Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatie & zonnekap

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatie & zonnekap

Beste

Sinds enkele weken ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste reflexcamera ( Canon EOS 600D - 18-135 Lens )

Na wat foto's te trekken en te experimenten hebben sommige mensen mij nu aangeraden om een zonnekap te kopen en zeker een polarisatiefilter ( en best van B+W of Hoya ).

Graag had ik even via dit forum jullie ervaringen gehoord.

Wat de zonnekap betreft denk ik dat ik enkel maar de EW-73B kan kiezen ( of ben ik verkeerd? )

Wat de polarisatiefilter betreft heb je natuurlijk meerdere mogelijkheden, maar wat is nu eigenlijk goed? mijn idee ging naar: B+W Circulair Polarising MRC 67E(Slim)

Graag jullie ervaringen en opmerkingen zodat ik zeker het juiste koop en kan verdergaan met de fotografie!

Re: Polarisatie & zonnekap

De zonnekap klopt, dat is je enige keuze. En een zonnekap is een goeie bescherming voor het frontelement van je lens (camera even op tafel zetten etc.)
    De polarisatiefilter hoeft niet per sé een slim filter te zijn, maar 't is een veilige keuze want op 18mm ga je al relatief breed.
    Zeggen dat je absoluut een polarisatiefilter nodig hebt is overdreven, je verliest er altijd een paar stops licht bij, maar in de hoogzomer of in het zuiden (als er dus altijd lucht genoeg is) staat die altijd opd elenzen bij mij.

Comment

Polarisatiefilter: klik
      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
      flickr

Comment

Mocht je het niet weten ... Pola filter en (standaard) zonnekap samen, dat gaat meestal niet ... (wegens de "toegang" die je nodig hebt om het pola filter te kunnen verdraaien)

Comment

Goeie opmerking... Ik had gisteren op gent Wevelgem soms last van licht die binnenkwam die ik niet echt wou .. moest sowieso tegen licht trekken anders kon ik de renners niet van vooraan trekken.

Ik wil me zeker een polarfilter kopen omdat ik foto's heb gezien waar je echt wel contrast hebt bij sommige dingen ( zoals wolken, weerspiegeling op water,... )

De zonnekap zal ik denk ik wel kunnen gebruiken wanneer ik op reis naar Turkije ga.
          Alleen zal ik dan moeten kiezen wat ik erop steek, De zonnekap of filter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sven casteur Bekijk bericht

De zonnekap zal ik denk ik wel kunnen gebruiken wanneer ik op reis naar Turkije ga.
            Alleen zal ik dan moeten kiezen wat ik erop steek, De zonnekap of filter
            Koop geen polafilter omdat anderen het je aanraden, koop het enkel als je het mist. Ik heb ook een polafilter gehad, gebruikt en terug verkocht. Een enkele keer werden mijn foto's er beter van, maar meestal niet, en nu ik hem verkocht heb mis ik hem niet hoor. Relfecties van water verdwijnen met zo een filter, blauwe lucht wordt donkerder en wolken witter... maar is dat mooier??? Soms wel, maar meestal niet, maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.

Comment

Klopt, maar als ik de foto's bekijken met een polarfilter genomen vind ik die toch mooier.
              Sowieso kom er een B+W Circulair Polarising MRC 67E(Slim) op.

Wat de zonnekap betreft twijfel ik nog... de zonnekap is tenslotte toch niet zo groot dus zou dit problemen geven met beide erop? of is dit totaal uit den boze?

Kan ik nog makkelijk met mijn polarfilter draaien wanneer de standaard zonnekap erop zit?

Comment

Als je die zonnekap van Canon koopt bestaat de kans dat je niet aan je CPL gaat kunnen draaien.

Je koopt je beter een dunne CPL met een schroefdraad vooraan(B+W heeft er geen dacht ik), dan kan je daarop een (wijde) zonnekap schroeven en aan de zonnekap draaien om je CPL te bedienen.

Ik ben tevreden over de Marumi (Super) DG CPL's die zijn dun en hebben een schroefdraad vooraan.

Sven
                Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Mocht je het niet weten ... Pola filter en (standaard) zonnekap samen, dat gaat meestal niet ... (wegens de "toegang" die je nodig hebt om het pola filter te kunnen verdraaien)
                  Op een UWA valt dat meestal heel goed mee hoor, op een WA ook met wat oefening. En er zijn zonnekappen op de markt met een uitsparing omdat juist wel toe te laten.

Comment

Working...
                  X