Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hebben kaartlezers een houdbaarheidsdatum?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hebben kaartlezers een houdbaarheidsdatum?

Mijn echtgenote en ik gebruiken voor fotografie SD-kaartjes als opslagmedium.
    Enkele maanden geleden deed haar kaartlezer het plots niet meer.
    Een van het type Transcend, geschikt voor zowat 10 verschillende formaten van kaartjes, dat met een kabeltje aan een USB-poort wordt bevestigd.
    Ik kocht het ooit in een Apple-winkel en, je zal het steeds zien, de garantietermijn van 2 jaar, was ongeveer een half jaar voorbij.

Ook met andere SD-kaartjes lukte het niet en ook niet op een andere USB-poort of andere iMac. Het controlelampje bleef steeds uit, het kaartje werd niet gelezen noch in Finder als een „schijf” aangeduid.

Vermits het witte doosje van 4 schroefjes is voorzien, vond ik dit een uitnodiging om het eens van binnen te bekijken.
    Maar na reiniging van de contactpennetjes was het resultaat hetzelfde; ik zal er enkel nog een kabeltje USB/mini-USB aan overhouden vrees ik

Geen directe nood, want ik heb ook nog een „USB 2.0 Card Reader 1.000 & 1”. Een blauw doosje van het merk Hama. Ook met een apart kabeltje aan te sluiten.
    Deze lezer gebruik ik zelf al een jaar of 5 schat ik. Dus de echtgenote was hiermee uit de nood geholpen.

Tot vandaag. Want ook deze kaartlezer liet het nu afweten.
    Een kaartje gaf geen reactie meer op mijn echtgenote’s iMac. Eénmaal ging het controlelampje van de Hama aan en uit. En dat was het.
    Met een ander kaartje, en aansloten op mijn iMac, bleef het lampje wel constant branden (normaal knippert het), maar dat was dan ook alles.

Zelf heb ik nog een ander van Hama dat ik geregeld gebruik. Wegens de compacte vorm gaat het ook wel eens mee op reis.
    Het circa drie jaar oud klein kaartlezertje (Cardreader 6 in 1 USB 2.0, een type zonder kabeltje dat men rechtsreeks in de USB-poort plugt) is nu het laatste dat we hebben en dat nu gemeenschappelijk wordt gebruikt.

Het werkt prima, maar hoelang nog?

Zulke lezers bevatten geen bewegende delen, enkel wat elektronica en contacten. Ik veronderstelde dat die zaken daarom zeer lang (kunnen) meegaan. OK, contacten kunnen vervuilen en verbuigen. Maar dat was niet in dat eerste (die Transcend) weer in orde te krijgen. Dus elektronica de geest gegeven?
    De tweede die sneuvelde, die Hama-met-draadje, bevat geen schroefjes. Maar ook hier zijn de twee helften van het doosje, met voorzichtig gewriemel langsheen een naad, weer van elkaar te halen.
    Maar reinigen van de pennetjes plus ze licht verbuigen in de originele richting repareren het zaakje niet.

Ik zal dus moeten kiezen tussen een nieuwe kaartlezer aanschaffen ofwel de fotocamera zelf aansluiten via een USB-verbinding. Een verbinding die om god-weet-welke reden steeds trager is dan het rechtsreeks uitlezen van een geheugenkaartje met een kaartlezer.
    Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

Re: Hebben kaartlezers een houdbaarheidsdatum?

Kan een iMac überhaupt wel overweg met USB (sorry, kon het niet laten, naar analogie van iPhone en BT)
    Ging het voordien met dezelfde kaartjes wel, of zijn het nu andere (lees meer volume)?

Comment

De kaartjes waren al meerdere jaren in gebruik; sommige al 5 jaar, andere meer dan een jaar.

Comment

Als het kaartlezertje met een nieuw geheugenkaartje niet wil werken, dan zou dat eventueel kunnen zijn omdat het nieuwe kaartje een SDHC is, en dat het kaartlezertje niet compatibel is met "HC" kaartjes.

Maar als je altijd dezelfde kaartjes gebruikt hebt in dat kaartlezertje, dan zal daar wel iets aan mankeren.

Gelukkig is zo'n ding niet zo heel erg duur.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Inderdaad kost zo een kaartlezer geen fortuin.
          Maar als de in computers ingebouwde kaartlezers een even kort leven zijn beschoren, dan is dat toch wel bedenkelijk.

Comment

Als je kijkt wat die Hama kost is 5 jaar nog een lange tijd. Omdat er geen bewegende delen in zitten, kan nog heel erg kapot gaan: TVs, radio's, camera's(electronica gedeelte) enz. gaan allemaal kapot.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Even een vraagje, ik lees hier op het forum voortdurend kaartjes die stuk gaan in lezers en lezers die stuk gaan, waarom word er zoveel met kaartlezers gewerkt en niet rechtstreeks uit de camera, ik zou het verstaan wanneer je verschillende kaartjes vol zitten maar hoe dikwijls gebeurd dat ? Ik lees altijd recht uit de camera en delete, en formatteer mijn kaarten, mij lijkt het toch dat hoe minder er met die kaarten gemanipuleerd word het beter is voor camera en kaart.
              Na iedere shoot als amateur hang ik de camera aan de pc en maak men kaartje leeg, mijn reden is, dat een usb verbinding materiaal sterker of robuster is dan al die contact gleufjes en of pinnetjes, of zie ik dat verkeerd.mvg
              https://ggpics.be/

Comment

Ik wil geen camera met een draadje op mijn bureau. Één keer niet opletten als de telefoon, bel gaat en die ligt op de vloer. Daarbij het open en dicht doen van die rubber flap is meer moeite als het kaartje er uit en in doen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Er zijn kaartlezers en kaartlezers.
                  Ik gebruik reeds jaren een kaartlezer van Sandisk. Kost iets meer dan die spullen die je her en der koopt.

