Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterijlading Sony NEX5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Batterijlading Sony NEX5

Ik heb een Sony NEX5 onder test (een vrij recent toestel, van een vriend) ... Tot mijn verbazing merk ik op dat de batterij (Info-Lithium) vrij snel "leeg" loopt bij niet gebruik van het toestel.
    Kan iemand bevestigen dat dit het normaal gedrag is van Info-Lithium of ligt dat aan de constructie van de Nex5? Ik heb gelezen dat de batterij ook dient om een aantal "interne functies" (ook via bijkomende batterij?) te voeden. Maar zo snel leeg lopen ?? (een paar weken) dat vind ik toch vreemd. Vergeleken met de klassieke Canon batterijen gaat dit razen snel. Hiermee vergeleken verliest Canon "nauwelijks" capaciteit over de wintermaanden.
    Iemand een idee?
    TIA

Re: Batterijlading Sony NEX5

Enkel bij versie 1 van de firmware was dit een "gekend probleem"...maar het zou mij heel sterk lijken als je geen andere versie dan versie 1 zou hebben... kan je controleren door bij instellingen (het valiesje in het menu) naar versie te scrollen.

Ik ondervind dergelijke snelle drainage van de batterij niet wanneer de camera uit staat...ik zou alleszins updaten naar de recentste versie (versie 5 ondertussen), meer kan je niet doen. (tenzij het echt een defectje aan de camera is -> garantie)

ps: ik veronderstel dat je bedoelt dat de camera uit staat en batterij zuipt...en niet in stand-by want dan is het vrij "normaal".

Comment

Firmware is Ver.04 en het verlies gebeurt met de schakelaar op OFF ... Ik zal ondertussen Ver.05 installeren en het ff in het oog houden.

edit: de ver.05 staat schijnbaar NIET op de Sony site van Belgie??

edit2: deze FW upgrade verandert niets fundamenteels behalve uitgebreide support voor de LA-EA2 lens adapter en verbeterde functionaliteit in de Nex-VG10 Handycamcorder (behalve hidden features natuurlijk)
      Last edited by Guest41; 10 maart 2012, 14:35.

Comment

Het is ook mogelijk dat de accu zelf de schuldige is.
        Lithium-ion accu's hebben normaalgezien erg weinig last van zelfontlading, maar als ze defect is, dan kan ze daar wel last van krijgen.
        Als het daar aan ligt, dan is het best om die zo snel mogelijk te vervangen, want een defecte lithium-ion accu kan gevaarlijk zijn (als het mis gaat, dan is het meestal wel tijdens de laadcyclus, niet bij het ontladen, tenzij ze inwendig in kortsluiting gaat).

Haal de accu uit het toestel, als ze dan ook nog leeg is na een paar weken "rust", dan moet je ze vervangen.
        Als de accu dan nog de volledige capaciteit heeft, dan zit het probleem in de camera.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Bedankt BB@ ... 't is zo logisch dat ik er zelf had kunnen aan denken ... ... Batterij is juist geladen .. sticker er op met de datum en wachten maar ... (en checken)
          (Ik weet ook niet wat de eigenaar er mee uitgespookt heeft natuurlijk, misschien te lang ontladen gelaten?)

edit: van Wiki
          "....On the other hand, smart Li-Ion batteries do self-discharge, due to the small constant drain of the built-in voltage monitoring circuit. This drain is the most important source of self-discharge in these batteries...."

edit2:
          ik had beter eerst mijn huiswerk gemaakt .. haast & spoed ..
          "Reviving Sony Info-Lithium Batteries ...

.... Firstly, if you want to get the maximum life out of them they must be used, and topped up regularly. They discharge (without use, removed from the camera) at approximately the rate of 10% a month. So if you only get your camcorder out of it’s case once a year for holidays you’re probably going to end up with a dead battery. ...."
          Last edited by Guest41; 10 maart 2012, 17:21.

Comment

De 2 batterijen (1 originele en 1 kloon) van mijn A55 vertonen hetzelfde fenomeen.
            Dus gouden regel: regelmatig opladen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
              De 2 batterijen (1 originele en 1 kloon) van mijn A55 vertonen hetzelfde fenomeen.
              Dus gouden regel: regelmatig opladen.
              Bedankt ... het lijkt idd een goede regel om dit type batterijen eens om de 4-6 weken "bij" te laden ...

Comment

Working...
              X