Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Review Wacom Intuos 5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Review Wacom Intuos 5

Review: Wacom Intuos5 Touch + Wireless kit

Enkele maanden geleden introduceerde Wacom de vernieuwde versie van het professionele tekentablet Intuos 4. Zoals te verwachten werd de opvolger “Intuos 5” genoemd. Verder werd er eveneens een “Wireless Accessory Kit” op de markt gebracht zodat je zelfs niet meer met een kabel hoeft te zeulen.

De review over de Intous 4 kan je HIER lezen.

Tekentablet:
    Op de vraag “Wat is een tekentablet en waarvoor dient het?” krijg je het antwoord in de eerder geschreven review (hierboven staat de link), maar weet dat een tekentablet veel meer is dan enkel een middel om te tekenen.

Design:
    Het nieuwe tekentablet heeft een strak design met een mat-zwarte coating wat toch een verbetering is ten opzichte van zijn voorganger waar er nog bepaalde delen blinkend en andere delen mat-zwart waren. De blinkende delen werden al snel vuil door de vele vettige vingers. Op deze versie heb je dit probleem dus niet meer.

Aangezien niet enkel de toplaag, maar het hele tablet voorzien is van een soort anti-slip laag, voelt het erg prettig aan. Alle randen van het tablet zijn afgerond waardoor de overgang van je bureau naar het tablet erg geleidelijk is en dat voelt erg goed aan voor pols en onderarm.

Het tablet is zowel voor links- alsook rechtshandigen te gebruiken. Standaard staat hij ingesteld voor rechtshandigen, maar je kunt het tablet eenvoudigweg 180° draaien. In de instellingen duid je aan dat de knoppen van het tablet aan de rechtse kant staan en alles past zich automatisch aan.

Het tablet is voorzien van 8 knoppen, “Expresskeys” genaamd. In de vorige versie hadden ze elk hun eigen led display, maar deze zijn verdwenen in de nieuwe versie. Persoonlijk vind ik dit echt geen goede zet van Wacom omdat ik nu terug het gevoel heb met een Intous 3 te werken waar ik elke functie moet onthouden. Wacom verdedigt zichzelf doordat een simpele aanraking van deze keys al toont welke functie gebruikt kan worden, maar toch blijft het, zelfs na enkele weken, minder vlot werken. De “Touch ring”, welke 4 functies kan onthouden zoals bv het veranderen van laag in PS of AI of het scrollen verdween echter niet en dat is zeker een goede zaak.

Formaat:
    De Intuos 5 is verkrijgbaar in 3 verschillende formaten: S, M, L. Vermoedelijk doordat alle schermen die de dag van vandaag worden uitgebracht worden, wide-screen zijn, is de Intuos 5 hierop aangepast. Het actief veld moet namelijk een perfecte weerspiegeling zijn van je scherm.

De S-versie is héél klein. Als je dit tablet aanschaft, heb je een actief veld van 10cm x 15cm. Als je dus ultra mobiel moet zijn of eventueel een tabletje wilt gebruiken tijdens presentaties, kan dit handig zijn, maar persoonlijk zou ik toch een maatje groter overwegen.

De M-versie, welke ik gebruikt heb voor deze review, zal zeker de meest verkochte versie worden.
Deze heeft een actief veld van 22,5cm x 14cm. Op zich is dat redelijk klein als je op een groot scherm werkt, maar door de buitenafmetingen (38cm x 25cm) is het wel nog eenvoudig mee te nemen. Werk je met een scherm kleiner dan 22” of wil je het tablet regelmatig meenemen op de baan, dan is de M-versie ideaal.

Heb je een groter scherm, zou ik de L-versie aanraden. Deze versie heeft een actief veld van 32,5cm x 22cm. Als je deze afmetingen weerspiegeld op schermen van >24” of dual screens, dan werkt dit echt prettig, maar uiteraard is dit mijn persoonlijke mening.

Tip:
    De Intuos 5 touch is enkele mm’s groter dan een Apple Macbook Pro 15” laptop. Als je dus een beetje plaats over hebt in je laptop tas, past dit tablet er perfect bij.

Heb je een hekel aan kabels, kan je eventueel de “Wireless Accessory Kit” aankopen. Later hierover meer.

Grip Pen en penhouder:
    Wacom heeft zijn “Grip Pen” niet verbeterd, maar de 2.048 drukniveaus werkten al erg goed en vlot. De “schakelaar” op de zijkant van de “Grip Pen” is ook nog steeds aanwezig en kan door de gebruiker zelf ingesteld worden in het gebruikersmenu van Wacom. Bij de “Grip Pen” worden 5 standaard penpunten, 1 flexpunten, drie vilten penpunten en een strijkpunt meegeleverd. Hierdoor heeft de gebruiker een ruime keus om zijn werkzaamheden het best te kunnen uitvoeren. Deze penpunten kan je netjes opbergen in een penhouder zoals bij de Intuos 4. Deze kun je opendraaien, waarna er ruimte ontstaat om je extra penpunten te kunnen opbergen. Door deze uitvinding zal je de extra penpunten niet snel meer kwijt raken. Erg handig dus.

