Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schermen kalibreren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Schermen kalibreren

Setup: iMac + Led cinema display.
    Ik krijg de 2 schermen manueel maar niet gelijk en wil hiervoor dus een kalibratie toestel aanschaffen.
    Eerst sprong de Spyder 4 pro me in het oog voor z'n mogelijkheden naar meerdere schermen en iOS devices. Posts hier raden echter meer de X-rite i1pro aan, maar het is me niet duidelijk of deze multi-display opties heeft.
    Wat zijn jullie tips en ervaringen hieromtrent?

Re: Schermen kalibreren

Ik heb geen ervaring met beide, maar op het je er nog wat gemakkelijker op te maken. De colormunki schijnt ook héél goed te zijn.

Ik gebruik nog de Spyder 2, eenvoudig toestelletje.
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Ik heb vandaag een extra scherm gekocht dat ik bij op de laptop heb aangesloten.
      Ik dacht dat de laptop groot genoeg was toen ik hem kocht (18,4inch) maar vond het toch niet aangenaam werken in LR.
      Maar nu heb ik ook zo'n probleem, ik gebruik een datacolor spyder 3pro en heb vandaag de twee schermen verschillende malen gecalibreerd.....
      En blijf een flink verschil hebben in kleur
      Weet er iemand waar dat aan ligt? Of /en er een oplossing is?
      Laptop is een HP hdx18, en scherm is een LG IPS 235

alvast bedankt
      D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
        Ik heb vandaag een extra scherm gekocht dat ik bij op de laptop heb aangesloten.
        Ik dacht dat de laptop groot genoeg was toen ik hem kocht (18,4inch) maar vond het toch niet aangenaam werken in LR.
        Maar nu heb ik ook zo'n probleem, ik gebruik een datacolor spyder 3pro en heb vandaag de twee schermen verschillende malen gecalibreerd.....
        En blijf een flink verschil hebben in kleur
        Weet er iemand waar dat aan ligt? Of /en er een oplossing is?
        Laptop is een HP hdx18, en scherm is een LG IPS 235

alvast bedankt
        Je maakt één kleurprofiel op de laptop, en er worden twee verschillende beeldschermen gebruikt. De grafische kaart van de laptop kan geen verschillend kleurprofiel verwerken voor het scherm van de laptop + een ander scherm.
        Je krijgt dus altijd maar één kleurprofiel dat aangepast is aan het scherm dat je laatst hebt gekalibreerd.

Bij een laptop is de kijkhoek dan ook nog heel belangrijk, als je het scherm een paar graden hoger of lager draait, dan krijg je meestal een totaal andere weergave. Dat is de reden waarom ik mijn laptop bijna nooit gebruik voor fotobewerking.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Je maakt één kleurprofiel op de laptop, en er worden twee verschillende beeldschermen gebruikt. De grafische kaart van de laptop kan geen verschillend kleurprofiel verwerken voor het scherm van de laptop + een ander scherm.
          Je krijgt dus altijd maar één kleurprofiel dat aangepast is aan het scherm dat je laatst hebt gekalibreerd.

Bij een laptop is de kijkhoek dan ook nog heel belangrijk, als je het scherm een paar graden hoger of lager draait, dan krijg je meestal een totaal andere weergave. Dat is de reden waarom ik mijn laptop bijna nooit gebruik voor fotobewerking.

Dat klinkt heel aannemelijk maar als ik datacolor open vraagt hij welk scherm ik wil kalibreren, ze hebben dus elk hun eigen instellingen,één als lcd-scherm en één als laptopscherm , en je moet ze apart kalibreren.

De kaart die er in zit is een nvidia geforce 9600m gt.

Als je toggelt tussen voor en na is het ook enkel het scherm dat je net gedaan hebt dat voor en na laat zien.
          Het andere verandert niet van keur o.i.d.
          Je slaat de resultaten indien oke ook op onder een eigen naam
          Dus ik weet het niet meer, ik heb het gedaan in de dag en s'avonds om zo weinig mogelijk lichtinvloed te hebben.
          D800 en een goed glasservies

Comment

Je calibreert beide en dan moeten ze er ongeveer gelijk uitzien. Ik raad de http://tweakers.net/pricewatch/28651...splay-pro.html of de http://www.cameratools.nl/default.as...il=XRITCMUNDIS aan.
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Ik heb ook de spider gehad en ben op aanraden van kenners overgeschakeld op de xrite i1 dispay pro. Nog geen moment spijt van gehad. Niet twijfelen!

Comment

Het probleem van 2 schermen die maar niet goed gekalibreerd kunnen worden is vaak dat er vaak maar 1 LUT (Lookup table) in de videochip zit. Geavanceerde videokaarten hebben namelijk 2 LUT's. Als je naast een PCI-X videokaart ook een geïntegreerde videochip hebt is het soms aan te raden om beiden te activeren en sluit je het ene scherm aan op de externe en de andere op de interne videokaart. Zo kunnen beide LUT's dan toch het profiel laden. Bij een enkelvoudige LUT moet de videokaart gaan schipperen welke data van het profiel in die LUT geladen moeten worden. Scherm 1 zegt A en scherm 2 zegt B en dan krijg je natuurlijk een conflict in die LUT. Gevolg: inconsistente kleuren.
                Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Working...
                X