Ik wil gaan experimenteren met high speed sync flitsen voor macro's. (heb een 550 EX en MR-14 EX). Heb hier en daar verontrustende berichten gelezen over het risico dat je de flits dan kan oververhitten en eventueel om zeep helpen. Wie kan dit bevestigen of ontkennen ???
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
flitser oververhitten ?
Collapse
X
-
-
Re: flitser oververhitten ?
Bij hss flitsen brandt de flitsbuis gedurende een langere tijd dan tijdens gewoon flitsen, omdat die gedurende de ganse sluiterbeweging licht moet geven. Kan me wel inbeelden dat dat niet altijd gezond is.
Ch.www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -
-
Het leven is aan de durvers, ik zou me dus niet echt zorgen maken over dit feit. Händel met je gezond verstand en alles zal naar behoren verlopen. Ik heb nooit problemen ondervonden maar ik heb ook nooit gewerkt met de drive waarbij je tracht de flits te laten volgen met de drive van de camera. High speed sync geeft je de mogelijkheid om op alle snelheden in te flitsen. Mocht je der echt veel gebruik van maken is een batterypack voor je flits misschien wel aan te bevelen.
MVG Jeff C.Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Comment
-
Zit er ook niet gewoon een veiligheid ingebouwd, die het verder flitsen onmogelijk maakt wanneer de flits te warm komt?Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527
Comment
-
Als je niet te snel na mekaar flitst normaal geen probleem.Eventueel flitser even laten bekomen.
Maar wat is je bedoeling met die high speed sync in macro??
(louter nieuwsgierigheid,daar ik niet direkt het nut ervan in zie)
Comment
-
Ik heb (onder andere) een Tamron 180 mm macro. Met een flitssynchronisatietijd van 1/200ste sec is het dus nog steeds bijna ondoenlijk om vanuit de hand te trekken. (ik heb helaas geen 'vaste' hand). En een statief is niet aan mij besteed. Ik wil de sluitersnelheid dan ook naar 1/400 brengen ( bij F14). Heb gisteren al wat testen gedaan, en het ziet er goed uit. De flits heeft duidelijk wel wat meer 'werk'...
Comment
-
-
Ik ken niks van flitsen, maar zijn die ringflitsen niet geschikter (speciaal gemaakt vňňr) macrofotografie?
Of blijf je met zo'n ringflits met hetzelfde probleem zitten?Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527
Comment
-
Er zijn inderdaad ook ringflitsen speciaal voor macro-fotografie, maar dat maakt niets uit.(ik heb de MR-14EX) Het 'probleem' of liever beperking zit bij de camera. Max flitssynchronisatie bij mijn 550D is 1/200 ste, en bij mijn 40D 1/250 ste.
Comment
-
Een flits op zichzelf heeft maar een belicntingstijd van 1/1000 ,wat minder of meer.
Dat is de belichting van je onderwerp.Je sluitertijd doet er eigenlijk niet veel aan,tenzij je gaat spelen met de korrekte belichting van achtergrond.Dan heb je volgens de omstandigheden een korte of lange sluitertijd nodig.Maar bij normale macro
bepaalt de flitsduur van je de flits de belichting en niet je sluitertijd,tenzij je die extreem lang maakt .Dan kun je ook de achtergrond goed belichten.Bij hoge sluitertijd boven de flitssynchro,zal je achtergrond zwart zijn.Bij normale flitssynchro hoogst waarschijnlijk ook.Indien niet:draai je diafragma verder dicht.(heeft te maken met vergrotingsfactor,uittrek etc.)Vandaar dat ik niet goed inzie waarom je die HSS wil gebruiken
Flitssynchro 1/200,flits 1/1000.Belichting is 1/1000.
Comment
Comment