Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Speedlite 580EX II of wachten op de Speedlite 600EX?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Speedlite 580EX II of wachten op de Speedlite 600EX?

Ik ben aan 't overwegen om een externe flitser aan te schaffen voor mijn EOS 550D. Hij zal gebruikt worden voor indoor familie shots en eventueel ook in een kleine sporthal. Eén van de redenen waarom ik dit alsmaar bleef uitstellen, was het feit dat ik altijd twijfelde aan de robuustheid van een flitser. Zo'n dun flitser voetje en daarboven zo'n massaal gewicht (kop flitser). Ik heb altijd de indruk dat dit vrij snel zal afbreken.

De 2 hoofdkandidaten zijn de Speedlite 580EX II en de Speedlite 600EX. De Speedlite 600EX-RT is me veel te duur. De Speedlite 600EX is echter nergens verkrijgbaar en er is ook geen richtprijs/leveringstermijn beschikbaar. Ik heb zowel fotokonijnenberg als digicamshop hieromtrent gemaild, maar in beide gevallen was het antwoord: geen idee wanneer de 600EX beschikbaar zal zijn en ook nog geen idee over de richtprijs.

De vraag die ik mij vooral stel is of de 600EX veel robuuster is dan de 580EX II (voetje bvb). Anders zou ik net zo goed voor de 580EX II kunnen gaan. Want volgens mij voldoen beide modellen ruimschoots voor mijn behoeften.
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Re: Speedlite 580EX II of wachten op de Speedlite 600EX?

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
    Ik ben aan 't overwegen om een externe flitser aan te schaffen voor mijn EOS 550D. Hij zal gebruikt worden voor indoor familie shots en eventueel ook in een kleine sporthal. Eén van de redenen waarom ik dit alsmaar bleef uitstellen, was het feit dat ik altijd twijfelde aan de robuustheid van een flitser. Zo'n dun flitser voetje en daarboven zo'n massaal gewicht (kop flitser). Ik heb altijd de indruk dat dit vrij snel zal afbreken.

De 2 hoofdkandidaten zijn de Speedlite 580EX II en de Speedlite 600EX. De Speedlite 600EX-RT is me veel te duur. De Speedlite 600EX is echter nergens verkrijgbaar en er is ook geen richtprijs/leveringstermijn beschikbaar. Ik heb zowel fotokonijnenberg als digicamshop hieromtrent gemaild, maar in beide gevallen was het antwoord: geen idee wanneer de 600EX beschikbaar zal zijn en ook nog geen idee over de richtprijs.

De vraag die ik mij vooral stel is of de 600EX veel robuuster is dan de 580EX II (voetje bvb). Anders zou ik net zo goed voor de 580EX II kunnen gaan. Want volgens mij voldoen beide modellen ruimschoots voor mijn behoeften.
    Je maakt je zorgen om niks, ik heb nog nooit een flitser weten afbreken aan het voetje. Koop dus gewoon een 580.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Ik heb een 580 EX 1 in aanbieding, dan sla je twee vliegen in één klap, heb je kracht en kwaliteit voor 250 euro .

MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Bedankt voor het aanbod, maar de flitser die ik koop zal een nieuwe zijn.
        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Bedankt voor het aanbod, maar de flitser die ik koop zal een nieuwe zijn.
          ben ook altijd van de mening om een flits nieuw te kopen alhoewel je soms wel een koopje kunt doen. Qua robuustheid moet je niet bang zijn. Al die flitsen steken echt goed stevig in elkaar, zelfs mijn goedkopere YN-560 mkII ( 50-60 euro ) is stevig als een steen.

over wat voor sporthal en sport heb je het dan? want ik heb nog nooit in een sporthal geflitst ( bang om die sporters te verblinden en dan een hele meute op mij krijgen ) Voor familie moet je het niet doen met zoveel power hoor maar als centjes geen probleem zijn is de 580EX echt een prima ding, heb die ook en die is echt subliem
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
            ben ook altijd van de mening om een flits nieuw te kopen alhoewel je soms wel een koopje kunt doen. Qua robuustheid moet je niet bang zijn. Al die flitsen steken echt goed stevig in elkaar, zelfs mijn goedkopere YN-560 mkII ( 50-60 euro ) is stevig als een steen.

