Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fiets bagagekarretje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fiets bagagekarretje

Beste mensen,

ik ben op zoek naar een bagagekarretje om achter mijn fiets te hangen (met mijn fotografiemateriaal in).
    Zijn er mensen met ervaringen? Waar op te letten?

Dank bij voorbaat,

Marleen

Re: Fiets bagagekarretje

Ik heb een fietsbagagekar (2 eigenlijk) waar ik heel tevreden van ben voor het transporteren van grote (of zwaardere) dingen met de fiets, maar ik denk niet dat ik hem direct voor fotomateriaal zou gebruiken...
    Een bagagekar limiteert toch een beetje waar je kan fietsen, en is niet altijd even gemakkelijk te manouvreren (denk aan paaltjes die een fietspad autovrij houden, scherpe bochten, kleinere paadjes, smale fietspaden). Bovendien wee tik niet of ik er echt kwetsbaar materiaal in wil leggen. Een rugzak is waarschijnlijk het veiligste, of een goede fietstas. Er zijn fietstassen die heel gemakkelijk op en af de fiets te klikken zijn (om een winkel of café binnen te gaan, of iets verder van de weg af te lopen) en die daarenboven waterdicht zijn. Als je wat zoekt vind je ook "aktentas modellen", waar je waarschijnlijk mooi lenzen etc in kan opbergen (zelf nog niet naar gezocht ,dus kan het niet garanderen) (misschien loont het de moeite om zoiets eens te bekijken: http://www.ortlieb.co.uk/black-21l-officebag-plus.html#)
    Ik ben maar een eenvoudig beginnertje, die de basisprincipes nog aan het leren is...

Comment

Wel, de wendbaarheid op kleinere fietspaden : dat was waar ik me de grootste vragen bij stelde.
      Nu steek ik de camera in de fietszak (veilig verpakt in een fototas). Geen probleem, maar met nog een objectief of 2 erbij en een statief wordt de druk op het achterwiel wel erg groot. Daarom mijn zoektocht naar alternatieven.

Comment

Dat weegt totaal niet meer als 10kg, en dat is al heel veel, en hoe zou dan de druk op de achterwielen bij fietsende kampeerders wel niet zijn?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Dat weegt totaal niet meer als 10kg, en dat is al heel veel, en hoe zou dan de druk op de achterwielen bij fietsende kampeerders wel niet zijn?
          Of van de boekentassen van de kinderen .
          Amai , die zijn bijna zo zwaar als mijn fotokoffer , en daar steekt wat in
          Groeten , VDSDigit@l

Comment

Ah ja, nog niet aan gedacht. Kzal zonder karreke verder doen denk ik - weer geld gespaard voor de aankoop van een macroslede.

Comment

Mijn fiets heeft geregeld 15-20 kg achterop, hoewel ik sinds vorig jaar ook voortassen heb. Sowieso geeft dat over het algeeen weinig problemen, tenzij je hele steile hellingen omhoog rijdt, maar zoveel zijn er niet in Belgie (of NL)
              Ik ben maar een eenvoudig beginnertje, die de basisprincipes nog aan het leren is...

Comment

Ik heb jaren met een fietskar gereden met kostbare lading (kinderen ) en kan je garanderen, da's een "zeil" die ge achter je aan sleurt met tegenwind ... Geen aanrader wat mij betreft of t'moet zijn dat je een goed weer-wind-in't-gat-fietser bent natuurlijk
                Webstek in opbouw

Comment

Om fotospullen mee te nemen heb je geen bagagekar nodig, maar dat is al duidelijk gemaakt. De meeste bagagedragers kunnen 20 tot 25 kg aan (staat dikwijls op de bagagedrager vermeld); de vraag is of de rest van de fiets dat aankan
                  Als je spullen achterop meeneemt: een zo breed mogelijke band (ballonband zoals Schwalbe Big Apple) met niet te hoge druk kan heel goed schokken opvangen. Als je onderweg je toestel makkelijk wil gebruiken, kijk dan eens voor een stuurtas van Ortlieb; niet goedkoop, maar daar kan een verdeling in. Ik gebruik occasioneel een Agu stuurtas met een binnenframe, waar de DSLR met één objectief (18-200 VR) mooi in past. Het toestel ligt dan op een doek, dat trillingen en schokken helpt opvangen.
                  Nadeel: voor wie héél veel zorg draagt voor zijn materiaal, is dit niet veilig genoeg. Voordeel: klep open en toestel ligt binnen handbereik.

