Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Metz 45CT-5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Metz 45CT-5

Bij de kringloop vond ik een Metz 45 CT-5 flitser, met op de verpakking de aantekening dat deze is gecontroleerd en werkt. Voor ik hem ga ombouwen voor gebruik naast mijn Canon, wil ik zelf natuurlijk ook even testen of hij het wel doet. Ik krijg er echter totaal geen leven in

Daarom misschien de stomste vraag van dit forum: hoe gaat hij aan?

batterijen zitten erin en zitten volgens de +/- tekentjes hebben we ze goed geplaatst. Alles lijkt compleet, op de handleiding na... Online vind ik massa's handleidingen over ombouwen, maar niet over het ding zelf!
    Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

Re: Metz 45CT-5

Als je deze aanzet moet je een zoemgeluid oren, is dat niet dan is de condensator stuk of de batterijen plat
    Vriendelijke groet
    Duroc

Comment

Bedankt voor je reactie.
      Ik heb bij deze flitser nog niet de kenmerkende oplaadtoon gehoord, maar ik heb ook nog geen knop gevonden waarvan ik zeker ben dat het de 'aan' knop is... Weet je welk van de knopjes deze flitser aan zet?
      Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

Comment

Op de rugzijde staat een schuifschakelaar; op 'on' is die rood
        EEn CT-5 beschikt over digitaal afleesscherm; daar zie je alles op zie je niks, is battrij plat of het zaakje kapot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plumeau Bekijk bericht
          Bedankt voor je reactie.
          Ik heb bij deze flitser nog niet de kenmerkende oplaadtoon gehoord, maar ik heb ook nog geen knop gevonden waarvan ik zeker ben dat het de 'aan' knop is... Weet je welk van de knopjes deze flitser aan zet?
          schuifknop achteraan op de staaf
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De schuifjes achterop heb ik geprobeerd, maar helaas... ik zal deze flitser dood moeten verklaren

Bedankt voor het meedenken!

Comment

controleer de contacten van de batterijhouder. Deze is zeer gevoelig voor corrozie. De flitser trekt hoge stromen. Vandaar dat de contacten vlug vervuilen. Met een gom (potloodgom kan je deze reinigen.
              Ik heb meerdere van deze flitsers (45ct1 45ct4) gehad. Het zijn zeer goede flitsers maar de batterijhouder is een zwak punt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                controleer de contacten van de batterijhouder. Deze is zeer gevoelig voor corrozie. De flitser trekt hoge stromen. Vandaar dat de contacten vlug vervuilen. Met een gom (potloodgom kan je deze reinigen.
                Ik heb meerdere van deze flitsers (45ct1 45ct4) gehad. Het zijn zeer goede flitsers maar de batterijhouder is een zwak punt.
                Je bent geweldig!!!
                Na het oppoetsen van de contacten kreeg ik geluid en licht.

Ik ga me nu verder verdiepen in hoe ik deze (en mijn 'nieuwe' Sunpak 300) veilig kan laten samen werken met mijn camera. Her en der las ik dingen over een Wein Safe-Sync H, slave flitsers en over goedkopere zelf soldeer-trucs, dus ik heb weer wat te Googlen en te zoeken. En dat voor iemand die flitsen altijd stom en overbodig vond, maar voorzichtigaan toch ook eens via het plafond wil gaan verlichten zonder er >100 euro voor kwijt te zijn Wordt hopelijk vervolgd met een trotse foto in de beginnershoek! zodra ik echt snap waar ik mee bezig ben uiteraard... eerder waag ik mijn camera er niet aan!
                Last edited by Plumeau; 18 januari 2012, 08:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plumeau Bekijk bericht
                  Je bent geweldig!!!
                  Na het oppoetsen van de contacten kreeg ik geluid en licht.

Ik ga me nu verder verdiepen in hoe ik deze (en mijn 'nieuwe' Sunny 300) veilig kan laten samen werken met mijn camera. Her en der las ik dingen over een Wein Safe-Sync H, slave flitsers en over goedkopere zelf soldeer-trucs, dus ik heb weer wat te Googlen en te zoeken. En dat voor iemand die flitsen altijd stom en overbodig vond, maar voorzichtigaan toch ook eens via het plafond wil gaan verlichten zonder er >100 euro voor kwijt te zijn Wordt hopelijk vervolgd met een trotse foto in de beginnershoek! zodra ik echt snap waar ik mee bezig ben uiteraard... eerder waag ik mijn camera er niet aan!
                  Je dient helemaal NIKS aan te passen ... de triggerspanning is zelfs voor connectie via flitsschoen geen probleem ... zie een van mijn bijdragen hierover.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                    Je dient helemaal NIKS aan te passen ... de triggerspanning is zelfs voor connectie via flitsschoen geen probleem ... zie een van mijn bijdragen hierover.
                    inderdaad... enkel sommige van de 45 CT1's werken op sterkstroom...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Inderdaad, niks aan te passen, toch als je het over de te hoge triggerspanning zo hebben, dit is van toepassing op de CT-1 voor een bepaald serienummer, niet voor de CT-5. Zie ook de zeer goede info op volgende website : http://www.ayton.id.au/gary/photo/photo_Metz.htm
                      Voor wie wacht komt alles veel te laat ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeve398 Bekijk bericht
                        Inderdaad, niks aan te passen, toch als je het over de te hoge triggerspanning zo hebben, dit is van toepassing op de CT-1 voor een bepaald serienummer, niet voor de CT-5. Zie ook de zeer goede info op volgende website : http://www.ayton.id.au/gary/photo/photo_Metz.htm
                        Je vindt het serienummer gewoon op de site van Metz.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeve398 Bekijk bericht
                          De info op deze site betreffend o.a. de 45 CT-1 met afgerond 230V triggerspanning is niet correct daar deze wel perfekt bruikbaar zijn , zelfs op Canon EOS digitaal ... zie mijn bijdrage ... een van de eerste reacties op die bijdrage toen was om er een sticky van te maken, is toen niet gebeurd ... ga het niet meer herhalen.

Comment

Bij het nameten kwamen we ruim boven de 6 volt uit, wat volgens diverse sites betekent dat het op den duur schade kan veroorzaken aan met zekerheid de powershot (die ik niet heb) en waarschijnlijk ook aan de EOS (waarover bronnen elkaar soms tegen spreken).

Aangezien ik geen risico wil lopen dat ik mijn camera beschadig, ben ik me verder aan het oriënteren naar mogelijkheden om de flitsers (ook de kleinere Sunpak) veilig te gebruiken. Ik zit daarmee nog behoorlijk in het 'veel bomen, waar is het bos'-stadium, maar ik heb goede hoop dat ik het eens ga snappen

Comment

als je' niet betrouwt...

een YN460 II kost 36€ en heeft een sync van minder dan 6v...

of je kan er een volt regulator tussen zetten...

of je gebruikt de flits met een remote trigger... Phottix strato kan 100v aan... RF602 12v...

Comment

Working...
                              X