Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje i.v.m. sensorcleaning

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje i.v.m. sensorcleaning

Ik gebruik zelf regelmatig de Sensor Swab's van Photografic Solutions om m'n sensor te reinigen.
    Tevens gebruik ik een Q-Ball blaaspeertje van Giottos om het stof eerst weg te blazen.

Maar nu merk ik toch dat er zich ook nog stof bevindt in de camera, o.a. het spiegelhuis maar ook in de viewfinder en op het matglas.

Bestaat er een mogelijkheid om dit ook weg te krijgen ?
    Ik heb ooit ergens gelezen over een soort stofzuigertje speciaal bedoelt voor zulke dingen, uiteraard vind ik dit nu nergens meer terug

Zijn er mensen die zoiets hebben, en hoe is dan de gebruikservaring ervan ?

Reeds bedankt op voorhand !

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Re: Vraagje i.v.m. sensorcleaning

Ik heb zo ene, werk goed maar gevaarlijk als je toevallig tegen de sensor komt, deze zuigt vacuüm en plekt er aan.
    voor de andere onderdelen geen probleem
    Groeten
    Efex

Comment

Hoe 'hard' (qua uitgeoefende druk) mag je een sensor eigenlijk reinigen?
      Ik merk dat de sensor na het reinigen nog niet echt 100% zuiver is als ik er de MP-E65 opzet en met 5x vergroting een foto neem.
      Met de gewone 100mm macro erop lijkt de sensor proper genoeg als ik het resultaat bekijk.

(Sorry voor de hi-jack vraag Sieg )

Grtz,
      Kurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
        Hoe 'hard' (qua uitgeoefende druk) mag je een sensor eigenlijk reinigen?
        Ik merk dat de sensor na het reinigen nog niet echt 100% zuiver is als ik er de MP-E65 opzet en met 5x vergroting een foto neem.
        Met de gewone 100mm macro erop lijkt de sensor proper genoeg als ik het resultaat bekijk.

(Sorry voor de hi-jack vraag Sieg )

Grtz,
        Kurt
        Ben je zeker dat het stof niet op het achterste lenselement ligt ipv op de sensor. Dat lenselement ligt diep en kan je niet zo makkelijk proper houden.Fotografeer es een wit blad papier of de lucht bv met een ander objectief op f16.....als je geen stof op de foto's kunt zien zal het je mp-e lens zijn....Heb hier net hetzelfde met die stofjes...maar alleen met die mp-e op een klein diafragma.

@SIEG ik gebruik enkel een statisch borsteltje(visible dust-artic butterfly) . Me dunkt dat wanneer je een sensor swab gebruikt je stof met wat vocht mengt waardoor het dan makkelijker op je sensor(en vooral in de hoeken) en op het focusscreen ed blijft hangen. Opletten bij reiniging van het focusscreen....dat beschadigd erg snel.
        Last edited by RUPSELKOPKE; 17 februari 2012, 17:50.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Ben je zeker dat het stof niet op het achterste lenselement ligt ipv op de sensor. Dat lenselement ligt diep en kan je niet zo makkelijk proper houden.Fotografeer es een wit blad papier of de lucht bv met een ander objectief op f16.....als je geen stof op de foto's kunt zien zal het je mp-e lens zijn....Heb hier net hetzelfde met die stofjes...maar alleen met die mp-e op een klein diafragma.

Dacht vroeger ook dat het stof op de lens was vermits ik die vlekjes niet zag bij gebruik van de 100mm.
          Maar na een sensorreiniging zaten de vlekjes niet meer op dezelfde plek.
          Heb ook van die swab-sticks en vloeistof gebruikt. Was wel niet eenvoudig om met één mooie strijkbeweging de stofjes volledig van de sensor te halen.
          Daarna de MP-E65 erop en een wit blad fotograferen. Dan zag ik op andere plaatsen dan ervoor nog wat vlekjes. Let wel: die zijn pas zichtbaar bij grote vergroting en dan nog niet extreem hard.

Vandaar mijn vraag of je met wat druk die staafjes mag gebruiken. Ik heb meestal mijn 100mm macro gebruikt en mijn sensor heb ik pas na ruim anderhalf jaar gereinigd omdat er op mijn foto's nooit storende zaken te zien waren (behalve dan met de MP-E65).
          Nu lijkt het alsof je die resterende vlekjes er misschien af krijgt door iets meer druk te gebruiken bij het over de sensor gaan met zo'n staafje. Maar dat durf ik niet zomaar te proberen Ik wil voor zo'n paar minuscule vlekjes geen beschadiging riskeren.
          Of ben ik té voorzichtig?

Grtz,
          Kurt
          Last edited by Kurrrt; 17 februari 2012, 19:22. Reden: typo

Comment

Bwah ik zet daar toch redelijk wat druk op hoor Kurt, bij mij staan de steeltjes lichtjes geplooid bij het overstrijken.

@ Peter, bedankt voor de info ! Heb zelf ook zo'n Visible Dust / artic butterfly maar ben er niet echt tevreden over.
            Kleine stofjes valt wel mee maar krijg er niet alles mee weg.

@ efex, bedankt voor de uitleg en de link !

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Makkelijkheidshalve spreekt iedereen over sensor-cleaning maar daar kan je (gelukkig) niet aan want die zit ver verborgen zoals je kan zien op onderstaand schema. Je reinigt dus eigenlijk de filter die voor de sensor zit en die blijkt gemaakt uit nogal hard materiaal (zie tekst).

Bij gebruik van het "juiste" materiaal zoals sensorswabs kan je nogal redelijk wat druk uitoefenen, zonder overdrijven natuurlijk. "steeltjes lichtjes geplooid" zoals Sieg het omschrijft lijkt mij een goede methode om te kijken hoe ver je kan gaan.

