Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afwisselend gebruik geheugenkaarten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Afwisselend gebruik geheugenkaarten

Het voorbije weekend kreeg ik van iemand de raad om niet steeds dezelfde geheugenkaart te gebruiken, maar af te wisselen. Ik heb een aantal kaarten maar gebruik meestal dezelfde. Hij raadde aan om de ene week met nr 1 te werken, dan nr 2 enz enz en als het hele rijtje af is terug opnieuw met nr 1.
    Nu doe ik dat wel met mijn 2 batterijen, omdat ze dan afwisselend opgeladen worden en niet telkens dezelfde batterij vol en leeg gemaakt wordt.
    Is dit voor geheugenkaarten zinvol of niet ? En nu is het aan jullie.....
    Greetzzzzzzzzzzzz......
    Wonnie
    www.spectare.be

Re: Afwisselend gebruik geheugenkaarten

ik gebruik drie kaarten in volgorde. Meer omdat ik dan nog een tijdje een extra backup op het kaartje heb. De automatische backup van mijn harde schijven wordt slechts om de week gemaakt.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

De enige reden om een andere kaart te gebruiken, is dat je de data op de eerste kaart kunt laten staan als zekerheid tot je na het copiëren naar HDD ook een backup maakt.

Te velde lukt dit niet altijd, hoewel dit vandaag geen probleem mag zijn. Ik gebruik voor de copie een netbook, en maak gelijk twee backups op stick. Als ik in een hotel of appartement of zo verblijf (of op mijn boot), dan maak ik ook backups naar 2 externe HDDs. HDDs, sticks en netbook worden niet samen bewaard.

Maar eigenlijk kun je beter één kaart verslijten, en als die problemen geeft overstappen op je reservekaart, dan beide gelijkmatig te verslijten, en tot de vaststelling komt dat geen van beide nog betrouwbaar zijn. Dit zal steeds gebeuren wanneer je belangrijke beelden moet schieten, en er geen winkel te bespeuren is....

Kleine voetnoot: ik kan in de D7000 twee kaartjes kwijt, waarbij de tweede oa als backup voor de eerste kan dienen. Dit gebruik ik uiterst zelden.
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wonnie Bekijk bericht
        ........ Ik heb een aantal kaarten maar gebruik meestal dezelfde.....
        Nu doe ik dat wel met mijn 2 batterijen, omdat ze dan afwisselend opgeladen worden en niet telkens dezelfde batterij vol en leeg gemaakt wordt.
        ... En nu is het aan jullie.....
        en zo werk ik al jaaaaaaaren .
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Misschien niet helemaal on topic:

Ik kreeg ooit de raad om meerdere kleinere kaarten te gebruiken ipv één grote. De reden is dat wanneer 1 kaart beschadigd raakt, je niet je hele werk kwijt bent.
          Dus gebruik ik nu vooral 1 sd van 8GB

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
            Misschien niet helemaal on topic:

Ik kreeg ooit de raad om meerdere kleinere kaarten te gebruiken ipv één grote. De reden is dat wanneer 1 kaart beschadigd raakt, je niet je hele werk kwijt bent.
            geld meer bij verlies denk ik.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik bepaal de capaciteit van de kaart aan de hand van het maximum aantal foto's dat ik maak voordat ik ze naar HDD copiëer. Ik werk in RAW+JPG Fine, ruim gerekend is dat 30MB/beeld, hetzij ongeveer 35 foto's per GB. A rato van - bij "veelschieterij" - zo'n 200 beelden per dag heb ik aan een 8GB genoeg. Maar omdat het wel eens gebeurt dat ik geen copie kan maken, neem ik twee kaartjes van 16GB mee, waarbij de tweede voor de in-camera backup dient. Of 4 van 8GB, ook goed. Zo kom ik twee dagen ver.

Comment

Ik gebruik één kaart van 8GB en als die vol is gaat er af en toe een 4GB in. Ik zie geen enkel nut van kaarten achter elkaar te gebruiken in een schama.

Ook het opsplitsen van één grote kaart in meerdere kleine om dat er weleens één kapot kan gaan weegt volgens mij niet op tegen verliezen(kaart in de camera kun je moeilijk verliezen), verkeerde kaart in de camera doen enz..

In 10 jaar digitale fotografie heb 1X een kapotte CF-kaart gehad, maar dat kwam door de wasbeurt en 2x een defecte SD-kaart en dat was een mechanisch defect bij kleine blokkeerschakelaartje.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  In 10 jaar digitale fotografie heb 1X een kapotte CF-kaart gehad, maar dat kwam door de wasbeurt.
                  Dan neem je toch een kaart voor een onderwatercamera!!

Comment

raar want ik heb destijds enkele vollopers gehad onderwater (zout) en het enige dat nog bruikbaar was waren jijst de cf kaartjes
                    Albums

Comment

Ik denk niet dat het water het probleem was, maar eerder de temperatuur.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Mijn GSM nam een paar jaar terug ook een bad in Bruinisse, GSM naar de haaien (ja, grote witte haaien in de haven van Bru), maar mijn sim-kaartje was intact. Wel vervangen door Proximus, maar volledig operationeel.

Een electrisch toestel dat zonder voeding (uit, dus) in zout water dondert maakt veel kans om te overleven, maar als het aan staat komt er gelijk electrolyse op gang, en is het ding naar de Filistijnen (Die zitten daar ook)

Het beste is de boel asap onder te dompelen in zoet water, en eventueel zo naar de hersteller te brengen, of zelf demonteren en met warme lucht (haardroger) drogen.

Voor de gewassen CF-kaartjes denk ik ook dat het wat warm was, en de detergenten zullen zeker "geholpen" hebben. Je kunt zo'n kaartje ook niet even openschroeven.

Comment

Ik heb zelfs voorgehad dat een geheugenkaartje crashte toen ik het in een kaartlezer stak !

Gelukkig had ik 2 fototoestellen meegenomen naar dat optreden, die ik simultaan gebruikte, dus viel het niet op dat de helft van de foto's verdwenen waren.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                            Mijn GSM nam een paar jaar terug ook een bad in Bruinisse, GSM naar de haaien (ja, grote witte haaien in de haven van Bru), maar mijn sim-kaartje was intact. Wel vervangen door Proximus, maar volledig operationeel.

Een electrisch toestel dat zonder voeding (uit, dus) in zout water dondert maakt veel kans om te overleven, maar als het aan staat komt er gelijk electrolyse op gang, en is het ding naar de Filistijnen (Die zitten daar ook)

.
                            je wil niet weten wat daar allemaal zit. Het meeste heb ik persoonlijk gezien
                            Albums

Comment

Ik laat mijn CF kaart schoonekes zitten want al dat verwisselen, in en uithalen is ook nie altijd veilig.
                              https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Working...
                              X