Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manfrotto 498RC2 en RC4 ballhead

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Manfrotto 498RC2 en RC4 ballhead

Hallo iedereen,

ik heb een vraagje over de manfrotto 498 ballhead.
    Ik heb gezien dat er 2 versies van zijn. De RC2 en RC4.
    Wat is het verschil? En welke is de beste, de RC4 lijkt allesinds groter maar van beiden is het max gewicht 8kg.
    Wat is het nut van deze verschillen?

Mvg Robin
    Sony α77 -Sony 50mm F1.4- Sony 18-200mm F3.5-6.3 DT - Sony 70-300G SSM- Sony 16-50mm F2.8 SSM ,Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF-Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro -Sony HVL-F42AM Manfrotto 055cxpro4 + ballhoofd

Re: Manfrotto 498RC2 en RC4 ballhead

Oorspronkelijk geplaatst door el_cottino Bekijk bericht
    Hallo iedereen,

ik heb een vraagje over de manfrotto 498 ballhead.
    Ik heb gezien dat er 2 versies van zijn. De RC2 en RC4.
    Wat is het verschil? En welke is de beste, de RC4 lijkt allesinds groter maar van beiden is het max gewicht 8kg.
    Wat is het nut van deze verschillen?

Mvg Robin
    Zelf ken ik het antwoord op uw vraag niet, maar even googelen gaf dit resultaat;

Wat betreft de platen: De RC2 plaat is klein en snel te monteren (je kunt die met de hand aandraaien). Maar hij heeft een vaste positie. Daarnaast is de ontgrendelingsbeveiliging bij de RC2 een tweede knopje wat je apart moet bedienen (niet onhandig hoor, maar wel een extra stap die je kunt vergeten).

De RC4 plaat is wat lomp en aan de grote kant, maar ik denk dat dat vooral een probleem is bij de kleinere DSLR's zoals de D3000 en D5000. Op mijn D300s (met en zonder grip) steekt de plaat hooguit 1 a 2 millimeter uit, wat ik niet als een probleem ervaar. Ook op op mijn telelens (80-200 f/2.8 AF-D, qua afmeting wel enigzings te vergelijken met de 300mm) is het geen probleem, ondanks dat de gondel daar dicht tegen de lensmount zit. want je kunt de positie van de plaat aanpassen t.o.v. de camera of lensgondel (er zit een gleuf in waardoor je de plaat tijdens het monteren kunt schuiven). Verder zit de beveiliging van de RC4 plaat in de hendel verwerkt, dus die kun je niet vergeten en ontgrendeling en beveiliging worden met 1 actie geregeld, dat is wat handiger dan bij de RC2. Klein nadeeltje is wel dat de RC4 plaat alleen vast te zetten is met een muntje of schroevendraaier.

Verder heb ik bij de RC4 altijd toch het idee dat hij wat beter past bij zo'n zware set (maar dat is denk ik vooral psychologisch.. :lol: ). Wel is het zo dat de grotere plaat wat beter blijft zitten tijdens het afkoppelen. Bij de RC2 'kantelt' hij nogal snel uit de koppeling bij het ontgrendelen, bij de RC4 blijft ja camera gewoon 'staan' door de grotere plaat, ook al zit hij los. (Ik weet niet of ik dit nu goed uitleg).

Verder bijkomend voordeel van de RC4 is dat er op de bevestiging van de RC4 waterpassen zitten die je kunt gebruiken om de plaat recht te zetten, de RC2 koppen hebben dat (meestal?) niet.

Ik ben dus voor de RC4 gegaan en heb er geen spijt van.

Deze info komt dus niet van mezelf, ''don't shoot me'' dus als er iets niet correct is! :-)
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

Comment

Working...
    X