De “Grip Pen” is draadloos en werkt zonder batterij. Deze technologie noemt men bij Wacom “Elektromagnetische resonantietechnologie”. Kortweg komt het erop neer dat radiogolven worden gestuurd naar de pen en deze worden dan opnieuw geretourneerd voor positie-analyse. Deze fraaie techniek is door Wacom zelf ontwikkeld.

Wireless Asseccory Kit:
    Deze kit wordt geleverd in een klein doosje en eigenlijk is het doosje zo goed als leeg. Er zit een batterij in, een USB-transmitter en USB-receiver. De batterij dien je in het tablet te plaatsen door een klein beschermplaatje eenvoudig te verwijderen en de USB-transmitter plaats je eveneens in het tablet op de voorziene plaats. De USB-Receiver kan je dan in je pc steken. Deze laatste is erg klein gehouden zodat hij eventueel zelfs in je laptop kan blijven zitten zonder te hinderen. De hele installatie neemt hooguit 2 minuten in beslag en is erg eenvoudig.

Praktijk:
    Aangezien ik uitsluitend met Apple werk, zullen de meeste verwijzingen enkel voor mac geldig zijn. Windows/Linux gebruikers kunnen echter de nodige uitleg op de Wacom support site vinden.

Het installeren van het tekentablet en de software neemt slechts enkele minuten in beslag. Op de bijgeleverd cd-rom waarop het stuurprogramma staat, kun je ook een uitgebreide Nederlandse handleiding vinden.
Toch verkies ik het stuurprogramma van de site te downloaden want op die manier heb je altijd de laatste nieuwe driver.

Na het installeren van de software, kun je in de systeemvoorkeuren naar het Wacom icoontje gaan. Hier heb je de mogelijkheid om de standaard-instellingen te veranderen naar je eigen smaak. De veranderingen bij de ExpressKeys worden gelijk zichtbaar op het tekentablet door met je vinger over de ExpressKey’s te gaan, maar persoonlijk vond ik de vorige versie handiger doordat deze led displays had waarop de functie verscheen. Nu moet je eerder de functie onthouden of over de knoppen glijden om de functie te zien.

Een nieuwe functie die Wacom heeft geïntegreerd is “Touch”. Deze functie die we van Apple kennen, laat je toe op zonder de pen met je vingers je muiscursor te bewegen. Zo kan je voor 1-2-3-4 vingers, verschillende functies instellen. Dit is echt DE meerwaarde van dit nieuwe tablet.Hoewel ik gewoon ben met de pen te werken, merkte ik al na enkele dagen dat de pen enkel nog gebruikt werd voor het grafische werk in Lightroom, Photoshop of Illustrator. Heb je de muiscursor nodig voor Internet of Office toepassingen, kan je eenvoudigweg je vingers gebruiken. Eenvoudig, maar gewoonweg geniaal!

Voor de “Wireless kit” dien je de 3 onderdelen te plaatsen en vervolgens de USB-kabel aan te sluiten. De verbindingen worden dan gelegd en de batterij wordt opgeladen (dit kan tot 6 uur duren). Als alles opgeladen is, mag je de USB kabel verwijderen en kan je volledig draadloos werken. Dit werkt goed, maar jammer genoeg duurt het niet zo heel lang voor de batterij alweer leeg is, namelijk ongeveer een kleine 20 uur … Als je de discipline hebt om het tablet ’s avonds op te laden, kan je het overdag draadloos gebruiken.

Prijs:
    Zoals reeds eerder gezegd, zijn er 3 formaten in dit type tekentablet: S, M & L. De kleinste versie S kost je zo’n 225 Euro, maar deze is echt te klein. De grotere broer M kost je zo’n 370 Euro en is de meest geschikte versie voor het grote publiek. Je kunt dit formaat ook krijgen zonder “touch-functie”, maar dan gaat de meerwaarde van dit tablet verloren naar mijn gevoel. Wil je het grootste tablet L, dan betaal je 480 Euro. De Wireless Accessory Kit gaat over de toonbank voor een kleine 40 Euro.

Conclusie:
    Wacom heeft met de Intuos 5 Touch een mooi stuk gereedschap voor de professionele grafische gebruiker en ik kan het dan ook van harte aanbevelen. Het “touch” gegeven werkt aangenaam vlot en hapert nooit. De ergonomische vorm van het tablet is nagenoeg perfect en esthetisch gezien is het tablet ook een neusje van de zalm. De gebruikers die draadloos willen werken, hebben vanaf heden de mogelijkheid door een “Wireless Accessory Kit” aan te schaffen voor een zeer democratische prijs.

Tot slot wil ik de fabrikant Wacom nog bedanken voor het ter beschikking stellen van het tablet.

Met vriendelijke groeten,
    Sven Michiels
Working...
X