Ik was in het begin ook véél te voorzichtig en dan verschuif je de stofdeeltjes alleen maar van de ene naar de andere kant.

"First, don’t be put off by Nikon’s disclaimers (both Fujifilm and Kodak endorsed user cleaning that touches the sensor if done properly). The Lithium Niobate filter over the Nikon sensors is somewhat difficult to scratch if you use the right tools (on the MHOS Scale of Hardness table that ranges from talc at 0 to diamond at 10, Lithium Niobate is a 5, the same as Apatite, and a bit lower than Orthoclase and Quartz; Fujifilm and Kodak don't identify the material they use [nor does Nikon on the latest cameras], but it seems just as durable). While it's possible to scratch the filter surface, it's also not at all easy to do if you're using the right tools."
              D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
              Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
              Flickr - JAlbum

Comment

Bedankt voor deze uitleg Eric

Mijn volgende reiniging zal dus 'iets grondiger' zijn. Ik had ook de indruk de stofdeeltjes maar wat te verplaatsen.

Grtz,
                Kurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                  Makkelijkheidshalve spreekt iedereen over sensor-cleaning maar daar kan je (gelukkig) niet aan want die zit ver verborgen zoals je kan zien op onderstaand schema. Je reinigt dus eigenlijk de filter die voor de sensor zit en die blijkt gemaakt uit nogal hard materiaal (zie tekst).

Bij gebruik van het "juiste" materiaal zoals sensorswabs kan je nogal redelijk wat druk uitoefenen, zonder overdrijven natuurlijk. "steeltjes lichtjes geplooid" zoals Sieg het omschrijft lijkt mij een goede methode om te kijken hoe ver je kan gaan.

Ik was in het begin ook véél te voorzichtig............
                  Toch opletten met veel druk uit te oefenen.

Ik heb op de sensor(filter) van mijn 20D een redelijke kras gemaakt die in alle foto's zichtbaar was, hetzelfde welk diafragma ik gebruikte.

Ik blaas, voor een sensorcleaning, de sensorruimte uit met een persluchtbus.(opening naar beneden )

Het spateltje wordt ook altijd met zorg behandeld, ...op het laatste moment pas uit het zakje gehaald.

En toch was er nog eens een stofje, zandkorreltje, of weet ik wat dat de kras veroorzaakte.

Nu heb ik mij een Arctic Butterfly gehaald en borstel ik de sensor telkens nog eens licht af na het blazen om vastzittende "objecten" te verwijderen.

Ook ben ik van de swabs van VisibleDust overgegaan naar de swabs van Photographicssolutions.

Dit om de reden dat VisibleDust zijn doekjes op de spatels lijmt.

Alleen de onderkant is volledig doek, de zijkanten zijn gelijmd met als gevolg dat in de hoekjes wel eens lijm kan zitten dat misschien dat krasje gemaakt heeft of dat het hoekje misschien open ging door de druk die ik uitoefende ?

De doekjes op de swabs van Photographicssolutions omvatten het volledige spateltje en zijn bevestigd met een elastiekje rond het steeltje van de spatel.....beter in mijn ogen.

Het soort fotografie dat je beoefent speelt ook een rol bij de vervuiling van de sensor.

Altijd proberen om zo weinig mogelijk "condens" op de sensor te krijgen, wat bij vogelfotografie niet gemakkelijk is.

Daarom zet ik de camera al aan als ik thuis vertrek bij "slecht" weer. Het automatische uitvallen na één of meerdere minuten staat op uit. Door de twee batterijen in de grip ben ik nog nooit zonder gevallen.

Het lichte "aanwasemen en opdrogen " van de sensor door temperatuurverschillen ,zorgt ervoor dat stof goed gaat vastzitten. Na een jaar heb je dan een "tweede vuilfilterje" voor de sensor zitten dat moeilijk te verwijderen is.

Regelmatig eens poetsen zegt mijn vrouw.

Ook met de antidust op de tegenwoordige camera's moet je toch af en toe eens met een vochtige swab je sensor kuisen.

De spuitbussen gebruik ik ook om de volledige spiegel/sensorkamer uit te blazen.

Dit werkt goed. Alleen opletten dat je de bus op de tafel laat staan en met de camera beweegt en niet andersom.
                  Last edited by jo99841; 18 februari 2012, 16:07.
                  Groetjes
                  ----JO

Comment

Hier nog even op inpikken: die swabs zijn niet goedkoop voor wat het uiteindelijk maar is. Die ik heb zijn voorzien van een doekje dat met een klein elastiekje rond het spateltje zit. Wat voor soort doek is dit eigenlijk? Lijkt me niet moeilijk om nieuwe stukjes rond het spateltje te doen ipv telkens de volledige swabs te moeten kopen. (Ik denk weer aan het milieu hé )

Grtz,
                    Kurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
                      Hier nog even op inpikken: die swabs zijn niet goedkoop voor wat het uiteindelijk maar is. Die ik heb zijn voorzien van een doekje dat met een klein elastiekje rond het spateltje zit. Wat voor soort doek is dit eigenlijk? Lijkt me niet moeilijk om nieuwe stukjes rond het spateltje te doen ipv telkens de volledige swabs te moeten kopen. (Ik denk weer aan het milieu hé )

Grtz,
                      Kurt
                      De zogenaamde PEC-PADS van Photographicssolutions kun je hier voor gebruiken.

Dit zijn speciale, zachte doekjes van 10 cm X 10 cm.

Ze zijn verpakt met 100 stuks.
                      Groetjes
                      ----JO

Comment

Ga ik eens bekijken. Thnx

Grtz,
                        Kurt

Comment

Ik gebruik deze

Comment