over wat voor sporthal en sport heb je het dan? want ik heb nog nooit in een sporthal geflitst ( bang om die sporters te verblinden en dan een hele meute op mij krijgen ) Voor familie moet je het niet doen met zoveel power hoor maar als centjes geen probleem zijn is de 580EX echt een prima ding, heb die ook en die is echt subliem
            Het gaat over mijn ex-club Aikido. De zaal zelf zal, schat ik, zo'n 5-8m breed en 15-20m diep zijn. Ik ben daar een keertje foto's gaan nemen met mijn 50mm F/1.8 @ F/2.0, 1/500 sluitertijd en ISO 1.000. Wat mij betreft teveel ruis en te weinig scherpte (lag niet enkel aan de beperkte scherptediepte bij F/2.0, maar ook aan het feit dat die lens gewoon vrij soft is bij F/2.0 en het regelmatig falen van AI Servo).

Comment

Het gaat over mijn ex-club Aikido. De zaal zelf zal, schat ik, zo'n 5-8m breed en 15-20m diep zijn. Ik ben daar een keertje foto's gaan nemen met mijn 50mm F/1.8 @ F/2.0, 1/500 sluitertijd en ISO 1.000. Wat mij betreft teveel ruis en te weinig scherpte (lag niet enkel aan de beperkte scherptediepte bij F/2.0, maar ook aan het feit dat die lens gewoon vrij soft is bij F/2.0 en het regelmatig falen van AI Servo).
              heb je dan niet eerder een lens probleem dan een flits probleem?
              UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Ik ga de flitser dan ook gebruiken voor indoor familie shots. In de sporthal hoeft niet per sé, maar kan eventueel. Ik zou het eigenlijk vooral een body probleem noemen. Met bvb een 5D Mark III en dezelfde lens zou ik (veel) minder problemen ondervinden omdat ik dan lekker hoog in ISO kan gaan. Het enige probleem zou dan de occassionele misfocus zijn. Een flitser kan dit probleem volgens mij wel (gedeeltelijk) oplossen of op z'n minst voor betere resultaten zorgen. De lichtmeter van mijn camera zegt namelijk dat er bij F/2.0 en 1/500 zo weinig licht is dat ISO 1.000 gebruikt moet worden (dus van ISO 100 naar ISO 1.000 -> 3,25 stops). Als ik F/2.8 kan gebruiken i.p.v. F/2.0 dan is het probleem van soft zijn al opgelost. Vanaf F/2.8 is de lens haarscherp in het centrum. De scherptediepte zal ook toenemen. Wie weet is een sluitertijd van 1/250 zelfs genoeg. Door de flitser zal de lichtmeter concluderen dat er veel meer licht aanwezig is en dus een lagere ISO waarde voorstellen. Een andere optie is om mijn 70-200 F/4L IS USM te gebruiken (die ik toen nog niet had). Maar zonder flitser kan ik dat wel vergeten vanwege de F/4. Als ik aan deze lens de 5D Mark III zou koppelen, dan was mijn probleem in de sporthal volledig van de baan, zelfs zonder flitser.

Comment

Misschien wel, de 50/1.8 gaat nogal snel hunten bij slecht licht. Maar met een flitser op de camera gaat dat veel beter, omdat hij dan focus-assist krijgt van de flitser.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                    Je maakt je zorgen om niks, ik heb nog nooit een flitser weten afbreken aan het voetje. Koop dus gewoon een 580.
                    ik wel,mijn vorig model 430 ex is aan de voet afgebroken,met het nieuwe type 430 ex dat ik nu heb is die kans klein omdat er een metalen voetje opstaat!
                    grts; M

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door meuwi Bekijk bericht
                      ik wel,mijn vorig model 430 ex is aan de voet afgebroken,met het nieuwe type 430 ex dat ik nu heb is die kans klein omdat er een metalen voetje opstaat!
                      Ik vind de 50mm f/1.8 zijn autofocus veel te traag voor sport (in mijn geval basketbal). Een flits of andere body gaat dat niet verhelpen.
                      Fotografie is leren kijken.
                      http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Hmmm... Nu begin ik toch hard te twijfelen om niet voor de Speedlite 600EX-RT te gaan. Hij is vandaag 60 euro in prijs gedaald (nu nog 639 euro). Dik overkill natuurlijk, maar deze reden doet mij erg twijfelen:

