Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe leren fotograferen met ND filter?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hoe leren fotograferen met ND filter?

Hey,

Ik heb me al n tijdje geleden ND filters aangeschaft en had vandaag eindelijk eens een beetje tijd om wat te experimenteren. Maar dat viel helaas dik tegen. Ik was begonnen met de B+W 110 op verschillende diafragma's en sluitertijden geprobeerd van een paar seconden tot 30 of meer seconden. Enfin het trekt gewoonweg op niets om nog even te verduidelijken het gaat over wolken die ik wou fotograferen en beweging inkrijgen (bij gebrek aan lopend water in de buurt) Heeft er soms iemand tips om met die filters te leren werken of bepaald trucs.
    Alvast bedankt!

Re: hoe leren fotograferen met ND filter?

Leuk hé, ben zelf voor een graduele gegaan, die laat me toe om nog licht te meten op de lichtste stand, en dan pas ik het aantal stops aan in de sluitertijd als ik dat wil bereiken. Maar het an evengoed om bij veel licht toch een kleine scherptediepte te halen. dus altijd in het achterhoofd de driehoek ISO/Diafragma/Sluitersnelheid, meten welk licht je hebt, filter opschroeven en aanpassen waar nodig.

Deze link is misschien handig: http://www.myphotoaccessory.com/blog...y-filter-work/
    Last edited by Zappa; 14 april 2012, 19:02. Reden: link

Comment

Statief, camera erop en via diafragma voorkeur je diafragma instellen, focussen op je onderwerp, daarna je autofocus op de lens afzetten en ook de lens stabilisatie.

Je sluitersnelheid + diafragma + ISO neem je over naar de manuele stand.
      Schroef je ND filter op de lens en naargelang het aantal stops van je ND filter regel je de sluitersnelheid af.

bvb: belichting zonder filter: 1/125 f/16 ISO100
      belichting omgerekend met ND filter(10 stops): 8 sec. f/16 ISO100 (10 stops)
      nog een extra ND filter erbij (6 stops): 8 min. f/16 ISO100 (16 stops)

Als je een slimme telefoon hebt dan bestaan er applicaties voor om dit te berekenen.
      Of je kan ook met het wieltje elke keer een stop verzetten als hij zo is ingesteld.

Heb je geen hoge sluitersnelheid als je de camera naar de wolkjes richt?

Comment

Heb je geen hoge sluitersnelheid als je de camera naar de wolkjes richt?[/QUOTE]

Mijn eerste poging had ik een sluitertijd van 1/2 en diafragma van 3.5

Comment

Ik ben niet bekend met ND filters, maar ik denk dat het makkelijker is voor leden om oplossingen voor u probleem te geven als u enkele van die mislukte pogingen hier laat zien. Dan kan het probleem misschien sneller gevonden worden

Comment

Was dit met de filter erop (1/2 en f/3.5)?
            Misschien met een foto erbij kan het wat duidelijker worden!

Comment

Working...
            X