Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Speedlite 540EZ flitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon Speedlite 540EZ flitser

ik heb een paar maanden geleden de canon 450D gekocht, maar vind dat de ingebouwde flitser veels te fel en direct flitst. nu wil ik een externe flitser kopen en heb ik er een gezien de Canon Speedlite 540EZ flitser. is deze goed voor de canon 450D?

en ik heb ook zo,n wit kapje gezien die je over je ingebouwde flitser kan zetten is deze ook goed?

alvast bedankt voor de reacties.

Re: Canon Speedlite 540EZ flitser

Als ik de interne flits gebruik houd ik vaak een stuk wit papier schuin voor de ingebouwde flits om deze te difusen. Werkt niet als je veel licht nodig hebt.

Je gaat hetzelfde bekomen met zo'n flash difuser
    kan gratis als je creatief bent:

Een externe flash geeft nog meer mogelijkheden. Zeker omdat 540 EZ meer dan dubbel de power heeft tov de interne flitser en je die nog eens naar overal kan draaien en dus kan gaan bouncen.
    Canon 550D + Canon 18-55 IS II + Canon 50 1.8 MKII + Tamron 70-300 VC USD + M42 glas: 50mm + 50mm macro + 35 mm + 135mm + 2xTC
    Op zoek naar fotomateriaal voor een prikje? Zoek hier eens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dushidiva Bekijk bericht
      ik heb een paar maanden geleden de canon 450D gekocht, maar vind dat de ingebouwde flitser veels te fel en direct flitst. nu wil ik een externe flitser kopen en heb ik er een gezien de Canon Speedlite 540EZ flitser. is deze goed voor de canon 450D?
      Neen, zo een oude 540EZ gaat niet automatisch werken op een 450D, enkel manueel. Je moet flitsers van de Canon EX reeks hebben (550EX, 580EX, 430EX,...).
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Zoals hierboven:Niet direct geschikt.Is een ATTL-flits gemaakt voor analoge camera's.
        Geen automatische flitsmeting bij digitale camera's.Manueel werkt hij op volle kracht.Zelfs diafragma volledig toeknijpen geeft op kortere afstanden nog overbelichting,zelfs bij de laagste ISO.Eventueel op te vangen met ND-filters.Handig en practisch is anders.
        Niet te gebruiken als slave.Ook niet met een slave-unit.De preflits gaat je flits te vroeg doen afgaan.Er bestaan wel oplossingen hiervoor,maar zorgeloos en betrouwbaar flitsen is er niet bij.
        Dus niet kopen,tenzij je wilt experimenteren,en dan nog.

Comment

Een EZ flitser is nog altijd populair als strobist flitser, zeker de 540EZ daar deze een uitschakelbare spaarstand heeft en 8 deelvermogens instelbaar zijn .

Op een digitale EOS kan je alleen werken in full manual ... de camera geeft ISO, brandpunt en diafragma door aan de flitser. Deze stelt hiermee zijn zoomreflector in, berekent de flitsafstand en toont die onderaan op de afstandsschaal van zijn LCD scherm ... voor occasioneel gebruik nog net doenbaar. Bij een camera zonder subinstelwiel (zoals de 450D) kan je best met diafragmavoorkeuze Av werken daar je het diafragma zult moeten aanpassen ifv de afstand tot het onderwerp en dit dan op het hoofdinstelwiel direkt instelbaar is. Voor een camera met subinstelwiel ( zoals de 5D) werk je in manual mode M.

Verder werkt het AF hulplicht van de flitser. De camera ziet ook wanneer de flitser klaar is en schakelt dan om.

Comment

Als eerste flitser neem dan zeker een canon EX of metz e-ttl compatibele flits. Die EZ heeft zeker voordelen en wordt veel goedkoper verkocht dan een equivalent EX model, maar van een EX ga je echt veel meer plezier hebben.

Comment

Een flitser kan jenormaal gesproken ook dimmen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Een flitser kan jenormaal gesproken ook dimmen.
                Inderdaad ... zoals ik geschreven heb, kent de 540EZ 8 vermogenstappen en is dus 7 stops dimbaar ... alzo heb je op 1/128 minder dan 1% van het volle vermogen

Comment

Working...
                X