Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag hulp met een oudje..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Graag hulp met een oudje..

Ik heb sinds een jaar een Gossen LunaSix 3 met een voorzet stuk.

Heeft er iemand ervaring mee hoe dat te gebruiken?

Er zijn namelijk op dat voorzetstuk een instelling voor bepaalde graden.

Er zit ook een venstertje waardoor je kunt kijken...Moet dat op afstand of kan je daar rechtstreeks door kijken.
    En als je meet moet er dan rekening gehouden worden met de lichtinval m.a.w als je hem op 7 ° zet of op 15 ° dat je dan een aantal stops moet hoger gaan of niet?

Ik ga deze voornamelijk gebruiken voor landschappen dus op statief en omdat ik mijn positie van compositie niet wil aanpassen door spotmeting te doen op de drie aparte delen in de foto zoals lucht,middenplan en voorgrond.
    Dus compositie bepaal ik dadelijk en daarna ga ik manueel licht meten met de lichtmeter.

Nu meet ik licht op de delen apart en onthoud deze waarden maar dat is nu verleden tijd.
    De Histogram daar werk ik wel mee.
    Laat het maar komen zou ik zeggen en eventuele links naar het gebruik ervan is altijd welkom.
    Ik heb de handleiding van de lichtmeter wel maar niet van het voorzetstuk..
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

Re: Graag hulp met een oudje..

Ik denk dat het voorzetstuk eerder dient om een kleine zone uit je beeld specifiek gaan te meten, een beetje richting spotmeting ... ???

aan de titel te lezen hier dacht ik eerder aan een rolstoel of zo

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
    Ik heb sinds een jaar een Gossen LunaSix 3 met een voorzet stuk.

Heeft er iemand ervaring mee hoe dat te gebruiken?

Er zijn namelijk op dat voorzetstuk een instelling voor bepaalde graden.

Er zit ook een venstertje waardoor je kunt kijken...Moet dat op afstand of kan je daar rechtstreeks door kijken.
    En als je meet moet er dan rekening gehouden worden met de lichtinval m.a.w als je hem op 7 ° zet of op 15 ° dat je dan een aantal stops moet hoger gaan of niet?

Ik ga deze voornamelijk gebruiken voor landschappen dus op statief en omdat ik mijn positie van compositie niet wil aanpassen door spotmeting te doen op de drie aparte delen in de foto zoals lucht,middenplan en voorgrond.
    Dus compositie bepaal ik dadelijk en daarna ga ik manueel licht meten met de lichtmeter.

Nu meet ik licht op de delen apart en onthoud deze waarden maar dat is nu verleden tijd.
    De Histogram daar werk ik wel mee.
    Laat het maar komen zou ik zeggen en eventuele links naar het gebruik ervan is altijd welkom.
    Ik heb de handleiding van de lichtmeter wel maar niet van het voorzetstuk..
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Bij Googlen was het derde onderwerp: de handleiding.....
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Is dit alles?
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Het is geen echte spotmeting maar eerder een tele meting.De rode circel is 15° en de kleinere groene is 7.5°
          Bij het plaatsen van de tele adapter dient u erop te letten dat het witte diffusorkapje van de Lunasix zich rechts van u bevind zodat het in de uitsparing van de Tele adapter valt.
          Hoe aflezen, onderaan de Lunasix 3? gele wijzerplaat staat een geel driehoekje dit de standaart belichting zonder de tele adapter, met de adapter erop leest u af op de rode of de groene circel naast die gele driehoek.
          De meethoek 15 of 7.5° moet u instellen met het zwarte schuifje op de tele adapter, schuifje naar links is 15° en schuifje naar rechts is 7.5°
          De onderste witte wijzerplaat moet op 0 staan als je geen belichtingscorrecties moet doen.
          Als je nog vragen hebt stel ze dan maar, succes ermee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
            Het is geen echte spotmeting maar eerder een tele meting.De rode circel is 15° en de kleinere groene is 7.5°
            Bij het plaatsen van de tele adapter dient u erop te letten dat het witte diffusorkapje van de Lunasix zich rechts van u bevind zodat het in de uitsparing van de Tele adapter valt.
            Hoe aflezen, onderaan de Lunasix 3? gele wijzerplaat staat een geel driehoekje dit de standaart belichting zonder de tele adapter, met de adapter erop leest u af op de rode of de groene circel naast die gele driehoek.
            De meethoek 15 of 7.5° moet u instellen met het zwarte schuifje op de tele adapter, schuifje naar links is 15° en schuifje naar rechts is 7.5°
            De onderste witte wijzerplaat moet op 0 staan als je geen belichtingscorrecties moet doen.
            Als je nog vragen hebt stel ze dan maar, succes ermee.
            Heb ondertussen al wat geprobeerd en ik moet zeggen dat het goede resultaten geeft.
            M.a.w de waardes zijn hetzelfde als mijn spotmeeting van de camera...
            Als ik nog vragen heb dan zal ik dat zeker doen..
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Het BD lid met de naam L. Cavalier heeft U over het gebruik van het telestuk op Lunasix 3 volgens mij reeds voldoende uitleg gegeven over de diverse toepassingen van lichtmeting met deze combinatie.
              Deze uitleg is niet alléén volledig, maar is bovendien zeer correct.
              Aan U om één en ander nu in de praktijk te testen.
              Maar blijf niet testen tot in het oneindige. Blijf eerder fotograferen en goede foto's maken.
              Groeten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans2 Bekijk bericht
                Het BD lid met de naam L. Cavalier heeft U over het gebruik van het telestuk op Lunasix 3 volgens mij reeds voldoende uitleg gegeven over de diverse toepassingen van lichtmeting met deze combinatie.
                Deze uitleg is niet alléén volledig, maar is bovendien zeer correct.
                Aan U om één en ander nu in de praktijk te testen.
                Maar blijf niet testen tot in het oneindige. Blijf eerder fotograferen en goede foto's maken.
                Groeten.
                Ik heb deze meter al gebeukt en ik moet zeggen dat het niet zo moeilijk is.
                Hij doet juist wat ik wil en dat is belangrijk.
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Working...
                X