Een korte quote uit een artikel op Photo Tips Online:

During the past years, photographers were reporting occasional problems with the hot shoe connection of Speedlite 580EX II. While this problem did not seem to be a major one and could be overcome with some tricks, it was common enough, so Canon made a note of it and completely redesigned the hot shoe contacts on the new 600EX Speedlite series.
                        Jammer dat er geen richtprijzen/levertermijnen beschikbaar zijn voor de 600EX (non-RT versie).

Comment

De Speedlite 600EX-RT lijkt al af te vallen. Dit kwam ik tegen in de manual (zie link rechtsboven) van de Speedlite 600EX-RT:

Also, when using the flash with a film or digital camera released up to 2011, the following restrictions apply.
                          1. The flash sync speed is 1 increment slower
                          Check the flash sync speed (X = 1/*** sec.) of your camera, and shoot with a shutter speed up to a maximum of 1 stop slower than the flash sync speed (Example: When X = 1/250 sec., radio transmission wireless shooting is possible from 1/125 sec. to 30 sec.). Also, high-speed sync shooting is not possible. When you set the shutter speed 1 increment slower than the flash sync speed, the <!Tv> warning icon will appear.
                          2. Group flash is not possible (p.65).

Comment

Bij studio73 is die onder de 600 EUR grens gezakt, al is het maar net: 599 EUR. Vorige week was die nog 679 EUR dacht ik.

De 580 EXII daarentegen is ook weer goedkoper, met dank aan de cashback van Canon: 434 EUR.

linkje: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...-flitsers.html
                            Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

Ik ga de flitser dan ook gebruiken voor indoor familie shots. In de sporthal hoeft niet per sé, maar kan eventueel. Ik zou het eigenlijk vooral een body probleem noemen. Met bvb een 5D Mark III en dezelfde lens zou ik (veel) minder problemen ondervinden omdat ik dan lekker hoog in ISO kan gaan. Het enige probleem zou dan de occassionele misfocus zijn. Een flitser kan dit probleem volgens mij wel (gedeeltelijk) oplossen of op z'n minst voor betere resultaten zorgen. De lichtmeter van mijn camera zegt namelijk dat er bij F/2.0 en 1/500 zo weinig licht is dat ISO 1.000 gebruikt moet worden (dus van ISO 100 naar ISO 1.000 -> 3,25 stops). Als ik F/2.8 kan gebruiken i.p.v. F/2.0 dan is het probleem van soft zijn al opgelost. Vanaf F/2.8 is de lens haarscherp in het centrum. De scherptediepte zal ook toenemen. Wie weet is een sluitertijd van 1/250 zelfs genoeg. Door de flitser zal de lichtmeter concluderen dat er veel meer licht aanwezig is en dus een lagere ISO waarde voorstellen. Een andere optie is om mijn 70-200 F/4L IS USM te gebruiken (die ik toen nog niet had). Maar zonder flitser kan ik dat wel vergeten vanwege de F/4. Als ik aan deze lens de 5D Mark III zou koppelen, dan was mijn probleem in de sporthal volledig van de baan, zelfs zonder flitser.

Mmmmm, je lichtmeter meet het licht dat er is, niet het licht dat gaat komen hé. Dus:
                              - je plaatst je camera in de manuele modus
                              - je kiest de passende sluitersnelheid voor de job, boven 1/250 werken met High speed sync op de flits. Maar eerste testen binnen de syncspeed.
                              - Je kiest je diafragma in functie van de brandpuntafstand van je lens, en de gewenste dieptescherpte.
                              - je kiest je ISO voldoende hoog, maar ook niet te hoog 800 ISO mag geen probleem zijn.
                              - Je zet je flits op ETTL en eventueel High speed sync

En dan ga je fotograferen ...

Probeer dit eens, en vergelijk de resultaten.

MVG, Jeff C.
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
                              X