geschikt voor macro toepassingen.
                Ik heb daar prachtige portretfoto's van gezien met 6 flitsertjes, erg duivelachtig, rond de pupillen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotografism Bekijk bericht
                  Ik zie vaak terugkerende methodes maar ieder heeft zo zijn voor en tegens.
                  -opzet flitser met diffusor vlak boven een onderwerp plaatsen (hoe te bevestigen??)
                  -ringflitsers?? (zijn ook veel varianten van bijv de linker kant belichten terwijl de andere kant uit gezet kan worden.

Ik hoor graag advies van jullie zodat ik de volgende stap kan zetten in de wereld van de >1:1 macro.

MVG
                  Amateur fotografist.
                  Ik doe even een poging om e.e.a. op te lijsten en samen te vatten.
                  Er bestaan grosso modo 3 methodes : een gewone flits gebruiken, een speciale macro-flits gebruiken, continu licht gebruiken. Elke oplossing heeft zijn voor- en nadelen.

Een gewone flitser is meestal de goedkoopste oplossing. Bij middel van een arm (bracket, al dan niet zelfbouw) moet je jouw gewone flitser meer naar voor brengen zodat je onderwerp goed belicht kan worden (je moet dan ook nog een kabel gebruiken om je flits aan te sturen tenzij dat draadloos zou kunnen). Omdat dergelijk flitslicht meestal te hard is, kun je niet anders dan ook nog een of andere vorm van diffusor te gebruiken (softbox), en hoe groter die is t.o.v. je onderwerp hoe egaler de belichting zal zijn. Je hebt wel nog steeds licht uit één lichtbron en richting, wat een voor- maar ook een nadeel kan zijn (je krijgt meer doortekening of reliëf, maar ook meer schaduwen). Je kunt eventueel ook een opstelling met 2 of meer flitsers in elkaar knutselen, maar dat wordt stilaan minder handig in gebruik (bij veldwerk).

Een speciale macro flitser is natuurlijk duurder. Het voordeel is wel dat die meteen op de juiste plaats gemonteerd staat (vooraan aan de lens).
                  Er zijn 2 types : ringflitsers en flitsers die 2 afzonderlijke flitskoppen hebben. Bij ringflitsers komt het licht uit alle richtingen waardoor de belichting wat "vlak" overkomt. Sommige types laten toe de flitssterkte van beide helften afzonderlijk in te stellen, wat deels een oplossing is voor het vlakke licht. Als je over 2 afzonderlijke koppen beschikt, kun je het licht nog beter afstellen (met behoud van doortekening en eventueel licht op de achtergrond).
                  Ook deze flitsen blijken in de praktijk te hard licht af te leveren en ook hier worden vaak diffusors gebruikt (commercieel of zelfbouw).
                  Macro flitsers zijn doorgaan handiger in gebruik dan de constructies met standaardflitsers. Sommige hebben ook een paar ingebouwde LEDs om te helpen bij de scherpstelling (maar die zijn naar het schijnt niet sterk genoeg bij grotere vergrotingen).

Continu licht tenslotte is een ander verhaal. Voor gebruik buiten zijn LEDs wellicht de enige praktische oplossing (studiolampen kunnen natuurlijk ook voor een binnenhuis mini-studio voor macro). Het voordeel is dat dergelijke oplossing goedkoper is dan de speciale macro-flitsers en ook ... dat er continu licht is : handig bij de scherpstelling (zeker wanneer bij > 1:1 het licht sterk afneemt). Wat je door de zoeker ziet is ook wat je als resultaat krijgt (of toch beter in te schatten dan met flitslicht).
                  Maar dat continu licht is ook meteen het nadeel : je kunt namelijk niet "profiteren" van de korte belichtingstijd die eigen is aan flitslicht. De duur van een flits is extreem kort waardoor de bewegingsonscherpte (van jezelf én van het onderwerp) wordt voorkomen, handig bij macro > 1:1 waar elke minimale beweging door de zoeker een aardverschuiving lijkt ...

Persoonlijk werk ik tot op vandaag met een gewone flits op een articuleerbaar bracket. Ik ben nog in mijn experimentele fase voor een goede zelfbouw diffusor.
                  Wellicht zal ik ook nog naar een LED bijverlichting op zoek gaan om enerzijds gemakkelijker te kunnen scherpstellen en anderzijds meer het effect van een invulflits te krijgen (met zachtere schaduwen dus) en ook in de hoop meer licht in de achtergrond te hebben (zwarte achtergronden voorkomen zonder al te veel risico op bewegingsonscherpte). Ik hoop op deze manier "het beste van 2 werelden" te combineren.
                  Ik kan echter niet uitsluiten dat ik ooit toch een speciale macro-flits zal kopen, maar dan zal het zeker geen ringflits zijn.

Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
                  Terloops : hier loopt er ook nog een draadje in dit verband ...
                  Last edited by DominiekC; 28 juni 2012, 21:35.
                  Master the craft, and the art will follow.
                  Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                  http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SjoerdNikon Bekijk bericht
                    Er ringelt in mijn hoofd iets van ledverlichting (continu verlichting) als ring om de lens. Vraag me niet hoe en wat, maar dit is naar mijn idee én enerziezuinig, én een wat blauwere kleurtemperatuur, én het is continulicht, waardoor scherpstellen ook een stuk makkelijker gaat en je object niet wegvliegt/schrikt. (een vlieg zal dit niet merken omdat zijn visie met 200fps gaat ongeveer...)

Slechts mijn gedachte
                    Ik heb een tijdje geleden zoiets aangeschaft met 48 leds. Het is iets en het is niets, als je begrijpt wat ik bedoel. Je kan er een paar stops mee winnen, maar het is absoluut niet een waardige vervanger van een deftige ringflits. Zelf heb ik de MR14EX van Canon.

Een gewone opzetflits, is soms bruikbaar (als je genoeg werkafstand tov je onderwerp kan houden) maar veroorzaakt veel te vaak donkere 'slag'schaduwen. Ik heb vroeger wel eens gespeeld met off-camera flitsen , en met een flashbracket om beter te kunnen belichten ( of die schaduwen te vermijden ) maar niets gaat boven een goede ringflits.
                    Dat is mijn gedachte, natuurlijk...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Volgens mij moet je hem er boven houden.
                      Met eronder bedoel ik trager, een 125ste of zo dus.

Comment

Working...
                      X