Comment

Voordeel van Ortlieb is de waterdichtheid van hun tassen. Idd, niet het goedkoopste merk, maar als je het regelmatig gebruikt, of echte waterdichtheid wilt, kan er denk ik weinig aan tippen...
                    Stuurtas is idd gemakkelijkste om "onderweg" foto's te nemen.
                    Te zacht opgepompte banden zijn ook weer niet ideaal, en zeker met brede banden heb je dan veel weerstand ;-).
                    Zelf heb ik "gewone" stadsfietsbanden (wel goed merk, want anders verslijten ze te snel ;-) ).
                    Last edited by Godiva; 28 februari 2012, 11:59.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan2 Bekijk bericht
                      Om fotospullen mee te nemen heb je geen bagagekar nodig, maar dat is al duidelijk gemaakt. De meeste bagagedragers kunnen 20 tot 25 kg aan (staat dikwijls op de bagagedrager vermeld); de vraag is of de rest van de fiets dat aankan
                      Als je spullen achterop meeneemt: een zo breed mogelijke band (ballonband zoals Schwalbe Big Apple) met niet te hoge druk kan heel goed schokken opvangen. Als je onderweg je toestel makkelijk wil gebruiken, kijk dan eens voor een stuurtas van Ortlieb; niet goedkoop, maar daar kan een verdeling in. Ik gebruik occasioneel een Agu stuurtas met een binnenframe, waar de DSLR met één objectief (18-200 VR) mooi in past. Het toestel ligt dan op een doek, dat trillingen en schokken helpt opvangen.
                      Nadeel: voor wie héél veel zorg draagt voor zijn materiaal, is dit niet veilig genoeg. Voordeel: klep open en toestel ligt binnen handbereik.
                      Wel, aan een stuurtas was ik ondertussen ook al aan het denken. Dan is het gewicht mss. wat evenrediger verdeeld. Heb een elektrische fiets en dat geeft al redelijk wat belasting op het achterwiel + dat ikzelf helaas ook niet van de lichtsten ben.... Het ambetantste om mee te nemen is eigenlijk het statief. Niet zozeer het gewicht, maar dat ding steekt overal bovenuit. En zonder fotograferen gaat niet echt : doe graag macro's, landschappen, allerhande beesten (heb geen stabilisatie op mijn 70-200). Dat moet mee, dus nu eens de stuurtassen bestuderen.

Alleszins iedereen hartelijk bedankt voor de uiterst nuttige info.

Heb over het algemeen al heeeeeel veeeeeel nuttige info uit het forum gehaald.

Groetjes,

Marleen

Comment

Statief rechtop in fietstas: steekt dan wel wat omhoog, maar nooit hoger dan jezelf, en je bent tenminste niet "breder" op die manier :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door emce Bekijk bericht
                          Wel, aan een stuurtas was ik ondertussen ook al aan het denken. Dan is het gewicht mss. wat evenrediger verdeeld. Heb een elektrische fiets en dat geeft al redelijk wat belasting op het achterwiel + dat ikzelf helaas ook niet van de lichtsten ben.... Het ambetantste om mee te nemen is eigenlijk het statief. Niet zozeer het gewicht, maar dat ding steekt overal bovenuit. En zonder fotograferen gaat niet echt : doe graag macro's, landschappen, allerhande beesten (heb geen stabilisatie op mijn 70-200). Dat moet mee, dus nu eens de stuurtassen bestuderen.
                          Misschien kun je voor het statief zo'n voorvork-klem gebruiken waarmee men een tennisracket of hockeystick meeneemt.
                          Of twee als ééntje te zwak is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                            Misschien kun je voor het statief zo'n voorvork-klem gebruiken waarmee men een tennisracket of hockeystick meeneemt.
                            Of twee als ééntje te zwak is.
                            He? Voorvork-klem? Daar ga ik meteen eens opzoekingen over doen. Merci voor de tip.

Comment

met twee velcro strips maak je je sattief gewoon vast aan de buis van je fiets
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Working...
                              X