Comment

we leven nu eenmaal in een wegwerpmaatschappij. Die elektronische spullen geven natuurlijk wel eens de geest.
                    Vroeger met de 300d gebruikte ik een kaartlezer omdat het met het toestel zo traag ging. Nu met de 60d sluit ik de camera aan omdat die kaartjes in de lezer zo traag uitlezen in verhouding met rechstreeks via de camera.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                      we leven nu eenmaal in een wegwerpmaatschappij. Die elektronische spullen geven natuurlijk wel eens de geest.
                      Vroeger met de 300d gebruikte ik een kaartlezer omdat het met het toestel zo traag ging. Nu met de 60d sluit ik de camera aan omdat die kaartjes in de lezer zo traag uitlezen in verhouding met rechstreeks via de camera.
                      logisch als je dit gaat doen met je oude kaartlezer

up-to-date blijven is ook noodzaak met pc en toebehoren he

vroeger had je usb 1.1, nu zit men zelfs al aan usb 3.0

je toestel zal een usb 2 aansluiting hebben dus logisch dat die sneller zal gaan dan je oude kaartlezer als je ook usb 2/3 poorten hebt op je pc/laptop
                      Website: http://www.svisimaging.be

Comment

En tussen verschillende kaartlezers is qua snelheid een groot verschil.
                        Ik heb een aantal van die goedkope lezertjes gekocht : de max. snelheid was bij allemaal 5 MB/s (dus USB 2).
                        Ik koop een Sandisk kaartlezer (want die kaartjes waren stukken sneller) : en ik haal daarmee ongeveer 20 MB/s. Er zijn dus duidelijk ook verschillen tussen die lezertjes.
                        In mijn laptop zit ook een lezertje geïntegreerd (maar niet voor CF-kaartjes). Nu heb ik ook een fototoestel met SD-kaartjes en blijkbaar is dat lezertje ook in staat om wat meer snelheid te halen...

Daarnaast : ik heb nog geen enkel stuk kaartje of kaartlezer : noch CF, noch SD en ben toch al redelijk lang bezig. Hopelijk blijft het zo. Al mijn kaartjes zijn wel van Sandisk (op 1 uitzondering na).
                        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                          Even een vraagje, ik lees hier op het forum voortdurend kaartjes die stuk gaan in lezers en lezers die stuk gaan, waarom word er zoveel met kaartlezers gewerkt en niet rechtstreeks uit de camera, ik zou het verstaan wanneer je verschillende kaartjes vol zitten maar hoe dikwijls gebeurd dat ? Ik lees altijd recht uit de camera en delete, en formatteer mijn kaarten, mij lijkt het toch dat hoe minder er met die kaarten gemanipuleerd word het beter is voor camera en kaart.
                          Na iedere shoot als amateur hang ik de camera aan de pc en maak men kaartje leeg, mijn reden is, dat een usb verbinding materiaal sterker of robuster is dan al die contact gleufjes en of pinnetjes, of zie ik dat verkeerd.mvg
                          Het is veiliger om via cardreaders te werken. Als je u camera aan de pc aansluit, en er gebeurt iets onverwachts (foutmeldingen, crash, virussen, enz) kan je camera schade tot blijvende schade oplopen... Dus liever een gecrashte cardreader dan een gecrashte camera.
                          Respect Animals/Nature... and people
                          Believe in Mother Nature.!!
                          Huygens Peter

Comment

Bij mij was de reden eenvoudig: het doorsturen naar de computer gaat een pak sneller via een kaartlezer dan via een usb-draadje aan de camera. Nochtans heeft die laatste, volgens het boekje, een USB 2.

Ik zie trouwens niet het verschil tussen een kaartje telkens in- en uitsteken in een kaartlezer of de USB-kabel in de camera in- en uitschuiven. In beide gevallen zullen de betrokken pennetjes evenveel keren per jaar contact moeten maken.
                            Mij leken de wat grotere contacten van een kaartlezer/geheugenkaart wat robuuster dan de wel erg kleine pennetjes in een mini-USB aansluiting van een camera.

Verkeerd gegokt?

Comment

Ik haal ook nooit de kaartjes uit mijn camera (zitten er 2 van 16 Gb in) Veel te riskant dat er iets met die pinnetjes zou gebeuren of vuil ingeraken.

Vooral de kaartlezers die vast in de computer zitten zijn niet zo goed. Na verloop van tijd zitten die vol stof omdat er via elk kiertje in een pc lucht aangezogen wordt.

Daarna steek je je compact flash kaartje met al die gaatjes erin en duw je dus dat stof in de contacten. Daarna in je camera.....

En je camera stuk gaan van een virus Dat kan dus niet he
                              α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                              Flickr____No place to be

Comment

Working...
                              X